- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Nowa witryna internetowa dla zainteresowanych ekologicznymi i energooszczędnymi pojazdami (10003)
2010-12-07Drukuj
Komisja Europejska uruchomiła prosty w obsłudze portal, który ułatwi zainteresowanym urzędom i obywatelom zatroskanym o losy naszej planety wybór najbardziej energooszczędnego i przyjaznego dla środowiska pojazdu dostępnego na rynku.
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r., Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 5–12
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010
www.europa.eu
Portal poświęcony ekologicznym autom (www.cleanvehicle.eu) przyda się zwłaszcza od kiedy wchodzą w życie wymogi nowej dyrektywy w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego1. Za jej sprawą, już począwszy od bieżącego miesiąca, przy każdym zakupie środków transportu publicznego wymagane jest uwzględnienie parametrów pojazdów: ich zużycia energii, poziomu emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Zadaniem portalu jest udostępnianie informacji na temat przepisów prawodawstwa unijnego i stanu prawnego w państwach członkowskich w zakresie ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów. Daje on również dostęp do danych technicznych zawartych w największej europejskiej bazie danych o pojazdach, dodatkowo ułatwiając wspólne składanie zamówień.
Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Siim Kallas stwierdza z przekonaniem: „Ta dyrektywa wraz z nową witryną z pewnością przysłuży się czystym i energooszczędnym technologiom poprzez ujawnienie rzeczywistych kosztów eksploatacji pojazdów. Przed zakupem należy rozważyć nie tylko cenę nowego pojazdu, ale również całkowite zużycie energii i poziom zanieczyszczeń do końca jego eksploatacji. Zgodnie z naszą polityką sumowania wszystkich kosztów towarzyszących, najwłaściwszym rozwiązaniem okazuje się to, które jest najlepsze dla środowiska. Nasz portal dopomoże niezdecydowanym w wyszukaniu nie tylko najbardziej oszczędnych, ale również najmniej szkodliwych dla środowiska pojazdów."
Dyrektywa wymaga od sektora publicznego, by posłużył się swoją siłą nabywczą dla propagowania energooszczędnych, a zarazem czystych technologicznie pojazdów. Pociąga ona również za sobą istotny przełom w dążeniu do realizacji unijnych celów w zakresie wydajności energetycznej, emisji CO2 i energii z odnawialnych źródeł wyznaczonych na rok 2020. Chodzi o pobudzenie rynku do dalszych wysiłków na rzecz ekologii i energooszczędności transportu oraz o zachętę dla dalszego rozwoju i nowych inwestycji w całej branży. Zwiększona sprzedaż – dzięki efektowi skali - pozwoli na redukcję kosztów, prowadząc do stopniowej poprawy sytuacji w zakresie wydolności energetycznej i czystości ekologicznej całego asortymentu dostępnych pojazdów.
Koszty zużycia energii w transporcie oraz wpływu pojazdów na środowisko mają istotne znaczenie - tak dla przedsiębiorców, jak i użytkowników prywatnych. Dlatego właśnie nowy portal o autach przyjaznych dla środowiska (Clean Vehicle Portal) obejmuje wszelkie pojazdy, od samochodów osobowych, poprzez samochody dostawcze i ciężarowe, aż po autobusy. Zawiera on nie tylko cenne informacje o rozmaitych technologiach, zużyciu energii i poziomie emisji zanieczyszczeń dla poszczególnych pojazdów dostępnych na rynkach europejskich. Umożliwia szeroki przegląd obecnie obowiązujących przepisów o zamówieniach publicznych a także programów zachęt w zakresie ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów w poszczególnych państwach członkowskich, a także wsparcie dla urzędów pragnących organizować wspólne przetargi.
Portal poświęcony pojazdom, które przysłużą się ochronie środowiska opracowano pod kierunkiem Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności.
Dalsze informacje ws. dyrektywy o ekologicznych pojazdach:
ec.europa.eu/transport/urban/vehicles/directive/directive_en.htm
Przypisy:Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Siim Kallas stwierdza z przekonaniem: „Ta dyrektywa wraz z nową witryną z pewnością przysłuży się czystym i energooszczędnym technologiom poprzez ujawnienie rzeczywistych kosztów eksploatacji pojazdów. Przed zakupem należy rozważyć nie tylko cenę nowego pojazdu, ale również całkowite zużycie energii i poziom zanieczyszczeń do końca jego eksploatacji. Zgodnie z naszą polityką sumowania wszystkich kosztów towarzyszących, najwłaściwszym rozwiązaniem okazuje się to, które jest najlepsze dla środowiska. Nasz portal dopomoże niezdecydowanym w wyszukaniu nie tylko najbardziej oszczędnych, ale również najmniej szkodliwych dla środowiska pojazdów."
Dyrektywa wymaga od sektora publicznego, by posłużył się swoją siłą nabywczą dla propagowania energooszczędnych, a zarazem czystych technologicznie pojazdów. Pociąga ona również za sobą istotny przełom w dążeniu do realizacji unijnych celów w zakresie wydajności energetycznej, emisji CO2 i energii z odnawialnych źródeł wyznaczonych na rok 2020. Chodzi o pobudzenie rynku do dalszych wysiłków na rzecz ekologii i energooszczędności transportu oraz o zachętę dla dalszego rozwoju i nowych inwestycji w całej branży. Zwiększona sprzedaż – dzięki efektowi skali - pozwoli na redukcję kosztów, prowadząc do stopniowej poprawy sytuacji w zakresie wydolności energetycznej i czystości ekologicznej całego asortymentu dostępnych pojazdów.
Koszty zużycia energii w transporcie oraz wpływu pojazdów na środowisko mają istotne znaczenie - tak dla przedsiębiorców, jak i użytkowników prywatnych. Dlatego właśnie nowy portal o autach przyjaznych dla środowiska (Clean Vehicle Portal) obejmuje wszelkie pojazdy, od samochodów osobowych, poprzez samochody dostawcze i ciężarowe, aż po autobusy. Zawiera on nie tylko cenne informacje o rozmaitych technologiach, zużyciu energii i poziomie emisji zanieczyszczeń dla poszczególnych pojazdów dostępnych na rynkach europejskich. Umożliwia szeroki przegląd obecnie obowiązujących przepisów o zamówieniach publicznych a także programów zachęt w zakresie ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów w poszczególnych państwach członkowskich, a także wsparcie dla urzędów pragnących organizować wspólne przetargi.
Portal poświęcony pojazdom, które przysłużą się ochronie środowiska opracowano pod kierunkiem Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności.
Dalsze informacje ws. dyrektywy o ekologicznych pojazdach:
ec.europa.eu/transport/urban/vehicles/directive/directive_en.htm
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r., Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 5–12
źródło: © Unia Europejska, 1995-2010
www.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności