więcej


Publikacje zagraniczne

Podsumowanie konferencji "Od CSR komunikacyjnego do sustainability" (14880)

2012-10-13

Drukuj

4 października 2012 r. w warszawskim Teatrze Kamienica odbyła się konferencja "Od CSR komunikacyjnego do sustainability", której tematem przewodnim było strategiczne znaczenie idei zrównoważonego rozwoju w realizacji celów biznesowych firm. Współorganizatorami wydarzenia byli magazyn "CR Navigator" oraz Henkel Polska.

Podczas konferencji zaprezentowane zostały różne spojrzenia na kwestie odpowiedzialności przedsiębiorstw oraz sposoby rozumienia i realizacji idei zrównoważonego rozwoju w praktyce biznesowej. Dyskutowali o tym przedstawiciele biznesu, organizacji pozarządowych oraz świata nauki.

Paweł Niziński, prezes GoodBrand & Company CEE, wydawca magazynu "CR Navigator", odniósł się do zmieniających się trendów konsumenckich, które powinny przełożyć się na strategię zrównoważonego rozwoju firm. "Nasz styl życia jest zagrożony przez nasz styl życia" – powiedział. Sześć trendów konsumenckich, które przedstawił Paweł Niziński, to aktywny konsument, konsumpcja inaczej, zielone partnerstwa, testowanie przez czas, zawsze w łączności oraz codzienna potrzeba duchowości.

Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska, opowiedziała o strategicznym rozumieniu zrównoważonego rozwoju przez firmę Henkel w kontekście najważniejszych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych współczesnego świata. Przedstawiona przez nią strategia zrównoważonego rozwoju 2030 firmy Henkel pokazała, jak zrównoważony rozwój wpływa na zarządzanie organizacją.

"Chcemy, aby nasze produkty i technologie spełniały najwyższe standardy jakości. Zależy nam na bezpieczeństwie i zdrowiu naszych pracowników, ochronie środowiska oraz na dobrej jakości życia społeczności, wśród których działamy" – powiedziała. Zrównoważony rozwój w firmie Henkel ma zresztą wieloletnią tradycję. Już w 1972 r. Konrad Henkel powiedział, że minęły czasy, gdy przedsiębiorcy mogli zajmować się tylko zwiększaniem zysków z korzyścią dla własnej firmy, a w 1992 r. powstał pierwszy Raport zrównoważonego rozwoju Henkla. Hasłem przewodnim strategii zrównoważonego rozwoju Henkla 2030 jest więcej za mniej, a jej celem potrojenie wartość produkcji w stosunku do ilości zużywanych surowców i wytwarzanych odpadów.

Praktyczne przykłady rozwiązań na poziomie produkcji zaprezentowała Joanna Ekiert, kierownik produkcji proszku w raciborskim zakładzie Henkel Polska. Opowiedziała ona o wybranych zrównoważonych projektach służących poprawie efektywności produkcji w zakładzie Henkla w Raciborzu, gdzie powstają proszki Persil i Rex. W latach 2002-2011 zakład ten ograniczył zużycie energii elektrycznej o 25 proc., a zużycie gazu o 45 proc. Jednocześnie zużycie wody w zakładzie zmalało o 83 proc., a wytwarzanie odpadów o 61 proc. Kluczem do osiągnięcia tych rezultatów były zarówno liczne inwestycje pro-ekologiczne, jak również zaangażowanie pracowników poprzez programy szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, dwustronną komunikację, programy innowacji pracowniczych uwzględniające nagradzanie pomysłów oraz konsekwentne promowanie odpowiedzialnych zachowań przez kierownictwo wszystkich szczebli.

Z kolei wystąpienie Jakuba Tyczkowskiego, członka zarządu i dyrektora ds. odzysku organizacji Rekopol, dotyczące sposobów odpowiedzialnego zarządzania odpadami, stanowiło praktyczny punkt odniesienia do przykładu Henkla. Średnia konsumpcja opakowań w UE to ok. 170 kg na mieszkańca, co stanowi około połowę produkowanych odpadów komunalnych. Aby zniwelować ilość wytwarzanych odpadów konieczne jest podjęcie kroków zarówno na poziomie ustawodawcy, jak i przedsiębiorcy oraz konsumenta. Istotna jest zmiana w postawie konsumenta z „Kupić wygodnie i tanio" na „Kupić mniej i świadomie". Tę zmianę powinni stymulować przedsiębiorcy zarówno poprzez działania edukacyjne jak i poprzez optymalizowanie wagi i kształtu opakowań. Efekty takich działań są już zresztą widoczne. 40 lat temu puszka aluminiowa o pojemności 500 ml ważyła 80 gramów, obecnie waży 21 g, a butelka szklana (330 mln) utraciła w ciągu ostatnich czterech lat 20 proc wagi.

Podczas konferencji po raz pierwszy zaprezentowano wyniki badania dotyczącego związku pomiędzy proekologicznymi postawami młodych Polaków, a ich oczekiwaniami wobec pracodawcy, które we wrześniu b.r., na zlecenie firmy Henkel, zrealizował TNS Polska. Z badania wynika, że dla zdecydowanej większości młodych ludzi (81%) ekologia jest bardzo ważna lub ważna w codziennym życiu. Młodzi ludzie oczekują także odpowiedzialności społecznej i ekologicznej od firm, ceniąc te atrybuty ewentualnych pracodawców wyżej niż międzynarodowe środowisko pracy czy wysoką pozycję firmy na rynku. W oparciu o wyniki badania nie ulega wątpliwości, że odpowiedzialne działania i odpowiedzialny wizerunek stanowić mogą o przewadze konkurencyjnej firmy.

Jednym z punktów konferencji był także panel dyskusyjny z udziałem ekspertów, którego tematem przewodnim była filozofia wartości w biznesie w kontekście korzyści ekonomicznych i środowiskowych. W dyskusji, prowadzonej przez Pawła Oksanowicza, dziennikarza Radia PIN, swoje poglądy przedstawili Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Beata Rożek, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Tesco, Joanna Gładysz, dyrektor działu prawnego i menedżer ds. compliance w Henkel Polska, Rafał Serafin, dyrektor Fundacji Partnerstwo dla Środowiska, Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej w Henkel Polska oraz profesor Wojciech Gasparski z Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego.

Na koniec konferencji Paweł Niziński, prezes GoodBrand & Company CEE opowiedział, jak dzięki zrównoważonemu podejściu do łańcucha wartości budować kapitał społeczny marki oraz zwiększyć efektywność środowiskową i biznesową prowadzonych działań.  Zaprezentował on GB SEI®, narzędzie firmy GoodBrand & Company, pozwalające mierzyć energię społeczną marek i zestawiać ją z tak istotnymi dla każdego marketera czynnikami, jak preferencja i szacunek wobec marek. Pokazał też na przykładach konkretnych marek, jak w oparciu o wyniki GB SEI zarządzać zrównoważonym rozwojem własnej marki bądź firmy.
 

źródło: Henkel Polska Sp. z o.o., CR Navigator


Udostępnij wpis swoim znajomym!




Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej