- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Inicjatywy lokalne
Czas wymienić samochód na nowy (18289)
Wojciech Szymalski2015-03-09
Drukuj
Po trzech latach zabiegów, stowarzyszenie Zielone Mazowsze powoli dopina swego – w korytarzach rządowych zaczyna się mówić głośno o uchwaleniu ustawy pozwalającej wprowadzać w miastach, wzorem Niemiec, strefy niskiej emisji komunikacyjnej.
Jeśli władze miasta utworzą taką strefę, będą mogły do niej wjechać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, w szczególności tych najbardziej szkodliwych, czyli pyłów. Niektórzy twierdzą, że to nadmiernie restrykcyjne rozwiązanie. Jak jest naprawdę?
Badania wskazują, że mamy problem z zanieczyszczeniem powietrza w miastach. Do tego stanu przyczynia się nie tylko tzw. niska emisja z kominów budynków ogrzewanych węglem, ale także emisja z rur wydechowych pojazdów. Spaliny stanowią od 10 do 30% zanieczyszczeń powietrza we Wrocławiu, Krakowie czy w miastach Górnego Śląska. Największy udział tego rodzaju zanieczyszczenia w powietrzu notuje się w Warszawie, gdzie sięga on 60-70%. Dopuszczalne stężenie pyłów w stolicy jest przekraczane prawie przez 60 dni w roku – czyli dwukrotnie częściej, niż pozwalają przepisy – ale na stacji mierzącej zanieczyszczenia komunikacyjne, dni z przekroczeniami jest już ponad 120 w ciągu roku!*
Obecna sytuacja wynika z tego, że po okresie szybkiego wzrostu gospodarczego w latach 90. XX w., kiedy wielu z nas kupowało nowe samochody, przyszedł okres, w którym nowych pojazdów kupujemy jak na lekarstwo, natomiast znacznie częściej wybieramy auta używane. Z kolei te, które kiedyś były nowe, już się zestarzały. Widać to w statystykach. Jeszcze w 2009 roku „tylko” 66% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. W 2013 roku było to już 78%, w bieżącym roku zapewne ten trend się utrzyma**. Dość powiedzieć, że kiedy zaczynałem swoją karierę zawodową, mówiło się o sukcesie w polskim transporcie – na miejscach parkingowych nie było juz plam po oleju kapiącym z silników. Dziś te plamy znów się pojawiają. I są coraz większe. Oprócz plam zwiększają się także chmury zanieczyszczeń unoszące się z rur wydechowych.
Działaniem, do którego mogą nas zachęcić strefy niskiej emisji komunikacyjnej, jest wymiana naszych samochodów na nowsze. Nowsze, czyli te bez dziur w uszczelnieniu silnika, te z lśniącą karoserią, te z silnikiem spalającym mniej benzyny, ale i z lepszymi systemami oczyszczania spalin. Takie właśnie pojazdy mogą wjechać do miasta bez obaw o zdrowie mieszkańców. Dlaczego nasze samochody mają być gorsze niż przeciętny autobus komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy w Warszawie (w ujęciu uśrednionym) spełniają normę spalania Euro 4. Wśród nich wiele jest takich maszyn, które spełniają i najostrzejsze normy Euro6 i EEV.
Jaką normę spalania spełnia Twój samochód? Może to dobry czas, by wymienić go na pojazd spełniający wyższe normy: autobus lub rower?
[*] Średnia z okresu 2004-2014, obliczenia własne na podstawie danych Systemu Obserwacji Jakości Powietrza WIOŚ w Warszawie http://sojp.wios.warszawa.pl
[**] Obliczenia na podstawie danych GUS, Transportu - wyniki działalności w 2009 i 2013 roku.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności