- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Pierwsze miasto na świecie bez samochodów (19680)
2016-08-11Drukuj
Jeszcze tylko przez kilka lat mieszkańcy Helsinek będą mogli wyjeżdżać na miejskie ulice własnymi samochodami. Zakaz używania w ruchu miejskim prywatnych pojazdów zostanie wprowadzony w 2025 roku. Do tego czasu - według założeń - lokalny transport publiczny rozwinie się na taką skalę, że ponoć nikt nie odczuje dyskomfortu w związku z nowymi przepisami.
Taka nowa wizja miasta - jako miejsca, w którym nikt nie jeździ własnym pojazdem - wynika z ekologicznego spojrzenia Finów na świat.
Zdaniem Sonji Heikklilä, 26-letniej inżynier transportu, propagatorki tej idei, rozwiązanie przyczyni się do sprawniejszego poruszania się po mieście. Rolą miasta będzie zapewnienie idealnego systemu połączeń pojazdów zbiorowego transportu, w którym podróż będzie szybka, a bilet tani.
Po raz kolejny Skandynawowie udowadniają, że są w awangardzie. Dominują na polu równouprawnienia płci czy pokonywania nierówności społecznych. Teraz udowodnią światu, że przyszłość ludzkości wymaga natychmiastowych, radykalnych działań w celu uzdrowienia miast, między innymi poprzez odkorkowanie ulic.
Dlatego stolica Finlandii - poza doskonaleniem komunikacji zbiorowej - ma zamiar uruchomić program, który pomoże wyeliminować potrzebę posiadania samochodu, dając mieszkańcom możliwość dojazdu do pracy oraz miejsc zakupów, rozrywki i rekreacji pojazdami, które w każdej chwili będą mogli wezwać przez telefon.
Wizja inżynier Sonji Heikkilä opracowana została w jej pracy magisterskiej. Ideą zainteresowały się władze Helsinek i podjęły przygotowania do realizacji tego planu.
W swojej pracy Heikkilä wykorzystała realnego mieszkańca, 34-letniego żonatego ojca czwórki małych dzieci, by pokazać, jak komunikacyjna rewolucja może wpłynąć na życie rodzin. Mieszkańcy Helsinek, rezygnując z użytkowania, a w konsekwencji może nawet i posiadania własnego wozu, mają mieć do dyspozycji transferowe minibusy, wzywane za pomocą aplikacji telefonicznej, która zsynchronizuje wszystko, łącznie z odpowiadającą użytkownikowi ceną i środkiem transportu.
Oprócz busów, mieszkańcy i turyści będą mogli jeździć miejskimi rowerami albo skorzystać z platformy transportowej. Taką na przykład, w koncepcji pani inżynier, mógł zamawiać jej modelowy mieszkaniec, by odbierać dzieci z przedszkola i szkoły, po drodze zabierając też mieszkających w pobliżu kolegów synów, by wspierać również system społecznej pomocy i dzielenia się dobrami, w tym także czasem poświęcanym na opiekę nad dziećmi.
Jak władze Helsinek planują wdrożyć zmiany? Więcej na stronie Forbes.pl
Źródło: www.forbes.pl
Podobne artykuły
- Samochody elektryczne – pieśń przyszłości czy bliska rzeczywistość?
W roku 2040 pojazdy elektryczne stanowić będą już 35% światowej sprzedaży nowych samochodów - szacuje agencja Bloomberg New Energy Finance.
Więcej
- Czy elektryczne autobusy zastąpią tradycyjne pojazdy komunikacji miejskiej?
Zanieczyszczenie powietrza w miastach jest tak duże, że lokalne rządy poszukują rozwiązań przyjaznych środowisku np. w mobilności. Władze wielu metropolii chcą aby transport miejski rozwijał się w kierunku zero- emisyjności.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności