- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Nauka o klimacie
Warszawa ma duży potencjał rozwoju car sharingu i elektrycznych aut (18403)
2015-04-10Drukuj
Stacja wypożyczalni samochodów miejskich, Padwa, Włochy, fot. Andrea Pavanello, wikipedia, CC BY-SA 3.0 IT
Rower miejski zmienił Warszawę i pokazał, że bardzo duży potencjał ma car sharing polegający na wspólnym użytkowaniu miejskich aut.
Im szybciej wdrożymy car sharing, tym szybciej nastąpią zmiany w kierunku wprowadzenia aut elektrycznych. W Stuttgarcie wypożyczenie samochodu elektrycznego to koszt 19 eurocentow na 1 km. Ta cena daje szansę na wprowadzenie aut elektrycznych w drugim etapie rozwoju systemu car sharing – powiedział dyrektor Biura Infrastruktury w Urzędzie Miasta Warszawa Leszek Drogosz podczas Ogólnopolskiego Kongresu Smart – Inteligentne Miasta, który odbył się w Warszawie.
Ekologiczny inteligentny transport był ważnym tematem podczas inauguracji regionalnych konferencji o rozwoju miast pod hasłem Ogólnopolski Kongres Smart – Inteligentne Miasta. – Czy musimy mieć samochód? W Warszawie mamy 600 samochodów na 1000 mieszkańców. Łącznie to 1,2 mln pojazdów. Gdy o tym powiedziałem samorządowcom z Wiednia wszyscy byli bardzo zdziwieni. Tam jest ok. 300 samochodów na 1000 mieszkańców. Cywilizacja idzie w kierunku ograniczenia liczby aut na rzecz transportu publicznego – przekonywał dyrektor Biura Infrastruktury w Warszawie Leszek Drogosz.
Rower miejski zmienił Warszawę, mieszkańcy pokochali go. W stolicy system Veturilo, czyli bike sharing, rozwija się najlepiej w Europie – jest już ok. 300 000 zarejestrowanych użytkowników. To doświadczenie pokazuje, że bardzo duży potencjał jest również w car sharingu, czyli sieci wypożyczalni miejskich aut.
Czy możliwa jest inwestycja w auta elektryczne? Zdaniem ekspertów, przed wprowadzeniem tego rozwiązania niezbędne są inwestycje w źródła czystej energii i infrastrukturę do szybkiego ładowania samochodów w jedna godzinę. Wprowadzenie elektrycznych aut to również kwestia potrzeb mieszkańców.
Inteligentny transport to nie tylko samochody elektryczne. W Warszawie przy alejach Jerozolimskich funkcjonuje system ITS informujący o tym za jaki czas przyjedzie tramwaj. – To rozwiązanie okazało się dużym sukcesem, warto go dalej rozwijać – powiedział Leszek Drogosz. Innym rozwiązaniem, którym władze miasta się interesują jest ograniczanie wjazdu samochodów do centrum na podstawie poziomu emisji spalin. W efekcie najstarsze pojazdy, które spełnią wymogi emisyjne pozwalające na wjazd do centrum to auta na benzynę z 2003 r. i diesel z 2006 r. Przedstawiciel miasta stwierdził, że ten system powinien być wdrażany stopniowo przez czerwone, żółte i zielone plakietki naklejane na samochody. Żółta naklejka będzie dla kierowców znakiem ostrzegawczym, że niedługo powinien zmienić samochód.
Ponadto, miasto razem z gminami ościennymi do 2020 r. ma plan wybudować 35 parkingów Park&Ride, aby ułatwić mieszkańcom spoza Warszawy dojazd do centrum, np. za pomocą kolejki.
Inteligentny transport musi być połączony z inteligentnym planowaniem przestrzennym. Dziś osiedla budowane są wszędzie. – Na Zachodzie osiedla mieszkaniowe powstają w takich miejscach, aby dystans do przystanku autobusowego wynosił do 10 minut spacerem – informuje przedstawiciel Koalicji Klimatycznej dr hab. Zbigniew Karaczun. W Warszawie nikt o tym nie pomyślał, wiec osiedla powstają wszędzie, nawet tam gdzie są pola i łąki. Zdaniem profesora Karaczuna, niestety nie myślimy o tym jak ograniczać potrzeby transportowe i w praktyce one stopniowo rosną. W rezultacie, życie nie zyskuje na jakości.
Zdaniem Matthiasa Rehma, głównego specjalisty ds. ekonomicznych w Ambasadzie Niemiec, ludzie będą stosować inteligentne rozwiązania pod dwoma warunkami, tzn. jeśli będą mieli z tego korzyść ekonomiczną lub wyraźną poprawę jakości życia. – W Niemczech kilkanaście miast wypracowało i rozwija koncepcje smart city, np. Hamburg, Monachium, Lipsk, Stuttgart, czy Berlin, który jest partnerem Warszawy – dodał ekspert.
Regiony i miasta będą odgrywać coraz większa role w polityce zrównoważonego rozwoju. – Bardzo ważna jest współpraca miedzy polskimi miastami a zagranicznymi, których celem jest zbudowanie pro obywatelskiej i proekologicznego rozwoju – powiedział doradca prezydenta miasta Słupsk Dariusz Szwed. Jego zdaniem, po 25 latach przemian powinniśmy więcej mówić o własności prosumenckiej, komunalnej czy spółdzielczej. W Niemczech czy Szwecji mamy wiele zdecentralizowanych form działalności. – Apeluję, dajmy ludziom szanse na współodpowiedzialność za lokalną politykę – dodał.
źródło: gramwzielone.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności