- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Negocjacje UNFCCC w Bonn – krok do przodu, dwa kroki w tył (15870)
2013-06-27Drukuj
Zakończona niedawno sesja UNFCCC w Bonn pokazała skalę trudności piętrzących się przed negocjatorami pracującymi nad uzgodnieniem nowego globalnego porozumienia klimatycznego. Choć w pewnych obszarach doszło do zbliżenia stanowisk, to sesja ta zostanie zapamiętana przede wszystkim jako pole dyplomatycznej gry delegacji rosyjskiej, która formalnymi wybiegami całkowicie sparaliżowała prace jednej z głównych grup roboczych. To nie jest dobry prognostyk przed COP 19 w Warszawie.
W dniu 14 czerwca br. w Bonn zamknięto doroczną sesję organów pomocniczych Konwencji Klimatycznej. To ważne forum, na którym przygotowywane są techniczne uzgodnienia będące następnie przedmiotem obrad Konferencji Stron (tzw. COP) – głównego organu decyzyjnego konwencji. Spotkanie w Bonn dowiodło, że strony konwencji wciąż są dalekie od porozumienia się w głównych kwestiach spornych, takich jak np. rodzaj i skala zobowiązań redukcyjnych, działania związane z adaptacją czy też finansowanie pomocy klimatycznej za pośrednictwem tzw. Zielonego Funduszu Klimatycznego. Na domiar złego podczas czerwcowej rundy negocjacyjnej z całą mocą wypłynął kolejny problem – kwestie proceduralne i sposób podejmowania decyzji.
Boński impas ma głębsze korzenie, sięgające ubiegłorocznej konferencji COP 18 w Dausze i podjętej tam decyzji w sprawie przedłużenia okresu rozliczeniowego protokołu z Kioto na lata 2013-2020. Przewodniczący wtedy obradom Katar przedstawił projekt decyzji w tej sprawie pod sam koniec konferencji, nie dając stronom wystarczającego czasu na jej szczegółowe dopracowanie. Negocjacje wydłużały się, a Rosja, Ukraina i Białoruś nie były gotowe na przyjęcie porozumienia w zaproponowanej formie. Na zakończenie szczytu, w trakcie odczytywania konkluzji końcowych konferencji, nie dopuszczono do głosu delegacji tych trzech państw chcących wnieść poprawki. Przedstawiciel rosyjskiego rządu został zignorowany, pomimo że stanął tuż przed stołem prezydialnym i głośno artykułował swój sprzeciw. Strona rosyjska uznała potem, że decyzja w Dausze została przeforsowana przez Katar wbrew jej woli, podkreślając, że to pierwszy przypadek podczas negocjacji politycznych, kiedy jawnie zignorowano wyraźny sprzeciw jednego z mocarstw, członka stałego Rady Bezpieczeństwa ONZ.
Kto jak kto, ale Rosja nie mogła puścić takiego despektu płazem. Odpowiedź zobaczyliśmy w Bonn. Podczas ustalenia agendy prac Organu Doradczego ds. Implementacji (SBI) Rosja, wspierana przez Białoruś i Ukrainę, zażądała dodania do programu punktu na temat trybu podejmowania decyzji. Dwanaście dni nie wystarczyło do osiągnięcia kompromisu w tej kwestii. W efekcie grupa SBI nawet nie rozpoczęła pracy. To wielka szkoda, bo to właśnie SBI odpowiada za takie sprawy, jak przeciwdziałanie zmianom klimatu na poziomie narodowym, plany adaptacji, a także zagadnienia finansowe i transfer technologii. Zawieszenie prac uniemożliwiło też rozpoczęcie dyskusji na temat globalnego mechanizmu rekompensaty dla krajów poszkodowanych w wyniku zmian klimatu.
Biorąca udział w negocjacjach klimatycznych wiceminister Beata Jaczewska oceniła tę sytuację następująco: – Oczywiście procedury nie powinny nas blokować, ale w tym procesie klarowania się stanowisk trzeba równo traktować wszystkie strony i uwzględniać wszelkie postulaty, zarówno małej wysepki na Pacyfiku, jak i dużego, bogatego państwa świata zachodniego. Paradoksalnie dobrze, że ten problem wyniknął na sesji w Bonn, a nie w Warszawie, bo wtedy podczas samego szczytu mielibyśmy olbrzymi polityczny problem.
Według zapowiedzi Ministerstwa Środowiska strona polska postara się wykorzystać czas pozostający do szczytu w Warszawie na wypracowanie nieformalnych porozumień z państwami, tak by COP 19 przebiegł bez większych zakłóceń.
Rosyjska zagrywka w Bonn nie była obliczona na całkowite zerwanie negocjacji klimatycznych. Wręcz przeciwnie, miała przede wszystkim uświadomić, że Rosja chce być traktowana jako jeden z głównych graczy przy negocjacyjnym stole. Dlatego w niezakłóconym trybie przebiegły spotkania Organu Doradczego ds. Naukowych i Technologicznych (SBSTA), który w ocenie obserwatorów osiągnął nawet pewien postęp – zwłaszcza jeśli chodzi o rolnictwo, REDD+ i kwestie metodologiczne. Mniej efektów przyniosła praca tzw. grupy roboczej ds. platformy z Durbanu na rzecz intensyfikacji działań (ADP), która ogniskuje się wokół dwóch podstawowych ścieżek programowych: nowe globalne porozumienie (planowane na 2015 rok) oraz cele krótkoterminowe do 2020 roku.
Podczas spotkania w Bonn potwierdzono, że gospodarzem szczytu klimatycznego w 2014 r. (COP 20) będzie Peru (Lima). Wcześniej nieformalne konsultacje ministerialne (tzw. pre-COP) odbędą się w Wenezueli.
ChronmyKlimat.pl
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności