- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Tanio i ekologicznie (10082)
2010-05-31Drukuj
Transport samochodowy to poważne źródło emisji dwutlenku węgla, hałasu i zanieczyszczeń zagrażających naszemu zdrowiu i środowisku naturalnemu. Czy da się ograniczyć szkodliwy wpływ trujących substancji emitowanych przez samochody i przy tym oszczędzić pieniądze i czas? Oczywiście! Jednym z rozwiązań są umawiane przejazdy, czyli carpooling.
W Polsce w latach PRL prowadzona była kampania „podwieź sąsiada”. Jej przyczyna tkwiła jednak raczej w tym, iż na drogach nie było jeszcze wystarczającej liczby samochodów, aby każdy mógł w ten sposób wygodniej dotrzeć do celu. Dziś powodem, dla którego carpooling staje się coraz bardziej potrzebny i popularny, jest właśnie ograniczenie ruchu samochodowego, aby zmniejszyć hałas i zredukować emisję zanieczyszczeń.
Carpooling w Polsce staje się coraz bardziej popularny. Kierowcy i pasażerowie chcący umówić się na wspólny przejazd zamieszczają oferty lub zapytania o przejazd na przykład na tablicach ogłoszeniowych na uczelni czy w biurowcach. W ten sposób łatwo znaleźć osobę, która pracuje w tym samym budynku i dojeżdża samochodem z odległej dzielnicy miasta do centrum. Jednak znalezienie kogoś, kto w czwartek za dwa tygodnie około ósmej rano wybiera się do miasta odległego o 280 kilometrów, jest prawie niemożliwe.
Szanse na znalezienie towarzysza podroży na odległej trasie zwiększa Internet: na największej giełdzie wspólnych przejazdów znajdującej się pod adresem www.carpooling.pl codziennie dostępnych jest ponad 200 000 przejazdów przez 5000 europejskich miast. Zamieszczenie oferty lub zapytania o przejazd w serwisie jest bezpłatne. Pasażerowie kontaktują się bezpośrednio z kierowcą, aby ustalić miejsce spotkania i podział kosztów podroży.
Jakie korzyści dla środowiska płyną z carpoolingu? Biorąc pod uwagę, iż jedno średniej wielkości drzewo potrzebuje aż roku, aby pochłonąć dwutlenek węgla wydzielony podczas jazdy samochodem na 30-kilometrowym odcinku, nietrudno stwierdzić, jak ważne jest, aby ograniczyć ruch samochodów na drogach.
Wspólny przejazd znacznie ogranicza również koszty podroży zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera. Ponadto jest okazją do zawarcia nowych znajomości.
źródło: Fundacja Nasza Ziemia, carpooling.pl
www.naszaziemia.pl, www.carpooling.pl
Idea jest prosta: kierowca, który wybiera się w podroż i ma wolne miejsca w samochodzie, oferuje przejazd, np. w zamian za „dorzucenie się do paliwa”. Pasażerowie szukający wygodnego przejazdu na konkretnej trasie korzystają z uprzejmości kierowcy.
W Polsce w latach PRL prowadzona była kampania „podwieź sąsiada”. Jej przyczyna tkwiła jednak raczej w tym, iż na drogach nie było jeszcze wystarczającej liczby samochodów, aby każdy mógł w ten sposób wygodniej dotrzeć do celu. Dziś powodem, dla którego carpooling staje się coraz bardziej potrzebny i popularny, jest właśnie ograniczenie ruchu samochodowego, aby zmniejszyć hałas i zredukować emisję zanieczyszczeń.
Carpooling w Polsce staje się coraz bardziej popularny. Kierowcy i pasażerowie chcący umówić się na wspólny przejazd zamieszczają oferty lub zapytania o przejazd na przykład na tablicach ogłoszeniowych na uczelni czy w biurowcach. W ten sposób łatwo znaleźć osobę, która pracuje w tym samym budynku i dojeżdża samochodem z odległej dzielnicy miasta do centrum. Jednak znalezienie kogoś, kto w czwartek za dwa tygodnie około ósmej rano wybiera się do miasta odległego o 280 kilometrów, jest prawie niemożliwe.
Szanse na znalezienie towarzysza podroży na odległej trasie zwiększa Internet: na największej giełdzie wspólnych przejazdów znajdującej się pod adresem www.carpooling.pl codziennie dostępnych jest ponad 200 000 przejazdów przez 5000 europejskich miast. Zamieszczenie oferty lub zapytania o przejazd w serwisie jest bezpłatne. Pasażerowie kontaktują się bezpośrednio z kierowcą, aby ustalić miejsce spotkania i podział kosztów podroży.
Jakie korzyści dla środowiska płyną z carpoolingu? Biorąc pod uwagę, iż jedno średniej wielkości drzewo potrzebuje aż roku, aby pochłonąć dwutlenek węgla wydzielony podczas jazdy samochodem na 30-kilometrowym odcinku, nietrudno stwierdzić, jak ważne jest, aby ograniczyć ruch samochodów na drogach.
Wspólny przejazd znacznie ogranicza również koszty podroży zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera. Ponadto jest okazją do zawarcia nowych znajomości.
źródło: Fundacja Nasza Ziemia, carpooling.pl
www.naszaziemia.pl, www.carpooling.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności