- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Nauka o klimacie
Co wiemy o stanie powietrza po 2013 r.? (16683)
2014-01-09Drukuj
Rok 2013 był Rokiem Powietrza. Czy był godnie obchodzony? Możemy się o tym dowiedzieć, zapoznając się z materiałami Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska (EAA), która dokonała krótkiego podsumowania swoich ubiegłorocznych raportów.
Efekty prowadzonych przez EAA prac znalazły swoje odzwierciedlenie w postaci kilku wniosków legislacyjnych zawartych w dokumencie "Clean air policy package" przygotowanym przez Komisję Europejską. Zawiera on nowy program „Czyste powietrze dla Europy", zmienioną dyrektywę w sprawie krajowych poziomów emisji oraz wniosek dotyczący nowej dyrektywy mającej na celu ograniczenie zanieczyszczeń powodowanych przez średniej wielkości instalacje energetycznego spalania.
Choć wydaje się, że stan powietrza, którym oddychamy poprawia się, to niestety z każdym ulepszeniem narzędzi pomiarowych okazuje się, że zanieczyszczenie jest poważniejsze niż pierwotnie sądzono. Fakt ten martwi tym bardziej, że prowadzone równolegle badania medyczne wskazują na bardzo duży jego wpływ na nasze zdrowie.
Wykonane w czasie Roku Powietrza badania wykazują, że:
-
ponad 9 na 10 mieszkańców Europy jest narażonych na zanieczyszczenie przekraczające wytyczne WHO (raport);
-
tam, gdzie zostały stworzone podstawy prawne do działań mających na celu poprawę jakości powietrza, nie są one należycie wykorzystywane (raport);
-
istnieje ścisła zależność pomiędzy zanieczyszczaniem powietrza i zmianami klimatu. Na podstawie analiz sektora transportu morskiego eksperci EAA doszli do wniosku, że sadza wpływa negatywnie zarówno na stan zdrowia ludzi, jak również na klimat, ale zjawiska te monitorowane są niezależnie od siebie (raport 1, raport 2);
-
w 2011 r. kilka państw członkowskich UE przekroczyło uzgodnione granice zanieczyszczenia powietrza, głównie tlenkami azotu emitowanymi przez samochody (raport);
-
coraz więcej jest dowodów naukowych na, większy niż dotychczas sądzono, negatywny wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie. W październiku Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem zaklasyfikowała zanieczyszczenie powietrza jako czynnik kancerogenny (raport);
-
zanieczyszczenie powietrza ma również swój wymiar ekonomiczny. Na przykład koszty związane z chorobami ludzi i degradacją środowiska powodowanymi przez samochody ciężarowe to w skali Unii Europejskiej 45 mld euro. Wysokość kwoty jest uzależniona od tras przejazdów tych samochodów (raport);
-
w wielu miastach podejmuje się działania mające na celu ograniczenie ruchu samochodowego, wprowadzając jednocześnie udogodnienia dla rowerów (raport).
Marek Korzyński, ChronmyKlimat.pl
na podstawie: eea.europa.eu
Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności