więcej


Transport

Miliony na szynach (16604)

2014-01-03

Drukuj

tory by WS leadW grudniu Komisja Europejska zatwierdziła warte blisko 263,8 mln euro inwestycje z Funduszu Spójności w trzy duże projekty transportowe we Wrocławiu, w Łodzi i w Warszawie. Ich celem jest istotne podniesienie jakości transportu publicznego. Finansowanie pochodzi ze środków przeznaczonych na polski program operacyjny "Infrastruktura i Środowisko" w ramach priorytetu "Transport przyjazny środowisku".

Wspólnym założeniem jest modernizacja systemów transportu publicznego zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Dzięki projektom ponad 26 mln mieszkańców i przyjezdnych będzie podróżować w lepszych warunkach, bardziej komfortowo i szybciej.

Zatwierdzając projekty unijny komisarz ds. polityki regionalnej, Johannes Hahn powiedział: – Te przedsięwzięcia to dobra praktyczna ilustracja nowych priorytetów zreformowanej polityki spójności. Takie regionalne inwestycje wspierają rozwój ekologicznego transportu i poprawiają mobilność obywateli, dając im możliwość bezpiecznego podróżowania niezawodnymi środkami transportu. Właśnie takie innowacyjne projekty rozwoju infrastruktury stymulują rozwój gospodarczy i poprawiają konkurencyjność regionów.

Przedmiotem zakończonego już projektu "Zintegrowany System Transportu Szynowego we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej" była budowa pierwszej linii w ramach czterofazowego "Ogólnego planu rozwoju transportu szynowego we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej". W ramach projektu rozbudowano i zmodernizowano istniejący system tramwajowy we Wrocławiu ("Tramwaj Plus"). Powstały nowe odcinki torów i sieci trakcyjnej, przystanki oraz węzły przesiadkowe, a zasięg projektu objął dzielnice Gaj, Kozanów oraz okolice Stadionu Olimpijskiego we Wrocławiu. Unijne finansowanie ze środków Funduszu Spójności wyniosło 101 mln euro. Łączny koszt projektu to 187 mln euro.

Projekt "Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" obejmuje zakup 20 składów kolejowych w ramach modernizacji transportu publicznego w Łodzi w celu zwiększenia jego atrakcyjności dla podróżnych. Dzięki inwestycji o 25% skróci się też czas przejazdu między centrum Łodzi a okolicznymi miejscowościami. Projekt ma zostać ukończony do czerwca 2015 r. Unijne finansowanie ze środków Funduszu Spójności pokryje 61,2 mln euro z łącznego kosztu inwestycji wynoszącego 92,3 mln.

Projekt "Obsługa północnych obszarów Warszawy komunikacją tramwajową w związku z rozbudową sieci metra oraz zakupem taboru" jest realizowany w województwie mazowieckim. Obejmuje zakup 84 tramwajów niskopodłogowych oraz modernizację czterech linii tramwajowych, w ramach której wdrożone zostaną ułatwienia dla niepełnosprawnych podróżnych. Polegają one na dostosowaniu wysokości peronów oraz wprowadzeniu informacji głosowych, a także na wybudowaniu ramp podjazdowych i nawierzchni ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym.

Projekt zostanie zrealizowany w 2014 r. Wysokość dofinansowania unijnego ze środków Funduszu Spójności wyniesie 102,6 mln euro, przy łącznym koszcie inwestycji wynoszącym 155 mln euro.

Kontekst:

Wymienione przedsięwzięcia należą do tzw. dużych projektów o łącznej wartości (z VAT) przekraczającej 50 mln euro, dla których finansowanie zatwierdza Komisja Europejska w drodze specjalnej decyzji (finansowanie dla mniejszych projektów jest zatwierdzane na szczeblu krajowym lub regionalnym).

W latach 2007-2013 Polska otrzymała z funduszy spójnościowych łącznie ok. 67 mld euro.

 

źródło: ©Unia Europejska 2013
ec.europa.eu
fot.
©Wojciech Szymalski

 

 

Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej