- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Nauka o klimacie
Polska ma stare samochody, ale młode ciężarówki (21585)
Wojciech Szymalski2020-11-19
Drukuj
Od 2001 roku w Polsce obowiązują stawki opłat za przejazd drogami krajowymi przez ciężarówki, które promują pojazdy o wyższej jakości spalania paliwa, mierzonej klasą EURO silnika. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej miało to swój wpływ na jakość floty ciężarówek w Polsce.
Zmiana struktury wieku pojazdów
Do roku 2005 wyższe opłaty dla samochodów o gorszej jakości spalania nie miały dużego wpływu na flotę pojazdów, ale od 2006 roku wiek pojazdów ciężarowych w Polsce zaczął się wyraźnie poprawiać. Od tamtego okresu do dziś od 25 do 30% floty ciężarówek w Polsce jest młodszych niż 5 lat. W tym samym czasie całkiem różna jest była sytuacja w zakresie pojazdów osobowych. Wiek tych pojazdów znacznie się zwiększył i jedynie 10% pojazdów osobowych w Polsce jest młodszych niż 5 lat. Pojazdy osobowe, albo nie płacą za przejazd drogami krajowymi, albo – jak w przypadku autostrad, nie ma zróżnicowania stawek opłat ze względu na jakość spalania paliwa.
Inne efekty polityki
Zastosowane w przypadku ciężarówek zróżnicowanie stawek opłat miało swój wpływ na decyzje przewoźników o zakupie pojazdów ciężarowych o odpowiedniej jakości spalania paliwa, choć prawdopodobnie było jedynie dodatkiem do sprzyjającej takiej zmianie polityce innych krajów Unii Europejskiej, gdzie Polscy przewoźnicy od 2004 roku stali się często znaczącą częścią rynku przewozów. Co ciekawe, zastosowane opłaty za przejazd drogami krajowymi nie miały znaczącego wpływu na ruchu drogowy pojazdów ciężkich. Ruch ten rósł stale od 2005 roku o ok. 8% rocznie. Podobne zjawisko, wzrostu ruchu drogowego, mimo wprowadzenia rozwiązań premiujących pojazdy o lepszej jakości spalania paliwa, i zmiany struktury wiekowej floty pojazdów zaobserwowano w miastach, gdzie zastosowano strefy czystego transportu, np. Berlinie czy Sztokholmie.
Źródło: Opracowanie własne na potrzeby projektu PLAN-UP, dofinansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu LIFE.
Podobne artykuły
- Czemu stare samochody wciąż psują nasze powietrze?
Niemiecki think-tank Ecologic przeanalizował handel używanymi samochodami w Europie. Co wpływa na to, że handel starymi samochodami jest tak trudny do kontrolowania? Jak sprawić, aby stare samochody szkodziły nam krócej? Kilka wskazówek z raportu.
Więcej
- Redukcja emisji CO[d]2[/d] z transportu ma pod górkę
Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami, w ramach projektu CAKE – Centrum Analiz Klimatyczno-Ekonomicznych, właśnie ogłosił wyniki nowej analizy możliwości redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu w Polsce. To kolejny po scenariuszu PAC oraz artykule o możliwości redukcji emisji w Warszawie opisywany przez nas scenariusz, w którym transport ma pod górkę.
Więcej
- NIK: Wsparcie dla elektromobilności nieskuteczne
Niewielka jest szansa na osiągnięcie w 2025 roku zapowiadanego w rządowych dokumentach celu miliona pojazdów elektrycznych - ostrzega NIK po kontroli.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności