- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Inicjatywy lokalne
Władze miast przespały pandemiczną szansę w transporcie (21708)
Wojciech Szymalski2021-02-18
Drukuj
W pandemii wiele, zwłaszcza europejskich, miast zdecydowało się znacznie szerzej otworzyć swoje ulice dla pieszych i rowerzystów. Niestety, raczej nie stało się tak w polskich miastach. Dziś kiedy pandemia wygada wiemy, że władze polskich miast przespały swoją szansę na bardziej zrównoważoną politykę transportową.
Tydzień temu odbyło się Forum Innowacyjnego Transportu, czyli debata zorganizowana przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych pod tytułem: „Transport w miastach po COVIDzie”. Debatę prowadziła Anna Zielińska-Rakowicz, dyrektor zarządzająca Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE).
Prezentacje
Wprowadzenie do debaty zostało zrealizowane w formie trzech wystąpień. Rafał Bajczuk z FPPE przedstawił zmiany w transporcie publicznym. Zmiany te przede wszystkim sprowadzały się do planowanego obniżenia liczby pasażerów komunikacji miejskiej przez normy wprowadzane przez rząd. Efektem tych zmian stała się niepewność co do zakresu realizowanych usług. W większości miast nie zdecydowano się na ograniczenie oferty przewozowej, co w efekcie prowadzi do redukcji wpływów z biletów, która w 2020 roku osiągnęła poziom nawet 40-50%. Miasta nie mają źródeł przychodów, z których mogłyby tę lukę załatać i dlatego wystosowało apel do rządu o pomoc w finansowaniu komunikacji miejskiej, który pozostał jednak niezrealizowany.
Aleksander Buczyński z Europejskiej Federacji Cyklistów przedstawił rozwiązania na rzecz pieszych i rowerzystów, które stosowały w 2020 miasta Europy Zachodniej. Okazuje się, że wiele miast wprowadziło przede wszystkim rozwiązania promujące ruch pieszy i rowerowy, ponieważ takie było zapotrzebowanie mieszkańców. W sytuacji, w której brak było możliwości wyjazdu turystycznego poza miejsce zamieszkania, zwiększyła się liczba chętnych do aktywności fizycznej w miejskich parkach lasach oraz strefach rekreacji, a w związku z tym tego typu oferta musiała zostać szybko zwiększona. Właściwie jedynym możliwym rozwiązaniem było ograniczanie ruchu samochodowego na wielu ulicach, zwłaszcza w pobliżu terenów zielonych. Wiele rozwiązań wprowadzono tymczasowo, ale prowadzona stale ewaluacja działań pozwoliła także wiele z nich pozostawić na stałe. Okazuje się, że czas pandemii był także okresem intensywnego rozwoju m.in. dojazdów do pracy rowerami elektrycznymi, co znacznie zwiększyło ruch rowerowy.
Łukasz Franek - dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie (ZTPK), pokazał natomiast, że także w Polsce realizowano w pandemii rozwiązania piesze i rowerowe aktywnie oraz w trybie „awaryjnym”. Kraków zasłynął w tym zakresie ponadplanowym zamknięciem dla samochodów jednego z dwóch pasów ruchu dla samochodów na Moście Grzegórzeckim i oddaniem go dla potrzeb rosnącej liczby rowerzystów. Zastosowane rozwiązanie miało też przedłużenie na ulicach prowadzonych z mostu do centrum Krakowa poprzez zastosowanie nowego pasa dla ruchu rowerowego, kosztem pasa ruchu dla samochodów oraz przy dostosowaniu ulicy do warunków ruchu uspokojonego.
Dyskusja
Po prezentacja odbyła się debata z udziałem słuchaczy. Głównym tematem poruszonym w debacie były możliwości wyjścia z impasu w zakresie komunikacji zbiorowej w miastach. Na tle tej debaty wyłania się wniosek, że władze polskich miast przespały okres pandemii i nie wykorzystały szans, jakie stwarzały potrzeby mieszkańców w zakresie rekreacji i ruchu fizycznego, do rozwoju zakresu uprzywilejowania pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym. Zamiast promocji tego typu środków przemieszczania się skoncentrowano się na obronie komunikacji zbiorowej przed polityką rządu.
Wnioski redaktora
Wydaje się jednak, że obrona ta nie była aż tak bardzo konieczna, bo w przeciągu ostatnich kilku lat rząd dał samorządom kilka alternatywnych możliwości pozyskania środków na bieżące funkcjonowanie systemu transportowego, m.in. w postaci śródmiejskiej strefy płatnego parkowania oraz strefy czystego transportu. Jakkolwiek niedoskonałe byłyby to instrumenty, to dały one przestrzeń do działania, której samorządy miejskie praktycznie nie odważyły się do tej pory wykorzystać. Z tego względu rząd rozważa teraz wprowadzenie stref czystego transportu jako rozwiązania obowiązkowego.
Nie da się ukryć, że tego typu działania rządu, choćby stosunkowo niedoskonałe, w sferze politycznej stawiają go na pozycji lidera zrównoważonej polityki transportowej, natomiast władze miast pokazują się raczej, jako hamulcowi, a przede wszystkim, jako politycy bez pomysłu na działania prowadzone niezależnie od rządu. Osobiście przedstawiam ten wniosek bardziej jako niepokojący fakt, niż opinię, choć czytelniku możesz mieć własne zdanie.
Drugi wniosek, chyba nawet nieco bardziej niepokojący niż pierwszy. Rząd próbuje wciągnąć miasta w wyścig na polu budowy dróg. Było to widoczne choćby podczas otwarcia Mostu Południowego przez premiera, które odbyło się w tajemnicy przed władzami Warszawy. Władzom krajowym podoba się wszystko to co się błyszczy, a nowy most błyszczy się bardzo. Co prawda nie poprawi on specjalnie warunków ruchu drogowego i jakości powietrza w Warszawie, ale się błyszczy. Mam nadzieję, że władze miast nie dadzą się w ten wyścig wciągnąć, bo wtedy biada naszym miastom, które zostaną rozjechane przez samochody. Dlatego dobrą radą na te zakusy, która pojawiła się podczas debaty, jest pokazanie przez władze miast, że także potrafią zrealizować błyskotliwe rzeczy i że nie muszą to być wcale nowe drogi, ale np. nowe drogi rowerowe czy trasy tramwajowe. Rada to nie łatwa do realizacji w dobie okrojonych budżetów, ale chyba duże miasta, mogą mieć swoje duże błyskotki.
Informacja własna
Podobne artykuły
- Polska potrzebuje Stref Czystego Transportu
O tym, że zasady funkcjonowania Stref Czystego Transportu muszą być zmienione, jeśli chcemy wykorzystać potencjał tego narzędzia w walce ze smogiem, wiadomo od dawna. Teraz, kiedy ustawa o elektromobilności jest nowelizowana, pojawiła się szansa na naprawę sytuacji. Jeśli z niej nie skorzystamy, w Polsce nadal ani jedna taka strefa nie powstanie. Zmiany w regulacji muszą być jednak przemyślane. Zdaniem większości ekspertów najlepiej zrobimy sięgając po sprawdzone rozwiązania z innych krajów Europy, gdzie ustanowiono już ponad 250 tego typu stref.
Więcej
- II linia warszawskiego metra nie obniża emisji
W 2020 roku, bez fajerwerków ze względu na COVID-19, otwarto kolejne 3 stacje II linii metra. Niestety mimo, iż to bardzo sprawny środek transportu publicznego, jego budowa w Warszawie póki co nie przynosi ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Więcej
- Europejski Atlas Mobilności
W środę (3 lutego 2021) poprzez internet udostępniono Europejski Atlas Mobilności. To napisane przystępnym językiem wydawnictwo z wieloma infografikami pokazuje jak wygląda i co można zmienić w mobilności Europejczyków. Wydawnictwo chwali sobie sam Frans Timmermans, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności