- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Drobna poprawka w europejskich biopaliwach (17381)
2014-06-18Drukuj
Unijni ministrowie ds. energii zatwierdzili 13 czerwca 2014 r. reformę unijnej polityki biopaliwowej. Po ponad roku dyskusji zdecydowali się ograniczyć poziom biopaliw spożywczych w benzynach i dieslach do 7%. Oznacza to, że zużycie biopaliw będzie nadal rosnąć, ale wolniej niż planowano.
Bez tej zmiany udział biopaliw w paliwach osiągnąłby 8,6%. Komisja Europejska proponowała ograniczenie ich udziału do 5% (1). Porozumienie wprowadza też bardzo słaby sposób raportowania emisji związanych z pośrednią zmianą użytkowania gruntów [ILUC].
Cały czas będzie możliwe niepełne zliczanie pośrednich emisji, powodowanych zastępowaniem produkcji spożywczej produkcją paliw. Nawet kiedy związane z nimi emisje będą większe niż w przypadku paliw konwencjonalnych, będzie można zaliczać je do 7-procentowego celu (2).
Ministrowie nie zobowiązali państw członkowskich do używania określonej ilości biopaliw zaawansowanych – 0,5% zostało wyłącznie "wartością referencyjną". Jednakże państwa członkowskie będą mogły ustanowić niższą wartość, jeżeli znajdą uzasadnienie.
– Europejski głód biopaliw powoduje, że ludzie głodują, lasy deszczowe są wycinane, a zmiany klimatu następują szybciej. Decyzja, aby ograniczyć ich użycie idzie w dobrym kierunku, ale nie dość zdecydowanie. Musimy całkowicie wycofać się ze spalania żywności jako paliwa – stwierdził Robbie Blake z Friends of the Earth Europe.
Przed spotkaniem Rady Polska, Czechy, Estonia, Francja, Hiszpania, Rumunia, Słowacja i Węgry upubliczniły wspólną deklarację, że w negocjacjach z Parlamentem nie zaakceptują zaostrzenia limitu poniżej 7%.
– To rozczarowujące, że niektóre kraje, w tym Polska, zaznaczyły swoją niechęć nawet do dyskutowania o limicie z Parlamentem. Tymczasem w Europie trwa ekspansja biopaliw importowanych, które sprawiają, że np. w przypadku biopaliw konsumowanych w Polsce polityka ta nie prowadzi do żadnego ograniczenia emisji. Wzywamy włoską prezydencję, aby uwzględniła głosy innych państw członkowskich, która chcą poprawienia tekstu podczas nadchodzących negocjacji – powiedział Wojciech Makowski z Instytutu Spraw Obywatelskich.
Przypisy:
(1) Unia Europejska reguluje użycie biopaliw dwoma dyrektywami, mającymi za perspektywę rok 2020. Dyrektywa o energii odnawialnej ustanawia cel 10-procentowego udziału energii odnawialnych w zaspokajaniu potrzeb transportu. Dyrektywa o jakości paliw (FDQ) wymaga osiągnięcia 6% redukcji śladu węglowego paliw. W praktyce obie te dyrektywy skutkują subsydiowaniem biopaliw i wymuszaniem dolewania ich, przy założeniu, że prowadzą one do spadku emisji w porównaniu do paliw kopalnych. Obie dyrektywy zawierają normy obliczania tych oszczędności, ale nie obejmują one emisji związanych z ILUC.
(2) Określony w procentach cel czy też limit miał zmniejszyć presję biopaliw na grunty rolnicze na świecie – presję, która prowadzi do wylesiania i wzrostu emisji gazów cieplarnianych.
źródło: Instytut Spraw Obywatelskich
www.inspro.org.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności