- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Samoloty będą latać na biopaliwach (17658)
2014-09-12Drukuj
Wciąż nie wiadomo, czy wszystkie linie lotnicze zostaną objęte systemem handlu emisjami i kiedy mogłoby się to stać. Nie oznacza to jednak, że przemysł lotniczy nie robi nic, by ograniczać swój wpływ na klimat.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (ang. International Air Transport Association, IATA), stowarzyszenie handlowe reprezentujące ponad 240 światowych linii lotniczych, szacuje, że przemysł lotniczy w ok. 2% przyczynia do globalnego ocieplenia powodowanego przez człowieka. W 2009 roku organizacja przedstawiła porozumienie, na mocy którego jej członkowie zobowiązali się do ograniczania emisji i poprawiania efektywności zużycia paliwa o 1,5% rocznie przez 10 lat. Latem 2013 roku temu zaapelowała do rządów i przedstawicieli sektora o wspólne działanie w celu osiągnięcia tych celów.
British Airways daje przykład
Niektórzy przedstawiciele sektora potraktowali to zobowiązanie bardzo poważnie. W kwietniu tego roku linie lotnicze British Airways zdecydowały o lokalizacji fabryki biopaliw. Zakład zacznie działać w 2017 roku w Coryton w hrabstwie Essex. Początkowo miało to mieć miejsce już w 2015 roku, jednak poszukiwania odpowiedniej lokalizacji trwały dłużej, niż planowano. Dopiero teren zamkniętej niedawno rafinerii okazał się spełniać wszystkie wymagania. Mimo dwuletniego opóźnienia fabryka w Coryton będzie pierwszym na świecie zakładem produkującym paliwo z odpadów na skalę przemysłową.
Fabryka będzie sprzedawała British Airways 50 tys. ton biopaliwa rocznie przez 11 lat. W tym czasie linie lotnicze wydadzą na ten cel 50 mln funtów. Inwestorzy nie ujawnili na razie, komu zamierzają sprzedawać pozostałe 70 tys. ton, które uda im się wyprodukować w ciągu roku. Dostawcy technologii – Solena Fuels oraz Velocys – poinformowali jedynie, że zakład 120 tys. ton biopaliwa pozyskiwać będzie z ok. 575 tys. ton odpadów.
Nie tylko linie lotnicze British Airways podejmują działania mające na celu ograniczenie emisji. Inicjatywę wykazują również producenci samolotów, i to tak znaczący jak np. Boeing.
Boeing poleci na tytoniu
Amerykańskie konsorcjum na początku sierpnia tego roku ogłosiło, że wraz z południowoafrykańskimi liniami South African Airways oraz holenderskim wytwórcą biopaliw SkyNRG chce stworzyć zupełnie nowy rodzaj paliwa dla samolotów.
Biopaliwo już za kilka lat produkowane będzie z pozbawionych nikotyny nasion tytoniu Solaris. Obecnie prowadzone są testowe uprawy. Boeing wskazuje na jedną ważną cechę tej rośliny: że można uprawiać ją na terenach, na których brakuje wody i których dotychczas nie można było wykorzystywać do uprawy roślin spożywczych. Producent samolotów ma nadzieję, że jego działania przyczynią się nie tylko do stworzenia bardziej zrównoważonego lotnictwa, lecz także do rozwoju biednych obszarów wiejskich w Republice Południowej Afryki.
Zdaniem Boeinga biopaliwa pozyskane z roślin czy alg mogą zmniejszyć emisje dwutlenku węgla o 80% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Gigant z Chicago współpracuje również z innymi partnerami w Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach oraz w kilku kolejnych państwach w celu rozwoju biopaliwa odpowiedniego dla samolotów.
Pasażerowie nie odczują różnicy
Czy po przejściu samolotów z zasilania paliwami kopalnymi na biopaliwa zmieni się jakkolwiek komfort pasażerów? Linie lotnicze deklarują, że nie. Od 2011 roku dzięki biopaliwom przeprowadziły ponad 1,5 tys. lotów pasażerskich. Prawdopodobnie żaden z podróżnych nawet nie zauważył różnicy. Dzięki mniejszym emisjom zdecydowanie natomiast poprawi się jakość powietrza, którym oddychają.
Urszula Drabińska, ChronmyKlimat.pl
Redakcja ChronmyKlimat.pl zezwala na przedruk tego artykułu pod warunkiem podania źródła wraz z aktywnym linkiem do portalu (ChronmyKlimat.pl).
Podobne artykuły
- Bliski finał negocjacji dotyczących włączenia emisji CO[d]2[/d] w lotnictwie w EU ETS
Linie lotnicze do 2016 r. nie będą zobowiązane do umarzania lotniczych uprawnień do emisji CO 2 (EUAA) za gazy cieplarniane uwolnione do atmosfery w trakcie lotów międzykontynentalnych. Taką poprawkę przedstawił Parlament Europejski (PE) państwom członkowskim UE.
Więcej
- Komisja Europejska wycofuje się z pomysłu nałożenia opłat na wszystkie linie lotnicze
Podczas debaty w Parlamencie Europejskim, która odbyła się 2 kwietnia, Komisja Europejska zaapelowała do posłów, żeby głosowali za zwolnieniem z opłat za emisje CO 2 przewoźników spoza UE. Tym samym pod presją rządów państw członkowskich tuż przed głosowaniem rezygnuje ze swojej wcześniejszej propozycji – poinformował portal euractiv.com.
Więcej
- Czy ceny biletów lotniczych wzrosną?
Zdaniem naukowców to jedyna szansa, by zmniejszyć wpływ lotnictwa na środowisko.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności