- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Inicjatywy lokalne
Szwajcaria kusi bez samochodu (15392)
2013-02-25Drukuj
Teraz już nie tylko Zermatt, luksusowy kurort w Alpach, promuje się jako miejscowość wolna od samochodu. Kolejne szwajcarskie wioski i miasteczka dołączają do coraz dłuższej listy – tej zimy jest ich już dwanaście.
Bez hałasu i spalin
Gdy Komisja Europejska stara się propagować alternatywne rodzaje transportu oraz rzadsze korzystanie z samochodów w państwach członkowskich Unii, szwajcarskie samorządy biorą sprawy w swoje ręce. Tak jak od dłuższego czasu w Zermatt, gdzie radni przegłosowali zakaz poruszania się samochodami spalinowymi, gdyż za luksus uznano również ciszę i czyste powietrze.
Do wolnych od ruchu samochodowego Riederalp i Bettmeralp, miejscowości położonych niemal na 2000 m n.p.m., można dojechać na nartach, snowboardzie czy sankach pod same drzwi hoteli. Żeby dojechać do leżącej u podnóża Jungfrau malowniczej miejscowości Wengen, samochody trzeba zostawić w pobliskim Lauterbrunnen, a stamtąd przesiąść się na kolejkę.
Po pierwsze, transport publiczny
Inna rzecz, że Szwajcarię można bardzo łatwo poznawać także bez samochodu, nawet zimą. Wygodne, często panoramiczne, pociągi, a także inne środki transportu publicznego oferują możliwość dotarcia do każdego celu. Po oblodzonych serpentynach najpewniej poruszają się autobusy pocztowe, tradycyjny transport w rejonach górskich. Te pozostają głównie spalinowe, choć wielu szwajcarskich samorządowców już myśli o zamianie ich na elektryczne.
"Wiele miast zaczyna uświadamiać sobie, że potrzebują ambitnych strategii w odpowiedzi na coraz większe korki, liczbę wypadków drogowych, a także emisję hałasu" – podkreślała Komisja Europejska z okazji obchodów ubiegłorocznego Europejskiego Tygodnia Mobilności. W dwunastu szwajcarskich miejscowościach ten tydzień nigdy się nie kończy.
Aby ograniczyć globalne ocieplenie o 2 stopnie Celsjusza, UE jest zobowiązana do redukcji emisji dwutlenku węgla o 80-95 proc. (w okresie od 1990-2050 roku). W sektorze transportowym oznacza to 70 procentową redukcję gazów cieplarnianych w porównaniu do stanu z roku 2008.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności