- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Energetyka
Jednolity rynek energii w interesie Polski (15479)
2013-03-15Drukuj
Wspólny rynek energii w UE leży w interesie Polski, bo zapewnia bezpieczeństwo energetyczne; trzeba jednak usprawnić proces inwestycyjny w sieci przesyłowe, a to wymaga specjalnej ustawy – uznali eksperci, którzy spotkali się 7 marca br. w Pałacu Prezydenckim.
W debacie poświęconej wspólnemu, unijnemu rynkowi energii uczestniczyli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, parlamentu i firm energetycznych oraz prezes URE, Marek Woszczyk. Gościem specjalnym był minister energetyki Litwy Jarosław Niewiarowicz.
Wspólny rynek energii w 2014 roku
Relacjonując przebieg dyskusji prezydencki minister Olgierd Dziekoński powiedział, że uczestnicy spotkania rozważali potencjalne reperkusje wprowadzenia jednolitego rynku energii dla polskiej gospodarki, sieci energetycznych i wytwórców energii elektrycznej. Według planu, wspólny, unijny rynek energii ma zostać utworzony w 2014 roku.
„Potwierdzono, że wspólny rynek energii elektrycznej w Europie powstanie, bo jest on również w interesie Polski, bo zapewnia realne bezpieczeństwo energetyczne i pewną stabilność funkcjonowania gospodarki" – powiedział Dziekoński.
Większe ryzyko biznesowe ...
Minister przewiduje, że ten nowy rynek będzie musiał pogodzić z tym, że kwestia ryzyka inwestycyjnego będzie immanentnie wpisana w ich model biznesowy. Tymczasem, zauważył, dziś jest to dla niektórych inwestorów, zwłaszcza sieci wytwórczych, pewnym problemem.
„Otwarty rynek europejski będzie stwarzał większą konieczność podjęcia ryzyka rynkowego przez producentów sieci wytwórczych, ale z drugiej strony ten poziom ryzyka będzie też w jakimś sensie moderowany poprzez przewidywalność sprzedaży na tym rynku" – ocenił Dziekoński.
Eksperci zwrócili też uwagę na szczególną rolę wprowadzenia jednolitych regulacji dotyczących zasad sprzedaży i mechanizmów finansowania sieci przesyłowych. „Sieci przesyłowe stają się głównym składnikiem, który w sensie fizycznym pozwoli na funkcjonowanie tego rynku, a w tym sieci transgraniczne, czyli interkonektory" – zwrócił uwagę prezydencki minister.
Wskazywano też, relacjonował, że wprowadzenie jednolitego rynku wywoła "pewien poziom ryzyka dla inwestorów wielkoskalarnych", a tym samym otworzy nowe możliwości dla energetyki lokalnej, związanej z produkcją energii przez jej konsumentów.
... ale i większe bezpieczeństwo energetyczne
Dziekoński powiedział także, że przedstawiciele parlamentu i Ministerstwa Gospodarki byli zgodni, że otwarty, konkurencyjny rynek energii pozwala lepiej zapewnić bezpieczeństwo energetyczne. Konieczne jest jednak usprawnienie systemu inwestycyjnego w sieci przesyłowe, czemu służyć ma ustawa o korytarzach przesyłowych przygotowana przez resort gospodarki. Ma ona usprawnić i przyspieszyć modernizację oraz rozbudowę infrastruktury liniowej, np. linii energetycznych, czy gazociągów.
Mamy jeszcze wiele do zrobienia
Według prezydenckiego ministra, z porównania regulacji polskich z litewskimi wynika, że mamy jeszcze dużo do zrobienia w kwestii przepisów dotyczących spraw lokalizacyjnych, środowiskowych i budowlanych dla sieci przesyłowych i dystrybucyjnych.
Na spotkaniu ekspertów mowa była również o rozbieżnościach Polityki Energetycznej Polski do 2030 roku, przyjętej w 2009 roku, z analizami robionymi obecnie przez rynek i przedsiębiorstwa. Powoduje to "zwiększenie poczucia braku zaufania uczestników rynku energii" – powiedział Dziekoński.
W 2011 roku wszedł w życie tzw. III pakiet energetyczny, na który składają się dwie unijne dyrektywy: tzw. gazowa i o energii elektrycznej. Pakiet ma stworzyć jednolity europejski rynek energii elektrycznej i rynek gazu do 2014 roku. Wdrożenie go ma ułatwić utrzymanie cen na możliwie najniższym poziomie oraz poprawić standard usług i bezpieczeństwo dostaw. Dzięki temu ma być większa przejrzystość rynków detalicznych i lepsza ochrona konsumentów.
W połowie listopada zeszłego roku KE wydała komunikat dotyczący uruchomiania takiego rynku w UE. Komisja zwróciła uwagę m.in. na niedostateczne wdrożenie przepisów dyrektyw energetycznych w niektórych państwach unijnych, m.in. w Polsce.
W debacie „Infrastruktura dla europejskiego rynku energetycznego – interkonektory, LNG, przesył, dystrybucja, magazynowanie, sieci i giełda" uczestniczyli: doradca prezydenta Krzysztof Król; wiceminister gospodarki Jerzy Pietrewicz; przewodniczący sejmowej podkomisji ds. energetyki Andrzej Czerwiński; przewodniczący senackiej Komisji Gospodarki Narodowej Marek Ziółkowski; przewodniczący Społecznej Rady ds. Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej Krzysztof Żmijewski; profesor Politechniki Śląskiej Jan Popczyk, a także przedstawiciele Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Skarbu Państwa i kluczowych spółek, inwestorów, think-tanków oraz kancelarii prawnych związanych z sektorem przesyłu energii.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności