- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Nauka o klimacie
Tankowcem przez Arktykę. Zimą (15201)
2013-01-01Drukuj
Pokrywa lodowa w Arktyce szybko znika, w okresie letnio-jesiennym coraz więcej statków korzysta z trasy wzdłuż brzegów Rosji. Właśnie wykonywany jest kolejny krok.
Duży tankowiec "Ob River", przystosowany do przewozu gazu ziemnego LNG, stał się pierwszym statkiem tego typu, który przepłynął Arktykę w zimie. Statek w listopadzie opuścił Norwegię i popłynął wzdłuż brzegów Rosji w kierunku Japonii, gdzie przybył na początku grudnia, oszczędzając 20 dni drogi.
Przejście północno-wschodnie było dotychczas niedostępne dla żeglugi. Teraz pzepływają tamtędy statki i jachty. Źródło MaritimeSun.
Właściciele tankowca są zdania, że w wyniku ocieplenia się klimatu, tranzyt przez Ocean Arktyczny staje się możliwy i opłacalny.
Zbudowany w 2007 roku w Norwegii tankowiec "Ob River", mogący przewozić 150 tys. m3 skroplonego gazu posiada wzmocniony kadłub. Jednostka wyruszyła w morze 7 listopada przez M. Barentsa, gdzie towarzyszył mu rosyjski lodołamacz o napędzie atomowym.
Statek z międzynarodową załogą, został wyczarterowany od swoich greckich właścicieli Dynagas przez rosyjski Gazprom. Przygotowanie do podróży trwało rok. „To niezwykle ciekawa przygoda" – powiedział dla BBC News, Tony Lauritzen, dyrektor Handlowy Dynagas. „Ludzie na statku widzieli w trakcie przeprawy przez ocean niedźwiedzie polarne. Mieliśmy plany na długi czas i wszystko poszło dobrze".
Kluczowym czynnikiem w podjęciu decyzji o skorzystaniu z trasy przejścia północno-zachodniego był niedawny rekord topnienia lodu na Arktyce.
"Przeanalizowaliśmy wiele danych dotyczących lodu arktycznego. Trend pokazujący poprawę warunków dla transportu morskiego jest bardzo wyraźny. Możemy wejść na bardzo dochodowy rynek, oszczędzając 40% morskiego dystansu, czyli zużywając znacznie mniej paliwa i czasu, niż płynąc standardową trasą".
Kolejnym powodem uruchomienia tej trasy transportu gazu jest wzrost wydobycia gazu z łupków w USA.
Norweski zakład LNG został przystosowany do eksportu gazu do Stanów. Jednak tamtejszy wzrost wydobycia gazu ograniczył popyt na gaz z Norwegi. Tymczasem w Japonii, po katastrofie w Fukushimie, nastąpił wzrost zainteresowania gazem ziemnym.
Oczekuje się, że z powodu globalnego ocieplenia, warunki żeglugowe w Arktyce gwałtownie się poprawią. 2012 rok był rekordowy, zarówno pod względem długości sezonu żeglugowego, jak i pod względem ilości ładunków, które zostały wysłane drogą przez Arktykę.
Przy tym tempie zaniku lodu Ocean Arktyczny latem może już wkrótce być zupełnie wolny od lodu.
Ilość lodu w Arktyce. Dolna linia oznacza ZERO. Źródło PIOMAS.
Tłumaczenie Hubert Bułgajewski na podst. BBC.
Link do oryginalnego artykułu: ziemianarozdrozu.pl/artykul/2252/tankowcem-przez-arktyke-zima
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności