- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Energetyka
Odnawialne Źródła Energii. Jakie działania należy podjąć, by ułatwić rozwój tego sektora? (9624)
2010-11-01Drukuj
Jedno z największych spotkań branży OZE było dobrą okazją do sformułowania wniosków i postulatów, które powinny usprawnić i ułatwić rozwój tego sektora. Jakich rozwiązań oczekują przedsiębiorcy? Jakie działania należy podjąć, aby przyspieszyć realizację inwestycji i osiągnąć cel obligatoryjny ustalony na 15 proc. udział energii ze źródeł odnawialnych w stosunku do finalnego zużycia energii brutto w roku 2020?
źródło: Informacja prasowa z Kongresu
Kongres Green Power 2010 to już druga edycja międzynarodowego wydarzenia poświęcona tematyce Odnawialnych Źródeł Energii (OZE). Tegoroczne wydarzenie odbyło się w Warszawie 6-7 października 2010 i spotkało się z dużym zainteresowaniem przedstawicieli rządu, biznesu, nauki oraz administracji samorządowej. W Kongresie uczestniczyło ponad 600 osób.
„Sesje plenarne pierwszego dnia Kongresu obejmowały zagadnienia polityki unijnej dla rozwoju odnawialnych źródeł energii. Przedstawiono kierunki rozwoju tego sektora w aspekcie wyzwań wspólnotowych oraz wizję całkowitego zaspokojenia potrzeb energetycznych przez źródła odnawialne już w roku 2050. Przedstawiciele biznesu jednym głosem podkreślili gotowość do realizacji projektów, jeśli tylko stworzone zostanie zaplecze prawne gwarantujące stabilność polityki inwestycyjnej – mówi Andrzej Dejneka, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej, współorganizator Kongresu. „Dzień drugi, to spotkanie specjalistów i ekspertów gdzie w 5 salach plenarnych odbywały się równolegle sesje tematyczne oraz dyskusje poświęcone specyficznej tematyce finansowania, biogazu, wiatru, biomasy, pompom ciepła oraz energetyce opartej o źródła geotermalne, wodę, słońce” – dodaje Dejneka.
Platforma wymiany wiedzy i doświadczeń, jaką jest Kongres Green Power doskonale sprawdziła się w tej formie, gdzie oprócz wymiany poglądów i opinii wysnuto także najważniejsze wnioski płynące z obu dni intensywnych dyskusji.
Najważniejsze wnioski II Międzynarodowego Kongresu Green Power 2010:
„Sesje plenarne pierwszego dnia Kongresu obejmowały zagadnienia polityki unijnej dla rozwoju odnawialnych źródeł energii. Przedstawiono kierunki rozwoju tego sektora w aspekcie wyzwań wspólnotowych oraz wizję całkowitego zaspokojenia potrzeb energetycznych przez źródła odnawialne już w roku 2050. Przedstawiciele biznesu jednym głosem podkreślili gotowość do realizacji projektów, jeśli tylko stworzone zostanie zaplecze prawne gwarantujące stabilność polityki inwestycyjnej – mówi Andrzej Dejneka, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej, współorganizator Kongresu. „Dzień drugi, to spotkanie specjalistów i ekspertów gdzie w 5 salach plenarnych odbywały się równolegle sesje tematyczne oraz dyskusje poświęcone specyficznej tematyce finansowania, biogazu, wiatru, biomasy, pompom ciepła oraz energetyce opartej o źródła geotermalne, wodę, słońce” – dodaje Dejneka.
Platforma wymiany wiedzy i doświadczeń, jaką jest Kongres Green Power doskonale sprawdziła się w tej formie, gdzie oprócz wymiany poglądów i opinii wysnuto także najważniejsze wnioski płynące z obu dni intensywnych dyskusji.
Najważniejsze wnioski II Międzynarodowego Kongresu Green Power 2010:
- Należy jak najszybciej i rzetelnie opracować Krajowy Plan Działań dla rozwoju odnawialnych źródeł energii, który w myśl dyrektywy 2009/28/WE winien być przedłożony do Komisji Europejskiej do końca czerwca br. Następnie wdrażanie dyrektywy w oparciu o przemyślane rozwiązania pozwalające przyspieszyć realizację inwestycji i osiągnąć cel obligatoryjny ustalony na 15 proc. udział energii ze źródeł odnawialnych w stosunku do finalnego zużycia energii brutto w roku 2020.
- Implementować dyrektywę dwutorowo: ad hoc poprzez wprowadzanie usprawnień do istniejących aktów prawnych; kompleksowo poprzez stworzenie odrębnej ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Przy czym należy zwrócić szczególną uwagę na potrzebę wprowadzenia:
– usprawnień w procedurach administracyjno – prawnych (oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, pozwolenie na budowę, przyłączenie do sieci, skrócenie terminów) – art. 13 dyrektywy, m.in. proceduralne umożliwienie realizacji inwestycji w farmy wiatrowe na morzu
– dostępu do sieci elektroenergetycznej; gwarantowanego dla małych jednostek wytwórczych i priorytetowego dla dużych jednostek – art. 16 dyrektywy
– stabilnego i długofalowego systemu wsparcia (min. 15 lat od dnia oddania do użytku jednostki wytwórczej, co w aspekcie realizacji celu na rok 2020 równa się z funkcjonowaniem systemu do 2035 r.)
– regulacji pozwalających na zrównoważone wykorzystanie biomasy do celów energetycznych (art. 17 dyrektywy)
– usprawnień w procedurach administracyjno – prawnych (oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, pozwolenie na budowę, przyłączenie do sieci, skrócenie terminów) – art. 13 dyrektywy, m.in. proceduralne umożliwienie realizacji inwestycji w farmy wiatrowe na morzu
– dostępu do sieci elektroenergetycznej; gwarantowanego dla małych jednostek wytwórczych i priorytetowego dla dużych jednostek – art. 16 dyrektywy
– stabilnego i długofalowego systemu wsparcia (min. 15 lat od dnia oddania do użytku jednostki wytwórczej, co w aspekcie realizacji celu na rok 2020 równa się z funkcjonowaniem systemu do 2035 r.)
– regulacji pozwalających na zrównoważone wykorzystanie biomasy do celów energetycznych (art. 17 dyrektywy)
- Energetyka zawodowa powinna jak najszybciej odejść od współspalania biomasy z węglem, a inwestować w kotły hybrydowe lub dedykowane wyłącznie paliwu biomasowemu oraz o wysokosprawną kogenerację i to tylko po uwzględnieniu faktycznych kosztów związanych z emisją CO2.
- Na poziomie lokalnym konieczne jest wyznaczenie w procedurach planowania przestrzennego obszarów dedykowanych do rozwoju OZE – nowe rozwiązania prawne powinny nakładać taki obowiązek na organy samorządowe, pod rygorem nieważności planu lub studium, inaczej realizacja rządowych programów np. biogazowi w każdej gminie będzie tylko kolejnym niezrealizowanym projektem.
- Konieczne jest uproszczenie i zapewnienie spójności rozwiązań prawnych oraz efektywności stosowania przepisów prawa odnoszących się do inwestycji w sektorze OZE – proces inwestycyjny musi być przewidywalny, czas trwania procedur przygotowania i uzgodnienia inwestycji nie może zależeć od dobrej woli, czy niekompetencji i niewiedzy urzędników;
- „Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie wniosków z dyskusji plenarnych i sesji tematycznych uczestnicy Kongresu Green Power 2010 oczekują powołania instytucji Pełnomocnika Rządu ds. OZE, jako koordynatora działań ministerstw, pozwoli to na efektywne i spójne działania na rzecz promocji OZE i zapewni konsekwentną politykę w tym zakresie a w efekcie pozwoli na realizację wskaźnika produkcji energii w Polsce w perspektywie 2020 r. i później” – mówi Andrzej Dejneka.
Nieustający postulat środowiska OZE wyrażony przez uczestników Kongresu to oczekiwanie, również od władz publicznych, podjęcia skoordynowanej kampanii informacyjnej, przeciwstawiającej się różnego rodzaju uproszczeniom, insynuacjom i przekłamaniom pojawiającym się w debacie publicznej, czy przekazywanym opinii publicznej w formie nierzetelnej informacji reklamowej, dotyczących w szczególności rzekomego znaczącego wpływu rosnącego udziału OZE na ceny energii finalnej, czy szkodliwości dla zdrowia i środowiska niektórych form „energetyki odnawialnej”. Wskazane jest pilne podjęcie, skoordynowanych i wspieranych centralnie działań mających na celu realizację programu rzetelnej „edukacji energetycznej” skierowanej do całego społeczeństwa, ale w szczególności do odbiorców finalnych oraz przedstawicieli organów administracji publicznej – rządowej i samorządowej.
„Zapewnienie odpowiedniego i stabilnego systemu wsparcia dla różnych źródeł OZE pozwoli na zrównoważony rozwój gospodarczy wykorzystując istniejące zasoby poszanowaniem dla środowiska naturalnego. System ten powinien uwzględniać koszty początkowe inwestycji i być okresowo przeglądany i dostosowywany do zmieniającej się sytuacji rynkowej, pozwoli to na bieżące korygowanie wysokości wsparcia dla nowych przedsięwzięć nie zmieniając warunków dla projektów już zrealizowanych” – mówi Andrzej Dejneka, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej, współorganizator Kongresu.
Oczywistym jest również, że odpowiednie podejście administracji rządowej w zakresie promocji OZE pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego – zarówno w skali całego globu, jak i poszczególnych państw i regionów – wyrażające się w systemowych i prawnych gwarancjach dostępu każdego konsumenta do zrównoważonych, bezpiecznych i pewnych źródeł energii za rozsądną cenę. Dzięki mądrej i konsekwentnej polityce będzie możliwe zarówno zwiększenie mocy wytwórczych niezbędnych dla zapewnienia rozwoju gospodarczego a w konsekwencji przełoży się to także na nowe miejsca pracy. Zapewnienie realizacji powyższych postulatów nie tylko jest koniecznością wynikającą z naszych zobowiązań, jako kraju członkowskiego UE do implementacji dyrektyw, ale przede wszystkim naszym obowiązkiem wobec kolejnych pokoleń, liczymy, że nie tylko dla nas jest to „naturalny wybór”.
„Zapewnienie odpowiedniego i stabilnego systemu wsparcia dla różnych źródeł OZE pozwoli na zrównoważony rozwój gospodarczy wykorzystując istniejące zasoby poszanowaniem dla środowiska naturalnego. System ten powinien uwzględniać koszty początkowe inwestycji i być okresowo przeglądany i dostosowywany do zmieniającej się sytuacji rynkowej, pozwoli to na bieżące korygowanie wysokości wsparcia dla nowych przedsięwzięć nie zmieniając warunków dla projektów już zrealizowanych” – mówi Andrzej Dejneka, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej, współorganizator Kongresu.
Oczywistym jest również, że odpowiednie podejście administracji rządowej w zakresie promocji OZE pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego – zarówno w skali całego globu, jak i poszczególnych państw i regionów – wyrażające się w systemowych i prawnych gwarancjach dostępu każdego konsumenta do zrównoważonych, bezpiecznych i pewnych źródeł energii za rozsądną cenę. Dzięki mądrej i konsekwentnej polityce będzie możliwe zarówno zwiększenie mocy wytwórczych niezbędnych dla zapewnienia rozwoju gospodarczego a w konsekwencji przełoży się to także na nowe miejsca pracy. Zapewnienie realizacji powyższych postulatów nie tylko jest koniecznością wynikającą z naszych zobowiązań, jako kraju członkowskiego UE do implementacji dyrektyw, ale przede wszystkim naszym obowiązkiem wobec kolejnych pokoleń, liczymy, że nie tylko dla nas jest to „naturalny wybór”.
źródło: Informacja prasowa z Kongresu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności