więcej


Zielona gospodarka

Zielone torowiska z rozchodników w Warszawie (20312)

Katarzyna Wolańska
2017-12-08

Drukuj
galeria

Zielone torowiska z rozchodników w Warszawie, źródło: www.tw.waw.pl

Warszawa rozbudowuje zielone torowiska. Na początku grudnia Tramwaje Warszawskie przez kilka nocy zajmowały się pracami ogrodniczymi na Woli. 700 metrowy zmodernizowany odcinek torów na ulicy Obozowej obsadzono rozchodnikami, instalując je w formie mat rozchodnikowych.

Rozchodniki to roślinność sucholubna, naskalna. Doskonale sprawdzają się w warunkach ekstremalnych - np. na dachach zielonych ekstensywnych.

Nie wymagają nawadniania. To duża przewaga np. nad trawnikami, które należy regularnie podlewać i kosić. Terenów obsadzonych rozchodnikami nie trzeba kosić, wystarczy nawadniać tylko w czasie długotrwałej suszy, usuwać chwasty, nawozić raz w roku na wiosnę nawozem długodziałającym lub wiosną i latem zwykłym.

Dzięki tym zaletom jest to roślinność, która pozwala oszczędzać koszty i tak cenne zasoby jak: woda, paliwo i energia elektryczna do kosiarek oraz praca ludzka.

Tereny obsadzone rozchodnikami w miastach stanowią więc doskonały przykład zielonej infrastruktury i zrównoważonych systemów drenażu. Zielone torowiska przyczynią się do retencjonowania wód opadowych w miejscu ich powstawania.

źródło: www.tw.waw.pl

Maty rozchodnikowe zainstalowane na torowiskach na ul. Obozowej zawierają aż 8 gatunków rozchodnika. Poszczególne gatunki będzie można odróżnić od siebie wiosną. To właśnie wtedy rośliny zaczyną kwitnąć. Wiosną i latem pasażerowie będą mogli podziwiać cztery kolory kwiatów – żółty, czerwony, biały i różowy. Po okresie letnim rozchodniki stworzą przebarwiający się kobierzec jesiennych barw.

Realizację tą poprzedziły testy. W latach 2016 – 2017 podczas badań prowadzonych przez wykonawcę zielonego torowiska w Warszawie przetestowano kilka różnych nawierzchni. Na torach wysiano trawę, posadzono byliny oraz ułożono maty rozchodnikowe. W wyniku testów stwierdzono, że w porównaniu z innymi rodzajami nawierzchni rozchodnik wymaga niewiele prac pielęgnacyjnych.

Zielone torowisko na ul. Obozowej w Warszawie realizowno w nocy. Instalację mat rozchodnikowych prowadzono w godzinach od 00.30 do 4.15 rano, ponieważ w tych godzinach tramwaje nie kursują. Zastosowanie prekultywowanych mat wegetacyjnych (rozchodniki są układane w formie mat gotowych - podobnie jak trawa z rolki - nie trzeba wysadzać pojedynczych sadzonek, co jest dużo bardziej czasochłonne) pozwoliło na szybkie przeprowadzenie prac w ciągu nocy i nie spowodowało utrudnień w ruchu tramwajów. Efekt zazielenienia jest też widoczny od razu.

Dla porównania możemy zobaczyć jak wyglądają rozchodniki w okresie jesiennym. Na poniższym zdjęciu pokazany jest dach zielony ekstensywny na obiekcie Terma Bania w Białce Tatrzańskiej. Został wykonany z mat rozchodnikowych w 2011r. Poniższe zdjęcie zrobiono we wrześniu 2017r.

źródło: Terma Bania

Jak informują Tramwaje Warszawskie zielone torowiska mają jeszcze inne bardzo ważne zalety dla mieszkańców:

  • więcej ciszy: rośliny zasadzone między szynami obniżają poziom dźwięków wydawanych przez tramwaje nawet o kilka decybeli;
  • czystsze powietrze: dodatkowa roślinność pozwala filtrować spaliny, za których powstawanie odpowiada ruch samochodowy;
  • niższa temperatura: ziemia, na której rośnie roślinność, wchłania wilgoć i dzięki temu zwłaszcza latem, obniża temperaturę otoczenia, przyczyniając się do niwelowania negatywnych skutków miejskiej wyspy ciepła.

Łączna długość stołecznych torów obsadzonych trawą i rozchodnikiem w Warszawie wynosi ponad 19 km. Na kolejnych 30 km torów, które Tramwaje Warszawskie zbudują z wykorzystaniem środków UE, m.in. do Wilanowa i na Gocław pojawi się trawa lub inne gatunki roślin. Powierzchnia zielonych torowisk w Warszawie teraz wynosi 66 000 m2.

źródło: www.tw.waw.pl

Po budowie nowych tras tramwajowych i po zaplanowanych modernizacjach i remontach torów zieleń na torach będzie miała powierzchnię sięgającą 170 000 m2. Wszystkie nowe trasy tramwajowe Tramwaje Warszawskie projektują z zielonymi torowiskami.


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej