- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Energetyka
Czas sięgnąć po księżyc (21552)
2020-10-27Drukuj
Jakie postępy poczyniła Unia Europejska w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i programu Agenda 2030 od czasu przyjęcia celów zrównoważonego rozwoju i agendy do roku 2030 pięć lat temu, 25 września 2015 r.? Najnowsza edycja raportu z monitorowania celów zrównoważonego rozwoju Eurostatu z czerwca 2020r. deklaruje sukces z pozytywnymi trendami dla 14 z 17 celów SDG. Raport wykazał, że odnotowano jedynie negatywne zmiany w przypadku celu SDG 5 (równość płci).
Raport ten analizuje sposób, w jaki UE mierzy postępy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. Jakie są najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę podczas pomiaru poziomu zrównoważonego rozwoju? A czego jeszcze nie możemy zmierzyć? Obecny zestaw wskaźników UE pomija niektóre kluczowe wyzwania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przykład: cele zrównoważonego rozwoju nawołują do godnej pracy oraz zrównoważonej konsumpcji i produkcji. Jednakże żaden wskaźnik nie dotyczy zrównoważenia globalnych łańcuchów dostaw UE, ani naruszania przez nie praw człowieka i praw pracowniczych, jak również ich negatywnego wpływu na środowisko. Monitorowanie celów zrównoważonego rozwoju UE nie pozwala również na śledzenie całkowitego wykorzystania materiałów w naszych łańcuchach dostaw.
Oprócz ochrony planety przed degradacją, program Agenda 2030 ma na celu zwalczanie ubóstwa i ograniczanie nierówności. Monitorując SDG UE nie bierze pod uwagę niektórych z najbardziej skrajnych form ubóstwa i nierówności w UE. Brakuje wskaźników do monitorowania dyskryminacji i nierówności związanych z pochodzeniem etnicznym, rasą, religią, wiekiem lub orientacją seksualną. Wykluczenie określonych grup pozostaje ukryte za przeciętnymi wartościami dla całej populacji.
Ze względu na ich polityczny charakter dyskusji na temat wskaźników celu zrównoważonego rozwoju nie mogą być pozostawione wyłącznie ekspertom technicznym i politykom. Wybór wskaźników musi być kluczowym elementem partycypacyjnego, integracyjnego i przejrzystego procesu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie celów zrównoważonego rozwoju, w ramach którego społeczeństwo obywatelskie musi odgrywać aktywną rolę w zapewnianiu włączenia wskaźników o największym znaczeniu politycznym.
Obecny unijny system monitorowania i sprawozdawczości w zakresie celów zrównoważonego rozwoju jest nieodpowiedni. Poza potrzebą opracowania lepszych wskaźników, wskazany jest bardziej znaczący proces w celu stworzenia solidnej podstawy dla progresywnej polityki, która może zapewnić postęp w realizacji celów i pociągnąć decydentów do odpowiedzialności. Społeczeństwo obywatelskie czy inne kluczowe podmioty, takie jak Parlament Europejski, nie są zaangażowane strukturalnie i nie mogą prowadzić krytycznej dyskusji na temat naszego poziomu zrównoważonego rozwoju.
Potrzebujemy odpowiednich wskaźników postępu i skutecznego systemu monitorowania celów zrównoważonego rozwoju, aby pomóc nam przyspieszyć nasze działania, gdy osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju jest zagrożone. Tak jak badanie rentgenowskie pozwala zidentyfikować chorobę, pandemia COVID-19 ujawniła konsekwencje istniejących nierówności społeczno- ekonomicznych, obywatelskich i środowiskowych, a także połączony kryzys ekologiczny związany z załamaniem klimatu, utratą różnorodności biologicznej i zanieczyszczeniami środowiska we wszystkich regionach świata. Pandemia i działania podejmowane w trybie natychmiastowym pogłębiają istniejące nierówności w UE. Skutki społeczne i gospodarcze najsilniej dotykają najsłabszych: kobiety, młodzież, osoby starsze, osoby niepełnosprawne, uchodźców.
Pełen raport jest dostępny pod adresem:
https://www.sdgwatcheurope.org/report-time-moon/
Podobne artykuły
- Obywatelski Konwent Klimatyczny we Francji: inspiracja dla Polaków?
W 2018 roku zapowiedziana przez władze Francji podwyżka podatków od paliw kopalnych wywołała bezprecedensową falę protestów w całym kraju (słynny ruch „żółtych kamizelek"). W odpowiedzi, prezydent Emmanuel Macron obiecał, że w sprawie klimatu odda głos obywatelom.
Więcej
- Neutralność klimatyczna wymaga gigantycznych inwestycji
Osiągnięcie do 2050 roku przez Europę neutralności klimatycznej wymaga gigantycznych inwestycji, zwłaszcza w Polsce, która jest silnie uzależniona od wysokoemisyjnej energetyki – twierdzą eksperci. Siłą naszego kraju w obliczu polityki Zielonego Ładu może być zagospodarowanie branż, w których nie występuje silna konkurencja. Duże szanse upatrywane są w energetyce wodorowej, jednak na razie produkcja tego pierwiastka także jest wysokoemisyjna.
Więcej
- Raport Zeroemisyjna Polska 2050
Nowy raport przygotowany przez WWF pod nazwą „Zeroemisyjna Polska 2050”, powstał z powodu głęboko niezadawalającego dotychczasowego zasięgu debaty nad tematyką neutralności klimatycznej w Polsce. Uniknięcie katastrofy klimatycznej możliwe jest tylko poprzez osiągnięcie globalnej neutralności klimatycznej, czyli równowagi pomiędzy emitowaniem oraz pochłanianiem gazów cieplarnianych. Raport zawiera szereg rekomendacji dotyczących osiągnięcia przez Polskę zeroemisyjności netto, czyli neutralności klimatycznej.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności