- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Zielona gospodarka
Komisja wzywa do przyspieszenia wdrażania prawa w zakresie emisji pochodzących z lotnictwa (10244)
2010-11-25Drukuj
Komisja Europejska wzywa Cypr, Estonię, Francję, Grecję, Polskę, Słowację i Węgry, aby przyspieszyły proces przyjmowania przepisów i środków administracyjnych niezbędnych do włączenia lotnictwa do systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). Do dnia dzisiejszego państwa te nie dokonały transpozycji przepisów o EU ETS w lotnictwie do prawa krajowego.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
Na polecenie Connie Hedegaard, unijnej komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu, Komisja przesłała uzasadnioną opinię do powyższych państw członkowskich. W razie niezastosowania się Komisja może przekazać sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Zgodnie z dyrektywą 2008/101/WE państwa członkowskie powinny transponować przepisy ETS dotyczące lotnictwa do prawa krajowego przed dniem 2 lutego 2010 r. Państwa członkowskie zobowiązane są poinformować Komisję o przyjęciu niezbędnych środków wykonawczych.
Ponieważ Cypr, Estonia, Francja, Grecja, Polska, Słowacja i Węgry nie poinformowały Komisji o wszystkich niezbędnych środkach wykonawczych, dnia 25 marca 2010 r. wystosowała ona do tych państw wezwanie do usunięcia uchybienia.
Od tamtej pory Komisja otrzymała informacje, że we wszystkich siedmiu państwach prace legislacyjne są w toku, ale nie przyjęto jeszcze żadnych przepisów. W związku z tym Komisja przesyła zainteresowanym państwom członkowskim uzasadnioną opinię, wzywając do przyspieszenia procesu przyjmowania wszystkich niezbędnych krajowych przepisów wykonawczych.
Przebieg procedury
Emisje gazów cieplarnianych powodowane przez światowe lotnictwo cywilne stale rosną: w Europie od 1990 r. ich poziom podwoił się. Przewiduje się, że nawet przy ambitnych planach ograniczenia zużycia paliwa lotniczego o 2% rocznie, w 2020 r. poziom emisji, za które odpowiada lotnictwo, będzie wyższy o około 70% w stosunku do poziomu z 2005 r., a do 2050 r. będzie to niewyobrażalne 300-600% więcej.
W celu ograniczenia oddziaływania lotnictwa na klimat Unia Europejska przyjęła przepisy włączające lotnictwo do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji z dniem 1 stycznia 2012 r. Odpowiednie warunki określono w dyrektywie 2008/101/WE.
Unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych ruszył dnia 1 stycznia 2005 r. Początkowo EU ETS obejmował wyłącznie naziemne instalacje przemysłowe. Począwszy od 2012 r. działalność operatorów eksploatujących statki powietrzne obsługujące loty przylatujące do i odlatujące z unijnych portów lotniczych także będzie włączona do EU ETS. Przepisy obejmują 27 państw członkowskich UE i wkrótce zostaną rozszerzone na Norwegię, Islandię i Liechtenstein.
Dodatkowe informacje o włączeniu lotnictwa do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych znajdują się na stronie internetowej: ec.europa.eu/environment/climat/aviation_en.htm
Zgodnie z dyrektywą 2008/101/WE państwa członkowskie powinny transponować przepisy ETS dotyczące lotnictwa do prawa krajowego przed dniem 2 lutego 2010 r. Państwa członkowskie zobowiązane są poinformować Komisję o przyjęciu niezbędnych środków wykonawczych.
Ponieważ Cypr, Estonia, Francja, Grecja, Polska, Słowacja i Węgry nie poinformowały Komisji o wszystkich niezbędnych środkach wykonawczych, dnia 25 marca 2010 r. wystosowała ona do tych państw wezwanie do usunięcia uchybienia.
Od tamtej pory Komisja otrzymała informacje, że we wszystkich siedmiu państwach prace legislacyjne są w toku, ale nie przyjęto jeszcze żadnych przepisów. W związku z tym Komisja przesyła zainteresowanym państwom członkowskim uzasadnioną opinię, wzywając do przyspieszenia procesu przyjmowania wszystkich niezbędnych krajowych przepisów wykonawczych.
Przebieg procedury
Emisje gazów cieplarnianych powodowane przez światowe lotnictwo cywilne stale rosną: w Europie od 1990 r. ich poziom podwoił się. Przewiduje się, że nawet przy ambitnych planach ograniczenia zużycia paliwa lotniczego o 2% rocznie, w 2020 r. poziom emisji, za które odpowiada lotnictwo, będzie wyższy o około 70% w stosunku do poziomu z 2005 r., a do 2050 r. będzie to niewyobrażalne 300-600% więcej.
W celu ograniczenia oddziaływania lotnictwa na klimat Unia Europejska przyjęła przepisy włączające lotnictwo do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji z dniem 1 stycznia 2012 r. Odpowiednie warunki określono w dyrektywie 2008/101/WE.
Unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych ruszył dnia 1 stycznia 2005 r. Początkowo EU ETS obejmował wyłącznie naziemne instalacje przemysłowe. Począwszy od 2012 r. działalność operatorów eksploatujących statki powietrzne obsługujące loty przylatujące do i odlatujące z unijnych portów lotniczych także będzie włączona do EU ETS. Przepisy obejmują 27 państw członkowskich UE i wkrótce zostaną rozszerzone na Norwegię, Islandię i Liechtenstein.
Dodatkowe informacje o włączeniu lotnictwa do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych znajdują się na stronie internetowej: ec.europa.eu/environment/climat/aviation_en.htm
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010, fot. www.sxc.hu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności