więcej


IOŚ uruchomił pełną wersję testową Bazy Danych Odpadowych (21097)

2019-12-20

Drukuj
galeria

W związku z planowanym od 1 stycznia uruchomieniem tzw. Bazy Danych Odpadowych, Instytut Ochrony Środowiska uruchomił w poniedziałek jej pełną wersję. Dzięki temu będzie można ją przetestować przed oficjalnym startem systemu.

"W okresie od produkcyjnego uruchomienia systemu do końca grudnia 2019 r. użytkownicy podmiotów zarejestrowanych w rejestrze-BDO będą mogli skorzystać z funkcji związanych z modułami elektronicznych wniosków i ewidencją odpadów" - poinformowano w komunikacie.

Jak wyjaśniono, nowości umożliwią m.in. zaplanowanie, zatwierdzenie karty przekazania odpadów (KPO) i karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK) na rok 2020 i wygenerowanie dla nich potwierdzenia. Umożliwią również zweryfikowanie kompletności danych znajdujących się w systemie w zakresie danych identyfikujących podmiot oraz miejsc prowadzenia działalności oraz zapoznanie się z funkcjami modułu wniosków, m.in. poprzez tworzenie wniosków roboczych (bez możliwości ich wysłania).

Większość podmiotów zajmujących się gospodarką odpadową powinno już zarejestrować się w bazie. "Od dziś (poniedziałku - PAP) użytkownicy przedsiębiorstw nieposiadających wpisu w rejestrze-BDO, po zalogowaniu do systemu BDO poprzez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej (KWIE), czyli potwierdzeniu tożsamości osoby fizycznej przez Węzeł Krajowy, będą mogli utworzyć roboczy wniosek rejestrowy - wysłanie wniosku będzie możliwe w 2020 roku" - wyjaśniono.

Przypomniano, że brak rejestracji w BDO uniemożliwi po nowym roku działalność w obszarze gospodarki odpadami. Za działalność w tym obszarze bez wymaganego wpisu do bazy grozić będzie 1 mln zł kary.

"Osoby testujące funkcjonalności BDO do końca 2019 r. muszą pamiętać, że konta użytkowników oraz miejsca prowadzenia działalności dodane w systemie po produkcyjnym jego uruchomieniu nie będą usuwane przez administratora systemu. To samo dotyczy kart przekazania odpadów (KPO) i kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK) zaplanowanych na rok 2020, o statusie +Planowana+, +Zatwierdzona+ i +Potwierdzenie wygenerowane+. Ponieważ zgodnie z ustawą o odpadach konieczność prowadzenia ewidencji odpadów oraz składania wniosków za pośrednictwem BDO będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 roku, z systemu zostaną usunięte: wszystkie karty przekazania odpadów (KPO) i karty przekazania odpadów komunalnych (KPOK), które zostały wystawione na rok 2019 oraz wszystkie wprowadzone w nich wpisy" - tłumaczy cytowany w komunikacie szef IOŚ Krystian Szczepański.

Celem BDO jest uszczelnienie systemu gospodarki odpadami, "śledzenie" odpadów od ich zebrania do utylizacji. Warunki, na podstawie których przedsiębiorcy muszą się zarejestrować w bazie, są dostępne na stronie bdo.mos.gov.pl.

Po 1 stycznia 2020 r. wszyscy zajmujący się gospodarką odpadową (m.in. transportem, przetwarzaniem, utylizacją) będą musieli znaleźć się w bazie, inaczej nie będą mogli wystawiać dokumentów, przyjmować odpadów. Baza ma obsługiwać dziennie nawet kilkaset tysięcy użytkowników. Serwerom ma towarzyszyć chmura, z której będzie można pobierać odpowiednie informacje. Do bazy nie muszą rejestrować się np. mieszkańcy czy rolnicy, którzy gospodarują na mniej niż 75 ha.

 

Źrófło: PAP


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej