- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Publikacje zagraniczne
Ochrona klimatu na co dzień (15339)
2013-02-14Drukuj
Poza rozwiązaniami politycznymi i zmianami technologicznymi w wysiłkach na rzecz ochrony klimatu duże znaczenie może odegrać zmiana zachowań konsumenckich. Badanie przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej potwierdza, że nasze codzienne decyzje, takie jak wybór środka transportu, warunków mieszkaniowych czy diety, mogą w znaczący sposób przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej.
Badanie "Behavioural Climate Change Mitigation Options and Their Appropriate Inclusion in Quantitative Longer Term Policy Scenarios" zostało przygotowane na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu KE przez ekspertów z organizacji CE Delft, Instytutu Fraunhofera na Rzecz Rozwoju Systemów i Innowacji Badań ISI oraz LEI – ośrodka badawczego Uniwersytetu Wageningen.
W badaniu skoncentrowano się na oszacowaniu potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych nieobjętych europejskim systemem handlu emisjami. Zidentyfikowano 36 możliwych zmian zachowań, związanych z transportem i mobilnością, mieszkalnictwem oraz żywieniem. Spośród nich do szczegółowej analizy wybrano jedenaście, które uznano za najbardziej istotne.
Analizowane szczegółowo zmiany dotyczą m.in. korzystania z pojazdów elektrycznych i hybrydowych, użytkowania mniejszych samochodów, stosowania zasad oszczędnego stylu jazdy, ograniczenia podróży służbowych (telepraca i wideokonferencje), obniżenia temperatury w pomieszczeniach mieszkalnych, dostosowania poziomu ogrzewania i wentylacji pomieszczeń do aktualnych potrzeb, przejścia na zdrowszą i bardziej zbilansowaną dietę czy ograniczenia spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego. Dla każdego z szczegółowo analizowanych sposobów zmiany zachowań oszacowano potencjalne redukcje emisji w roku 2020, 2030 i 2050 (tab.1).
Tabela 1. Maksymalne realistyczne ograniczanie emisji w roku 2020, 2030 i 2050.
źródło: opracowano na podstawie raportu “Behavioural Climate Change Mitigation Options and Their Appropriate Inclusion in Quantitative Longer Term Policy Scenarios”
Podjęto próbę określenia realistycznie największego potencjału ograniczenia emisji, zdefiniowanego jako redukcję otrzymaną poprzez wprowadzenie zmiany przez możliwie największą liczbę podmiotów.
Zakładając, że działania zostałyby podjęte przez wszystkich konsumentów mogących wprowadzić daną zmianę, dla roku 2020 oszacowano redukcję emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej w granicach od 11 Mt CO2 (dostosowanie temperatury pomieszczeń) do ponad 260 Mt CO2 (w przypadku przejścia na dietę wegetariańską). W roku 2050 największy potencjał redukcji, oszacowany na 420-462 Mt CO2, dotyczy używania samochodów elektrycznych.
Należy pamiętać, że nie wszystkie wskazane możliwości ograniczenia emisji można jednak stosować jednocześnie. Autorzy badania oszacowali, że zmiany zachowań konsumenckich, które mogłyby odbywać się równocześnie pozwoliłyby ograniczyć emisje w roku 2020 nawet o 600 Mt CO2, co odpowiada ok. jednej czwartej prognozowanych rocznych emisji z sektorów nieobjętych systemem EU ETS.
Czytaj o raporcie "Behavioural Climate Change Mitigation Options and Their Appropriate Inclusion in Quantitative Longer Term Policy Scenarios " w dziale Publikacje zagraniczne.
ChronmyKlimat.pl
na podstawie: ec.europa.eu
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności