- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
ROWERY
Polski plan odbudowy pod lupą (21754)
2021-03-19Drukuj
Po wielu opóźnieniach i wezwaniach ze strony przedsiębiorstw i organizacji społeczeństwa obywatelskiego do zwiększenia przejrzystości procesu, polski rząd 26 lutego 2021 r. Przedstawił projekt swojego Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (RRP) na 23,9 mld euro w dotacjach. które otrzyma za pośrednictwem unijnego instrumentu odbudowy i odporności (RRF). Green Recovery Tracker pokazuje, że inwestycje przewidziane w planie mogą wnieść pozytywny wkład w zieloną transformację.
Chociaż projekt polskiego RRP obejmuje środki, które mogą przyspieszyć i zwiększyć wysiłki związane z dekarbonizacją, brak szczegółów oraz brak namacalnych celów dołączonych do proponowanych środków uniemożliwiają stwierdzenie, czy plan będzie w stanie w pełni wykorzystać ten potencjał.
Udział wydatków ekologicznych
Stwierdzono, że projekt planu naprawy w Polsce osiąga udział w zielonych wydatkach na poziomie 18%, poniżej unijnego poziomu odniesienia 37% wydatków klimatycznych. Jednocześnie 38% wydatków może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na zieloną transformację w zależności od wdrożenia odpowiednich środków, co ilustruje znaczenie dalszej kontroli wydatków podczas dalszego planowania, przeglądu i wdrażania środków naprawczych. Co ważne, ta niepewność dotyczy kilku kluczowych środków związanych z zieloną transformacją zaproponowanych w planie. Sam rząd twierdzi, że plan osiąga udział klimatyczny na poziomie 38%.
Co dobrego?
Polski projekt planu odbudowy zawiera istotne środki wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej branży, która koncentruje się w szczególności na rozwoju inwestycji lokalnych. Konkretnie plan przeznacza 437 mln € na wsparcie rozwoju infrastruktury portowej i łańcuchów dostaw, w celu zainstalowania 2,6 GW mocy wytwarzania energii elektrycznej z morskiej energii wiatrowej.
Co złego?
Projekt planu naprawy nie przewiduje przeglądu krajowych dokumentów strategicznych w celu ich dostosowania do celów klimatycznych UE na lata 2030 i 2050 i nie przewiduje wdrożenia kluczowych ram, takich jak długoterminowa strategia dekarbonizacji lub długoterminowa strategia renowacji. Kilka zmian legislacyjnych, które są zawarte w dokumentach nie są wystarczające, aby przyspieszyć zieloną transformację (np. brak wsparcia dla energetyki społecznej) lub odblokować niezbędne inwestycje w kluczowych sektorach (np. brak inwestycji w wiatr na lądzie). Inwestycje opisane w planie rzadko obejmują konkretne cele (klimatyczne), uwarunkowania lub wskaźniki wydajności dla indywidualnych środków wsparcia, utrudniając obserwację, w jaki sposób będzie monitorowany postęp klimatyczny planu.
Co zaskakuje?
Projekt planu naprawy zapewnia znaczne wsparcie dla sektora kolejowego, łącznie z inwestycjami 2,5 mld €. Jednak żaden z przewidywanych środków nie wspiera elektryfikacji czy rozwoju bezemisyjnego transportu kolejowego w miastach, np. budowy tramwajów czy metra.
Więcej szczegółów można zobaczyć na stronie Green Recovery Tracker.
Podobne artykuły
- Seminarium internetowe: Jak ekologiczne są krajowe plany naprawy?
Kontrola krzyżowa 10 projektów KPRU i ich krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu Data: wtorek, 23 marca 2021 r. Godzina: 10:00 - 13:00 czasu środkowoeuropejskiego Lokalizacja: https://www.eventbrite.co.uk/e/how-green-are-the-national-recovery-plans-tickets-143685524271
Więcej
- Kolej tworzy klimat, czas na stworzenie klimatu dla kolei
Już tylko dwa tygodnie dzieli nas od inauguracji raportu „Kolej dla klimatu – klimat dla kolei” – pierwszą tak ekspercką publikację opisującą kwestie ograniczania oddziaływania na środowisko w sektorze transportu zbiorowego.
Więcej
- Plany odbudowy pod lupą
Wupertal Institut oraz E3G przygotowały wspólnie Green Recovery Tracker . Narzędzie ocenia wkład krajowych planów odbudowy państw członkowskich Unii Europejskiej w zieloną transformację. Ocena opiera się na analizie ilościowej i jakościowej przeprowadzonej we współpracy z lokalnymi ekspertami. Do tej pory oceniono udział zielonych wydatków w planach odbudowy dziewięciu krajów.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności