- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Energetyka
Kwestie klimatyczne i zewnętrzna polityka energetyczna Unii Europejskiej w programie polskiej prezydencji (9230)
2010-10-06Drukuj
Ministerstwo Gospodarki chce współpracować ze środowiskami pozarządowymi w kwestiach zewnętrznej polityki energetycznej UE, a w jej ramach w sprawie zmian klimatycznych. Obecnie pojawia się więcej pytań niż odpowiedzi związanych z tym sektorem programu polskiej prezydencji w Radzie UE, dlatego niezbędne są dalsze konsultacje, między innymi z ekspertami ze środowisk pozarządowych.
Przypisy:
1. „Priorytety i program polskiego przewodnictw w Radzie UE w II połowie 2011 r.”
Katarzyna Choroszewska, ChronmyKlimat.pl
1 października 2010 r. odbyła się konferencja „Konsultacje ze środowiskami pozarządowymi na temat programu polskiej prezydencji. Przygotowania do polskiej prezydencji w Radzie UE w II połowie 2011 roku”. Tematyka ochrony klimatu została poruszona w ramach sesji dotyczącej zewnętrznej polityki energetycznej UE.
Wstępne plany polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej zostały określone w dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów 21 lipca 2010 r. Ostateczna lista priorytetów wraz z programem prezydencji zostanie przedstawiona w czerwcu 2011 r. Ich końcowa postać powstanie po konsultacjach wewnątrzkrajowych, rozmowach z innymi państwami, instytucjami UE i partnerami w ramach trio Polska-Dania-Cypr. Program polskiej prezydencji zależny jest również od programu prac Komisji Europejskiej na 2011 rok, który zostanie przedstawiony w grudniu 2010 r. Ważne dla tego przedsięwzięcia jest też nowe funkcjonowanie UE uwarunkowane Traktatem Lizbońskim oraz sytuacja ekonomiczna i proces wychodzenia gospodarki europejskiej z kryzysu. Ważnym aspektem są wyzwania polityki europejskiej o charakterze globalnym, do których należy między innymi problem zmian klimatycznych.
Za cel ogólny Polska stawia sobie wzmocnienie zewnętrznej polityki energetycznej Unii. Jednym z priorytetów jest zachowanie konkurencyjności europejskiego sektora energetycznego. Polska planuje przeprowadzenie dyskusji mającej na celu znalezienie rozwiązań legislacyjnych i pozalegislacyjnych umożliwiających osiągnięcie tego celu. Kolejnym celem jest opracowanie mechanizmów umożliwiających prowadzenie solidarnej i konkurencyjnej zewnętrznej polityki energetycznej, zgodnej z Traktatem Lizbońskim. Polska będzie starała się wypracować spójne stanowisko UE w odniesieniu do regionalnych i globalnych problemów energetycznych.
Belgia podczas swojej prezydencji kładzie nacisk na efektywność energetyczną. Polska planuje zająć się bardziej szczegółowo mechanizmem finansowania tego celu. Małe i rozproszone inwestycje będą finansowane z funduszy spójności w sektorach: budownictwo, ciepłownictwo lokalne, sieci dystrybucyjne ciepła i energii elektrycznej, lokalny transport zbiorowy i wytwarzanie energii elektrycznej. Działania w ramach Energetycznego Pakietu Strukturalnego będą kontynuowane podczas naszej prezydencji.
Rola Polski w sprawie ochrony klimatu została określona następująco: „Zadaniem prezydencji będzie kontynuowanie pracy przy globalnym porozumieniu klimatycznym podczas konferencji stron konwencji w grudniu 2011 w RPA, co wiązać się będzie z rozstrzyganiem kwestii wewnątrz UE takich jak np. ambicje redukcyjne, przyszłość protokołu z Kioto, finansowanie klimatyczne”1.
Stwierdzono, że na obecnym etapie przygotowań Polski do prezydencji istnieją dobrze zakrojone ramy instytucjonalne zewnętrznej polityki energetycznej UE, natomiast na dyskusję dotyczącą szczegółów aspektu problemowego jest jeszcze zbyt wcześnie. Departament energetyki Ministerstwa Gospodarki jest otwarty na propozycje ze strony środowisk pozarządowych, pod warunkiem że będą one zgodne z polityką rządu. Rząd liczy także na zdanie ekspertów z tychże środowisk dotyczące m.in. przyspieszenia rozwoju infrastruktury energetycznej nie tylko w UE, lecz także w państwach trzecich.
Ministerstwo Gospodarki zaproponowało też nowe podejście do tematu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Polega ono bardziej na współpracy z państwami trzecimi w obszarze technologii ograniczenia emisji niż na narzucaniu im wymagań dotyczących bezwzględnych redukcji.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych byli bardzo zainteresowani planami związanymi z edukacją społeczeństwa z zakresu polityki energetycznej. Ministerstwo jednak nie przeznaczyło na ten cel konkretnych środków. Zasugerowało natomiast organizacjom pozarządowym zajęcie się tym problemem we własnym zakresie. Wspomniało przy tym o możliwości otrzymania niewielkich dotacji. Większość środków przeznaczona będzie na szkolenie kadry eksperckiej.
Bardzo ważnym aspektem jest możliwość dalszych, bardziej wnikliwych konsultacji. Wstępnie ustalono, że kolejne posiedzenie odbędzie się jeszcze w październiku na mniej formalnym szczeblu.
Wstępne plany polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej zostały określone w dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów 21 lipca 2010 r. Ostateczna lista priorytetów wraz z programem prezydencji zostanie przedstawiona w czerwcu 2011 r. Ich końcowa postać powstanie po konsultacjach wewnątrzkrajowych, rozmowach z innymi państwami, instytucjami UE i partnerami w ramach trio Polska-Dania-Cypr. Program polskiej prezydencji zależny jest również od programu prac Komisji Europejskiej na 2011 rok, który zostanie przedstawiony w grudniu 2010 r. Ważne dla tego przedsięwzięcia jest też nowe funkcjonowanie UE uwarunkowane Traktatem Lizbońskim oraz sytuacja ekonomiczna i proces wychodzenia gospodarki europejskiej z kryzysu. Ważnym aspektem są wyzwania polityki europejskiej o charakterze globalnym, do których należy między innymi problem zmian klimatycznych.
Za cel ogólny Polska stawia sobie wzmocnienie zewnętrznej polityki energetycznej Unii. Jednym z priorytetów jest zachowanie konkurencyjności europejskiego sektora energetycznego. Polska planuje przeprowadzenie dyskusji mającej na celu znalezienie rozwiązań legislacyjnych i pozalegislacyjnych umożliwiających osiągnięcie tego celu. Kolejnym celem jest opracowanie mechanizmów umożliwiających prowadzenie solidarnej i konkurencyjnej zewnętrznej polityki energetycznej, zgodnej z Traktatem Lizbońskim. Polska będzie starała się wypracować spójne stanowisko UE w odniesieniu do regionalnych i globalnych problemów energetycznych.
Belgia podczas swojej prezydencji kładzie nacisk na efektywność energetyczną. Polska planuje zająć się bardziej szczegółowo mechanizmem finansowania tego celu. Małe i rozproszone inwestycje będą finansowane z funduszy spójności w sektorach: budownictwo, ciepłownictwo lokalne, sieci dystrybucyjne ciepła i energii elektrycznej, lokalny transport zbiorowy i wytwarzanie energii elektrycznej. Działania w ramach Energetycznego Pakietu Strukturalnego będą kontynuowane podczas naszej prezydencji.
Rola Polski w sprawie ochrony klimatu została określona następująco: „Zadaniem prezydencji będzie kontynuowanie pracy przy globalnym porozumieniu klimatycznym podczas konferencji stron konwencji w grudniu 2011 w RPA, co wiązać się będzie z rozstrzyganiem kwestii wewnątrz UE takich jak np. ambicje redukcyjne, przyszłość protokołu z Kioto, finansowanie klimatyczne”1.
Stwierdzono, że na obecnym etapie przygotowań Polski do prezydencji istnieją dobrze zakrojone ramy instytucjonalne zewnętrznej polityki energetycznej UE, natomiast na dyskusję dotyczącą szczegółów aspektu problemowego jest jeszcze zbyt wcześnie. Departament energetyki Ministerstwa Gospodarki jest otwarty na propozycje ze strony środowisk pozarządowych, pod warunkiem że będą one zgodne z polityką rządu. Rząd liczy także na zdanie ekspertów z tychże środowisk dotyczące m.in. przyspieszenia rozwoju infrastruktury energetycznej nie tylko w UE, lecz także w państwach trzecich.
Ministerstwo Gospodarki zaproponowało też nowe podejście do tematu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Polega ono bardziej na współpracy z państwami trzecimi w obszarze technologii ograniczenia emisji niż na narzucaniu im wymagań dotyczących bezwzględnych redukcji.
Przedstawiciele organizacji pozarządowych byli bardzo zainteresowani planami związanymi z edukacją społeczeństwa z zakresu polityki energetycznej. Ministerstwo jednak nie przeznaczyło na ten cel konkretnych środków. Zasugerowało natomiast organizacjom pozarządowym zajęcie się tym problemem we własnym zakresie. Wspomniało przy tym o możliwości otrzymania niewielkich dotacji. Większość środków przeznaczona będzie na szkolenie kadry eksperckiej.
Bardzo ważnym aspektem jest możliwość dalszych, bardziej wnikliwych konsultacji. Wstępnie ustalono, że kolejne posiedzenie odbędzie się jeszcze w październiku na mniej formalnym szczeblu.
Przypisy:
1. „Priorytety i program polskiego przewodnictw w Radzie UE w II połowie 2011 r.”
Katarzyna Choroszewska, ChronmyKlimat.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności