- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Energetyka
Polska sprzeciwia się nowemu opodatkowaniu energii w UE (14492)
2012-06-22Drukuj
Dzisiaj ministrowie finansów państw członkowskich Unii Europejskiej będą ponownie omawiać propozycję Komisji Europejskiej w sprawie nowego opodatkowania energii w UE. KE chce uzależnić akcyzę na energię od emisji CO2 i zawartości energii w danym paliwie. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwiają się jednak Polska, Niemcy i Wielka Brytania.
W kwietniu 2011 r. Komisja zaproponowała, by znowelizować unijną dyrektywę o opodatkowaniu energii z 2003 r. i wprowadzić nowy sposób opodatkowania paliw używanych do transportu i ogrzewania w UE. Opodatkowanie paliw w krajach UE uzależnione od ich emisji CO2 i wartości energetycznej miałoby według KE pomóc m.in. w dostosowaniu unijnego systemu opodatkowania energii do zobowiązań UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym.
Na stół unijnych ministrów propozycja trafiła po raz pierwszy jeszcze podczas polskiej prezydencji. Szef polskiego resortu finansów Jacek Rostowski skierował ją wówczas do dalszych prac w grupie roboczej. Jak podają unijne źródła, tam propozycja „utknęła” i sprawująca obecnie przewodnictwo w Radzie Dania zdecydowała, że ponownie przedłoży tekst ministrom finansów, którzy w piątek spotkają się w Luksemburgu.
„Jest ogromna krytyka ze strony krajów węglowych. Rada jest zupełnie podzielona biorąc pod uwagę, że w odpowiedzi na raport prezydencji duńskiej powstał kontrraport trzech dużych krajów” – informują unijne źródła zbliżone do rozmów ministrów. „Piątkowa rada skończy się wnioskiem, że nie da się kontynuować prac i dopiero prezydencja cypryjska powie, co dalej robimy” – dodają.
Proponowanemu przez Komisję rozwiązaniu sprzeciwiają się Polska, Niemcy i Wielka Brytania, choć z różnych względów. Niechętny nowemu opodatkowaniu energii jest również Luksemburg. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej są w sprawie propozycji podzielone, natomiast Francja, Szwecja i Dania forsują zmiany. Francja wskazuje, że kryzys nie może usprawiedliwiać bezczynności w polityce klimatycznej.
Tymczasem zmiany podatkowe w Unii Europejskiej wymagają jednogłośności i dlatego nikt nie spodziewa się, że w najbliższy piątek uda się osiągnąć porozumienie w tej sprawie.
Jak przyznał pragnący zachować anonimowość urzędnik KE, ta „ambitna propozycja jest obiektem kontrowersji i niepokojów”.
Na piątkowym spotkaniu ministrów przedstawiony ma zostać raport, w którym Polska, Wielka Brytania i Niemcy domagają się usunięcia z tekstu propozycji zasady proporcjonalności. Zgodnie z zasadą państwa członkowskie najpóźniej do roku 2023 miałyby zapewnić, żeby wszystkie minimalne stawki podatkowe na paliwa w pełni odzwierciedlały ich emisyjność oraz liczbę gigadżuli według stawek bazowych przestawionych przez Komisję (20 euro za tonę CO2 i 9,6 euro za gigadżula zawartości energii).
W dyrektywie z 2003 r. przyjęte minimalne stawki opierały się głównie na ilości zużytej energii.
„Taka regulacja nadmiernie ingerowałaby w politykę fiskalną państw członkowskich” – napisano w raporcie.
Zasada proporcjonalności oznaczałaby, że wiele państw musiałoby podnieść obecne stawki akcyzy na diesla (zdaniem Komisji teraz są one preferencyjne) lub obniżyć stawki na zwykłe paliwo. W Polsce spowodowałoby to podwyżkę minimalnej stawki na gaz LPG (z obecnych 125 euro do 500 euro za 1000 kg) i dla diesla (z 330 do 412 euro za 1000 l). Nie zmieniłaby się natomiast stawka minimalna dla zwykłej benzyny bezołowiowej (359 euro na 1000 l), a opodatkowanie biopaliw obniżyłoby się.
Nowy sposób opodatkowania dotyczyłby także paliw używanych do ogrzewania: gazu, węgla i oleju opałowego. Już od 2013 r. minimalna stawka podatkowa za 1 gigadżul wyniosłaby 0,15 euro, a za tonę CO2, tak jak w przypadku paliw transportowych – 20 euro.
Stawka minimalna dla oleju opałowego wzrosłaby więc z 15 do prawie 68 euro za 1000 kg, a węgla i koksu – z 0,15 do 2,04 euro za jeden gigadżul. Wzrosłyby również stawki minimalne za gaz, co powoduje sprzeciw również ze stron Włoch.
Państwa miałyby jednak możliwość wyłączenia z podatku od emisji CO2 opału zużywanego przez gospodarstwa domowe. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej miałyby również przedłużony do 2020 r. okres przejściowy dla paliw opałowych.
W kwietniu 2012 r. Parlament Europejski głosując ws. nowelizacji dyrektywy o opodatkowaniu energii w UE zgodził się, by uzależnić akcyzę na energię od emisji CO2 i zawartości energii w danym paliwie, ale sprzeciwił się zniesieniu ulg podatkowych na diesla względem benzyny. Jak argumentowali europosłowie, spowodowałoby to obniżenie konkurencyjności europejskiej branzy motoryzacyjnej.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności