- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Ciężarówki zapłacą za zanieczyszczanie (10019)
2010-10-25Drukuj
15 października ministrowie transportu osiągnęli porozumienie w sprawie nowelizacji dyrektywy dotyczącej eurowiniety, która ustala system opłat za przejazd pobieranych od pojazdów ciężarowych. Dzięki zmianom ma powstawać mniej zanieczyszczeń i zatorów komunikacyjnych.
Nowelizację musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski.
źródło: © Wspólnoty Europejskie, fot. © Unia Europejska, 2010
www.consilium.europa.eu
Nowelizacja pozwala państwom członkowskim na wprowadzenie „opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych”, za pośrednictwem której przewoźnicy będą musieli zwracać koszty zanieczyszczenia powietrza i zanieczyszczenia hałasem, które powodują ich pojazdy. Obecnie koszty te ponosi głównie pozostała część społeczeństwa. Nowe przepisy pozwolą państwom członkowskim tak kształtować opłaty pobierane za transport drogowy, by skuteczniej wprowadzać w życie zasadę „zanieczyszczający płaci”.
Nowa opłata za przejazd uzupełni już istniejącą opłatę infrastrukturalną, za pośrednictwem której odzyskiwane są koszty budowy i utrzymania dróg. Opłata infrastrukturalna może być także modyfikowana w taki sposób, by zmniejszać zatory komunikacyjne.
Kwoty opłat będą różne w zależności od klasy pojazdu, wielkości emisji, przejechanej odległości, miejsca i pory dnia. Zróżnicowanie opłat ma być zachętą do wybierania bardziej ekologicznych pojazdów i mniej używanych dróg, a zatem przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa i do walki ze zmianą klimatu.
Zakres dyrektywy w sprawie eurowiniety (czyli naklejki upoważniającej do korzystania z sieci dróg wielu państw członkowskich), który obecnie obejmuje tylko sieć transeuropejską, zostanie rozszerzony na wszystkie autostrady.
Nowa opłata za przejazd uzupełni już istniejącą opłatę infrastrukturalną, za pośrednictwem której odzyskiwane są koszty budowy i utrzymania dróg. Opłata infrastrukturalna może być także modyfikowana w taki sposób, by zmniejszać zatory komunikacyjne.
Kwoty opłat będą różne w zależności od klasy pojazdu, wielkości emisji, przejechanej odległości, miejsca i pory dnia. Zróżnicowanie opłat ma być zachętą do wybierania bardziej ekologicznych pojazdów i mniej używanych dróg, a zatem przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa i do walki ze zmianą klimatu.
Zakres dyrektywy w sprawie eurowiniety (czyli naklejki upoważniającej do korzystania z sieci dróg wielu państw członkowskich), który obecnie obejmuje tylko sieć transeuropejską, zostanie rozszerzony na wszystkie autostrady.
Nowelizację musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski.
źródło: © Wspólnoty Europejskie, fot. © Unia Europejska, 2010
www.consilium.europa.eu
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności