- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Kolej – drogi 40:60? W większości regionów to marzenie (17627)
2014-09-03Drukuj
Według podpisanej już umowy partnerstwa, określającej planowane wykorzystanie środków unijnych na okres 2014-20 proporcja wydatków na kolej i drogi kształtuje się jak 40:60 (10,2 mld euro na kolej i 15 mld euro na drogi – w kwotach udziału UE). Okazuje się jednak, że na poziomie programów regionalnych taki udział kolei w większości województw jest marzeniem.
Na początku planowania perspektywy 2014-20 Komisja Europejska z uwagi na dużo niższy udział kolei w poprzednich okresach proponowała stosunek 60:40 na korzyść kolei. Po negocjacjach osiągnięto kompromisowy podział 50:50. Jednakże minister Bieńkowska po uzyskaniu fotela wicepremiera i superministra w ostatniej rundzie zażądała stosunku 40:60. I swego dopięła. Przypomnijmy przy okazji, że Bieńkowska była również inicjatorką nieudanej wówczas próby przeniesienia funduszy unijnych z kolei na drogi kilka lat temu.
Kwoty określone w umowie partnerstwa dotyczą łącznych wydatków ze środków unijnych we wszystkich programach operacyjnych. Centrum Zrównoważonego Transportu przyjrzało się, jak te proporcje kształtują się w regionalnych programach operacyjnych. Projekty wszystkich RPO dla okresu 2014-20 zostały przesłane do zatwierdzenia przez Komisję Europejską.
Udział funduszy na kolej w sumie wydatków na kolei i drogi w projektach RPO 2014-20
Tylko 5 województw zaplanowało fundusze z grubsza zgodnie z podziałem z umowy partnerstwa. Najhojniejsze dla kolei okazało się Pomorskie, które środki na kolej i drogi rozdzieliło po równo. Dokładnie 40% przyznało kolei Dolnośląskie. Nieco więcej, bo 43% Wielkopolskie. Trochę poniżej 40% Zachodniopomorskie (37%) i Podkarpackie (36%).
Natomiast cała reszta kraju przyznała kolei znacznie mniej, średnio w okolicy 20%. Najmniej na kolej przeznaczyło Mazowsze, bo... nic. Władze województwa tłumaczą się tym, że w przeciwieństwie do innych regionów, które dostały na swoje programy dużo więcej środków (czasem dwukrotnie) niż w okresie 2007-13, Mazowsze dostało mniej. Wynika to z faktu, że osiągnęło poziom średniej unijnej PKB na mieszkańca i przeszło do innego filara polityki spójności. Tu środki mają iść głównie na innowacje, a nie na nadrabianie zaległości infrastrukturalnych. No i jest ich mniej.
A w związku z tym województwo nie może tych zmniejszonych środków rozproszyć, musi coś wybrać. Wybrało drogi. Takie tłumaczenie nie jest przekonujące. Wystarczy spojrzeć na wartości bezwzględne. Mazowsze ma mniej środków, ale na drogi przeznaczyło najwięcej ze wszystkich! Trudno uwierzyć, że naprawdę nie można było części tych środków dać na kolej.
Fundusze na kolej i drogi w projektach RPO 2014-20 w wartościach bezwzględnych
Poza Mazowszem najmniej na kolej przeznaczyło Kujawsko-Pomorskie (14%) i Świętokrzyskie (16%). Dalej różnice są niewielkie: Lubelskie i Lubuskie po 17%, Śląskie 18%, Opolskie 19%, Podlaskie i Małopolskie po 20%, Warmińsko-Mazurskie 21% i Łódzkie 24%.
Ostateczny kształt wszystkich programów operacyjnych przesądzi się we wrześniu, w trakcie negocjacji z Komisją Europejską.
Analizę programów wykonano na podstawie kwot przypisanych do kodów interwencji w projektach RPO, wysłanych do zaakceptowania przez Komisję Europejską. W przypadku niektórych kodów trudno jednoznacznie przypisać te kwoty do transportu kolejowego lub drogowego (np. transport multimodalny, inteligentne systemy transportowe), dlatego kwoty te pominięto. Natomiast są one bardzo niskie i błąd z tego powodu jest pomijalny.
Marcin Wróbel, Centrum Zrównoważonego Transportu
www.czt.org.pl
Podobne artykuły
- Będą pieniądze z UE na infrastrukturę kolejową. Nawet 7 mld zł rocznie
Do 2020 r. rocznie do wydania będzie 6-7 mld zł na infrastrukturę. Aby nadrobić wieloletnie zaległości i poprawić konkurencyjność kolei priorytetem będzie poprawa jakości torów. Warunkiem jest, by unijne środki były wydawane lepiej niż w latach 2007-2013. W tym okresie polska kolej nie wykorzystała ok. 40 proc. dostępnych funduszy.
Więcej
- Rekordowe nakłady na modernizację polskiej sieci kolejowej. W tym roku nawet 9 mld zł
Nakłady na inwestycje kolejowe systematycznie rosną. W 2010 r. wyniosły one 2,7 mld zł, a w kolejnych latach 3,7 mld, 3,9 mld i – rekordowe w 2013 r. – 5,3 mld zł. W tym roku ma być jeszcze lepiej – PKP PLK planuje wydać 7,3 mld zł, a w optymistycznym wariancie nawet do 9 mld zł. Ten obszar inwestycji wspiera też Unia Europejska. Dlatego wykonawcy kontraktów liczą na nowe.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności