więcej


Inicjatywy lokalne

Białystok trzeci w Polsce pod względem sieci rowerów publicznych (18746)

2015-07-29

Drukuj
galeria

Logo stacji dokującej BiKeR w Białymstoku, fot. Henryk Borawski (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons

Wkrótce stolicy Podlasia przybędzie prawie 12 km nowych ścieżek rowerowych łączących istniejące trasy w spójną sieć – informuje tamtejszy Urząd Miejski. Białystok może też pochwalić się trzecim co do wielkości systemem rowerów publicznych w Polsce.

Białystok to coraz bardziej rowerowe miasto, a białostoczanie coraz chętniej korzystają, tak ze swoich prywatnych rowerów, jak i z miejskich – BiKeRów. Po zakończonej w czerwcu rozbudowie o 15 wypożyczalni i 150 rowerów, BiKeR obejmuje w sumie 46 lokalizacji i 460 jednośladów, a więc stał się trzecim co do wielkości systemem rowerów publicznych w Polsce

– Infrastruktura rowerowa Białegostoku z każdym rokiem jest coraz lepsza. Możemy pochwalić się ponad 100 km dróg dla rowerów – mówi zastępca prezydenta Białegostoku Robert Jóźwiak. – Chcemy, aby kolejne ścieżki rowerowe pomogły stworzyć spójną sieć rowerową w Białymstoku i dlatego zanim zaczniemy budować potrzebujemy koncepcji. Koncepcji i dokumentacji na IV etap budowy ścieżek rowerowych w Białymstoku. I takie zadanie będzie miał wykonawca wyłoniony we właśnie ogłoszonym przetargu.

Pierwsza część przygotowanej koncepcji dotyczy powstania ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Białej (od ul. Sokólskiej do ul. Świętokrzyskiej), do ścieżki wykonany zostanie tunelik pod torami PKP. Połączone zostaną drogi rowerowe wzdłuż ulic: gen. St. Maczka i gen. F. Kleeberg. Kolejna ścieżka pojawi się wzdłuż ul. Produkcyjnej (od wjazdu do CH Auchan do Oczyszczalni Ścieków). Powstanie również kładka łącząca drogi rowerowe pomiędzy ulicami: H. Dąbrowskiego i Knyszyńską, a także ścieżka rowerowa wzdłuż ul. K. Ciołkowskiego (od granicy miasta do ul. gen. N. Sulika) i kładka nad ul. Gen. N. Sulika.

W drugiej części koncepcja zakłada powstanie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. I Armii Wojska Polskiego, ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wasilkowskiej i ul. Wł. Wysockiego (od ul. gen. St. Sosabowskiego). Trzecia część przewiduje: ścieżkę rowerową wzdłuż ul. J. K. Branickiego (od ul. Piastowskiej do ul. E. Orzeszkowej) i ścieżkę rowerową wzdłuż ul. M. Skłodowskiej-Curie (od ul. J. Waszyngtona do ul. Suraskiej).

Wyłoniony wykonawca opracuje koncepcję powstania ścieżek na podstawie której (po zatwierdzeniu przez Urząd Miejski w Białymstoku) przygotuje dokumentację projektową. Tak przygotowane inwestycje będą realizowane w latach 2016–2018. Na 4 sierpnia 2015 r. Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich przewidział otwarcie ofert, koncepcja i dokumentacja projektowa powinny być gotowe do końca lutego 2016 r.

Białostoccy miłośnicy jednośladów będą mogli wkrótce korzystać również ze stacji naprawy rowerów, które do końca roku powinny pojawić w Białymstoku. Na ich zakup przeznaczona została nagroda otrzymana przez Miasto Białystok w ramach konkursu Podlaska Marka Roku czyli 15 tys. złotych. Takie stacje staną w tych miejscach, gdzie obserwujemy największy ruch rowerów BiKeR.

Na początku lipca na ulicach Białegostoku pojawiły się także podpórki dla rowerzystów. Jak informuje oficjalna strona internetowa miasta, takie rozwiązania mają ułatwić rowerzystom jazdę w rejonie skrzyżowań – bowiem w oczekiwaniu na zielone światło umożliwiają one rowerzystom przyjęcie wygodnej pozycji, bez konieczności zsiadania z roweru.

Podpórki pojawią się w przy skrzyżowaniach:

  1. ul. ks. J. Popiełuszki – ul. Hetmańska (w kierunku „tunelu”),
  2. ul. Św. Ojca Pio – ul. Zwierzyniecka,
  3. ul. A. Mickiewicza – ul. Św. Ojca Pio,
  4. ul. Zwierzyniecka – ul. 11 Listopada.

Jeśli podpórki się sprawdzą, nie wyklucza się, że pojawią się kolejne takie rozwiązania w mieście. Zamontowanie podpórek kosztowało Białystok 3 tyś. zł  – informuje Biuro Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.

Źródło: infobike.pl, bikerbialystok.pl


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej