- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Publikacje zagraniczne
W jaki sposób nowa wspólna polityka rolna (WPR) może wspierać walkę ze zmianami klimatu? (21596)
2020-11-27Drukuj
Opublikowana przez europejskie organizacje pozarządowe informacja w ramach projektu UNIFY CONSORTIUM, podkreśla znaczenie przyjaznej dla klimatu wspólnej polityki rolnej, która ma zapewnić, by sektor rolnictwa przyczyniał się do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu i zobowiązań UE wynikających z Porozumienia Paryskiego. Dokument ten, który ukazał się w trakcie negocjacji trójstronnych między Komisją Europejską, Parlamentem i Radą, zawiera ocenę słabości obecnej WPR i wyjaśnia, co musi się stać, aby nowa reforma WPR przyczyniła się do realizacji ambicji klimatycznych UE.
W dokumencie stwierdzono, że działania na rzecz klimatu w ramach obecnej WPR nie spełniły oczekiwań UE w zakresie łagodzenia zmian klimatu. Główne przyczyny tego stanu to brak zachęt dla stosowania metod upraw przyjaznych dla klimatu oraz brak jakichkolwiek przepisów wykraczających poza obecne prawodawstwo w zakresie ochrony środowiska.
Obecnie negocjowana nowa reforma WPR grozi powtórzeniem tego co było do tej pory i podważa wszelkie działania na rzecz przezwyciężenia kryzysu klimatycznego, o ile nie zostaną wprowadzone gruntowne zmiany. Proponuje się zawarcie ambitnych, wymiernych i opartych na nauce standardów i celów środowiskowych oraz wyodrębnienie co najmniej 40% budżetu na rzecz działań związanych z klimatem, aby dostosować WPR do celów Europejskiego Zielonego Ładu.
Po zbyt długim trwaniu przy zasadach opracowanych przez swoich poprzedników, Komisja, a zwłaszcza wiceprzewodniczący Timmermans, podejmuje w ostatniej chwili próbę dostosowania WPR do wymogów Europejskiego Zielonego Ładu. Uwagi zarówno Rady ds. Rolnictwa, jak i Parlamentu Europejskiego, choć zawierają drobne poprawki w stosunku do pierwotnego wniosku w kilku kwestiach, z pewnością nie są wystarczające aby osiągnąć założony cel.
W związku z tym rozmowy trójstronne w sprawie nowej WPR muszą mieć inny charakter, ponieważ sam kompromis między istniejącymi stanowiskami nie przyniesie wymaganych rezultatów. Celem musi być usunięcie niespójności między nową WPR a Europejskim Zielonym Ładem. Przedłużenie obecnej WPR o kolejne 2 lata daje instytucjom UE wystarczająco dużo czasu, aby to osiągnąć.
Dyrektor Climate Action Network (CAN) Europe, Wendel Trio, powiedział: „Przywódcy UE muszą przyznać, że jeśli następna WPR nie będzie zawierać odpowiednich środków służących rozwiązaniu kryzysu klimatycznego i różnorodności biologicznej, to oznaczać to będzie koniec Europejskiego Zielonego Ładu. Osiągnięcie przyjaznej dla klimatu WPR musi być teraz priorytetem wszystkich Europejczyków ".
Tobias Reichert, lider Germanwatch‘s World Food, Land Use and Trade Team, powiedział: „Niezbędne jest, aby UE poważnie potraktowała swoje zobowiązanie do wykorzystania 40% budżetu WPR na działania w dziedzinie klimatu. Eko- modele rolnictwa muszą zachęcać do bardziej zrównoważonej hodowli zwierząt, aby przeciwdziałać emisji gazów cieplarnianych z rolnictwa w UE.
Cyrielle Denhartigh, odpowiedzialna za rolnictwo i żywność w Réseau Action Climat France, powiedziała: „W obliczu kryzysu klimatycznego nie możemy wybrać zwykłego modelu rolnictwa. Pieniądze publiczne z WPR muszą zostać przeniesione na prawdziwie zrównoważone eko modele: rolnictwo ekologiczne, rolno-leśne, rośliny strączkowe, zrównoważoną hodowlę zwierząt itp. "
David Howell z SEO / BirdLife (Hiszpania) powiedział: „Wiarygodność działań UE w dziedzinie klimatu jest tak mocna, jak jej polityki wspierające, a WPR jest tego dowodem. Konieczne są skuteczniejsze sposoby, jeśli tradycyjnie najbardziej kosztowna polityka UE ma odegrać kluczową rolę w osiąganiu celów UE w zakresie działań na rzecz klimatu do 2030 r. W rozmowach trójstronnych potrzebne jest coś bezprecedensowego, aby poprawić obecnie słabe osiągnięcia WPR w zakresie zmian klimatu; w przeciwnym razie Komisja będzie musiała przedstawić nowe propozycje.
Dan Belusa z Danish 92 Coalition powiedział: „Niezależnie od tego, co stanie się z obecną propozycją WPR, musi ona zawierać zarówno ambitne, wymierne cele redukcji emisji na poziomie UE, jak i surowe standardy dotyczące działań na poziomie poszczególnych gospodarstw. Tylko biorąc pod uwagę oba elementy takie jak cele i sankcje, WPR będzie mogła przyczynić się do spełnienia przez UE celów paryskich ".
Podobne artykuły
- Organizacje pozarządowe o Krajowym Planie Energii i Klimatu
W projekcie PLAN-UP połączone siły europejskich organizacji pozarządowych: Carbon Market Watch, Energy Cities, European Environmental Bureau, Transport &Environment oraz Climact także dokonały krytycznego przeglądu polskiego Krajowego Planu Energii i Klimatu w jego wersji ostatecznej z 2019 roku. Jakie są z niego wnioski?
Więcej
- Nieznośna lekkość rządów
Kilka lat temu polski rząd był krytykowany za to, że dba jedynie o „ ciepłą wodę w kranie ”. Dziś, kiedy obecny rząd wszczyna dyskusje o znacznie poważniejszych problemach: aborcji czy życiu i śmierci zwierząt futerkowych pytamy z kolei „ co z tą wodą w kranie? ”.
Więcej
- Udział społeczny w ochronie środowiska jest zagrożony
Pewnego ciepłego wiosennego popołudnia dziennikarka Daphne Caruana Galizia zastała pod swoim domem urzędnika sądowego z plikiem nakazów sądowych i pomimo ujadających na nią psów stróżujących, desperacko usiłowała umocować je do ogrodzenia. Było to 19 pozwów o zniesławienie wytoczonych przeciwko niej za jednym razem przez zamożną i wpływową biznesmenkę.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności