- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Publikacje
Zmiany klimatu zwracają Hamburg ku naturze (16718)
2014-01-16Drukuj
Hamburg w 2011 roku zdobył miano "Zielonej Stolicy Europy", lecz nie zamierza spoczywać na laurach. Planuje połączyć swoje rozległe zielone tereny w spójną sieć i w ciągu najbliższych 20 lat wyeliminować potrzebę poruszania się samochodem po mieście. W ten sposób miasto odpowiada na rosnące zagrożenie zmianami klimatycznymi, stając się jednocześnie miastem zdrowszym i bardziej konkurencyjnym.
Metropolia już od wielu lat podejmuje wysiłki służące poprawie lokalnego klimatu. Inwestuje w odnawialne źródła energii i energooszczędne budownictwo, wspiera lokalny zielony przemysł i miejsca pracy. Rozwinęła olbrzymią infrastrukturę transportu publicznego obejmującą pociągi, metro, promy, autobusy i sieć wypożyczalni rowerowych. Swoim mieszkańcom oferuje dziesiątki kilometrów ścieżek rowerowych i hektary służące rekreacji i wypoczynkowi. Teraz Hamburg chce połączyć je w jedną spójną całość, która pokryje 40% powierzchni miasta.
Kliknij, aby powiększyć
Z jednej strony Hamburg z własnej inicjatywy podejmuje zielone wyzwania, upatrując w tym szansę na poprawę konkurencyjności. Z drugiej strony nie ma dużego wyboru – jako miasto portowe położone kilka metrów nad poziomem morza, jest coraz bardziej narażone na sztormy i powodzie, będące skutkiem ocieplającego się klimatu. W latach 1760 – 2010 średnia temperatura w Niemczech wzrosła o ok. 1,5°C. – Kiedy mamy chłodne zimy zawsze znajdą się ludzie mówiący: "to gdzie jest twoja zmiana klimatu?". Ale mroźne zimy to po prostu naturalne wahania – mówi dr Insa Meinke, dyrektor North German Climate Bureau w Coastal Research Institute (CRI). Według danych CRI w Hamburgu zanotowano pięć gorących (powyżej 30°C) letnich dni w zeszłym roku, w porównaniu do dwóch w roku 1952. – Przepięcia burzowe mogą wzrosnąć o kolejne 30-110 cm w roku 2100. Innymi słowy Hamburg musi stworzyć swoją Zieloną Sieć, ponieważ pomoże ona ograniczyć skutki powodzi – dodaje Meinke.
Projekt ma połączyć istniejące tereny zielone – ogrody, parki, place, cmentarze, obiekty sportowe – oraz stworzyć nowe. Mieszkańcy będą mogli tu odpoczywać, uprawiać sporty i podziwiać przyrodę, bez potrzeby wyjeżdżania poza miasto samochodem. Za 15-20 lat będzie można zwiedzić całe miasto na rowerze i pieszo – mówi Fritsch. Zielona Sieć ma pomóc w absorpcji i ograniczaniu emisji CO2, regulując klimat miasta, a także pełnić funkcję przeciwpowodziową. Ponadto połączone ze sobą obszary stworzą bezpieczne warunki zwierzętom do przemieszczania się pomiędzy siedliskami.
fot. Niels Linneberg flick by-nc-sa
fot. Lux Tonnerre flickr by
Miasto posiada dwa duże ośrodki na północy i południu. By zintegrować cały system, zespół projektowy będzie pracował ze wszystkimi siedmioma gminami regionu metropolitalnego. Według Angeliki Fritsch, rzeczniczki miejskiego departamentu urbanistyki i ochrony środowiska, projekt przemieni miasto w innowacyjny, zintegrowany system. – Inne miasta, w tym Londyn, mają zielone pierścienie, ale Zielona Sieć będzie jedyna w swoim rodzaju, od przedmieść po samo centrum.
Przed metropolią jeszcze dużo pracy, projekt jest nadal w początkowej fazie. – Wizjonerskie myślenie to domena urzędników, a nie polityków obecnie rządzących. Od wypadku w Fukushimie Niemcy koncentrują się na odejściu od energii jądrowej, a nie na adaptacji do zmian klimatu – zaznacza Jens Kerstan, lider Partii Zielonych w Hamburgu. Jest jednak dobrej myśli. – Zielona Sieć ma sens z punktu widzenia adaptacji do zmian klimatu, zwłaszcza, że nasi mieszkańcy są dość postępowi w tej kwestii. Hamburczycy są skłonni do rezygnacji z samochodów, co jest bardzo nietypowe w Niemczech.
Hamburg rozumie, że z proklimatycznych działań może czerpać korzyści. Ekologiczne miasta są bardziej przyjazne mieszkańcom, a w szczególności dzieciom i osobom starszym, które najbardziej odczują wzrost temperatury. Zielona Sieć oznacza mniej miejsca dla mieszkań i firm, lecz przyciąga dobrze wykształconych i kompetentnych ludzi do miasta, czyniąc je bardziej konkurencyjnym. Co więcej, projekt ma chronić lokalne zasoby środowiska i przygotować metropolię na przewidywany wzrost poziomu morza. Ta innowacyjna i kompleksowa koncepcja bez wątpienia mogą posłużyć za przykład planowania zrównoważonej przyszłości. Przykład, za którym polskie miasta mogą śmiało podążyć.
Olga Bakanowska, ChronmyKlimat.pl
na podstawie: www.theguardian.com, fot. ©OB
Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności