- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Puste szuflady (20278)
Wojciech Szymalski2017-11-09
Drukuj
Rząd właśnie ujawnił projekt Centralnego Portu Lotniczego za 37 mld złotych. Wcześniej rozpoczęto promocję śródlądowych dróg wodnych, które miałyby powstać za 70 mld złotych. Co nam jeszcze w szufladach zostało?
Już w 2005 roku Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju oceniając ze środowiskowego punktu widzenia Narodowy Plan Rozwoju (sic!) zwracała uwagę, że zbyt mocno trzymają się one zakresu inwestycji określonego odgórnie gdzieś w brukselskich gabinetach. Wskazywaliśmy, że nasze własne plany w niektórych obszarach zbyt mocno koncentrują się na naśladowaniu szkodliwego modelu rozwoju, który od zakończenia II wojny światowej realizowany był w krajach Europy Zachodniej i USA. Od tamtego czasu zbudowaliśmy i wciąż budujemy m.in. sieć autostrad i dróg ekspresowych, a następnie sieć lotnisk regionalnych. Wybudowaliśmy jednak także szereg oczyszczalni ścieków, zakładów przetwarzania odpadów, zmodernizowaliśmy mnóstwo szkół i budynków publicznych oraz znaczną część polskich kolei, wodociągów i sieci kanalizacyjnych.
Nie zrealizowaliśmy też jednak wielu projektów, które pojawiały się i znikały z pierwszych stron gazet, a także często z list projektów priorytetowych. Do 2015 roku takimi projektami były m.in. Centralny Port Lotniczy, Linia Szybkiej Kolei, śródlądowe drogi wodne, przekop Mierzei Wiślanej i elektrownie jądrowe. Chciałoby się rzec, że przez ostatnie 10 lat pracowicie nadrabialiśmy braki w naszej infrastrukturze, a teraz czeka nas wielki krok naprzód. Teraz słowo „narodowy” ma nabrać właściwego znaczenia, a nasz kraj i my sami mamy wstawać z kolan, więc nadszedł czas, aby realizować projekty, które my sami zaplanujemy, bez oglądania się na wytyczne z zachodu czy wschodu. Nie mogę się jednak oprzeć wrażeniu, że ta lista projektów jest jedynie tym co nam w szufladach zostało. Zostało, bo było zbyt mało opłacalne, zbyt szkodliwe dla środowiska i, to też należy przyznać, niezbyt oczekiwane przez negocjatorów z Komisji Europejskiej.
Niestety to co zostało to także kontynuacja modelu rozwoju, który w krajach Europy Zachodniej przyniósł wiele szkód dla środowiska, w tym globalnego klimatu. Wielki lotnisko, będzie wielkim konsumentem energii i emitorem gazów cieplarnianych. Śródlądowe drogi wodnej zniszczą wiele ekosystemów wodnych, które pomagają wchłaniać dwutlenek węgla z powietrza i zwiększą ilość energochłonnego transportu w Polsce. Elektrownie jądrowe wszędzie na świecie nadal straszą nierozwiązanym problemem składowania odpadów jądrowych.
Wymieniona w pierwszym akapicie kwota ok. 110 mld robi wrażenie. To kwota, za którą moglibyśmy spokojnie postawić pół naszego systemu energetycznego na ekologiczne nogi, budując np. 110 GWp mocy elektrowni słonecznych czy 55 GW mocy elektrowni wiatrowych, albo remontując 1,5 miliona nieefektywnych energetycznie mieszkań budynków oszczędzając ok. 50 TWh energii cieplnej. Do 2030 roku nawet niecała ta kwota dałaby możliwość realizacji programu Niskoemisyjna Polska 2050. Jednak takich „narodowych” projektów próżno szukać w rządowych szufladach. Przecież trzeba byłoby się tymi miliardami podzielić z obywatelami.
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności