- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Solar Impulse na Green Week - "zielone" marzenie, które się spełniło (12627)
2011-06-05Drukuj
Prezentacja samolotu Solar Impulse, zasilanego energią słoneczną, była jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń konferencji "Green Week", odbywającej się między 24 a 27 maja w Brukseli. Pełnej pasji opowieści fundatora projektu Bertranda Piccarda i pilota Andre Borschberga towarzyszyło przesłanie dla wynalazców z całego świata: dzięki czystym technologiom można osiągnąć wiele. To, co udało się w powietrzu, każdy może zrobić na ziemi, w codziennym życiu.
"To dowodzi, że nie ma rzeczy niemożliwych. Jeśli ma się marzenia, należy podążać za nimi, realizując nawet najśmielsze wizje. Wystarczy, jeśli ośmielimy się przekroczyć granice wyobraźni" – mówili pionierzy, porównując swoje osiągnięcia do dokonań pierwszych lotników, a nawet do pierwszych kroków człowieka na Księżycu.
Lotnisko w Brukseli było pierwszym celem międzynarodowych wojaży ekipy Solar Impulse. Pod patronatem Komisji Europejskiej i przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka w stolicy Belgii od 23 do 29 maja odbył się cykl wydarzeń przybliżających samolot szerokiej publiczności. Kolejnym punktem kampanii będzie Paryż, gdzie technologia będzie prezentowana od 20 do 29 czerwca.
Konstrukcja samolotu jest niezwykle delikatna, kosztowna, może on unieść zaledwie jednego człowieka i leci z prędkością ok. 50 km/godz. System oszczędzania energii wymaga, by temperatura w kabinie wynosiła ok. minus 15 stopni Celsjusza. Solar Impulse nie otwiera nowej epoki w przemyśle lotniczym. Jednak, jak przekonywał Piccard, ma on do odegrania ważną rolę w przełamaniu stereotypów związanych z zielonymi, czy też czystymi technologiami.
"Jeśli udało nam się skonstruować system pozyskiwania i oszczędności energii, który sprawdził się w samolocie, nikt nie może powiedzieć, że jest to niemożliwe np. w naszych domach. Możemy funkcjonować w pełni opierając się na czystych technologiach" – mówił wynalazca.
Jego zdaniem mylą się ci, którzy uważają, że energia produkowana z naturalnych źródeł jest droga. Takie kalkulacje nie uwzględniają wszystkich kosztów, w tym środowiskowych, związanych z tradycyjnymi paliwami. Według inicjatora projektu Solar Impulse, nie ma innej drogi, a przyszłość to świat czystej i efektywnej energii.
Szlaki przetarte – teraz wszystko w rękach naukowców, tych pracujących w uczelnianych laboratoriach i tych, którzy są zatrudnieni w sektorze gospodarki. Także polskich inżynierów.
Karolina Olszewska
źródło: PAP – Nauka w Polsce
naukawpolsce.pap.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności