- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
OZE
Przez klimat do uzdrowienia (21273)
CAN-Europe2020-04-20
Drukuj
Nowy raport CAN-Europe pokazuje niewykorzystany potencjał funduszy UE na rzecz neutralności klimatycznej i wzywa do istotnych zmian w sposobie wydatkowania funduszy.
Przejście na neutralność klimatyczną wymaga poważnych długoterminowych inwestycji w infrastrukturę zielonej energii. A publiczne i prywatne inwestycje w efektywność energetyczną i energię odnawialną mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia trwałego ożywienia gospodarczego po kryzysie związanym z pandemią. Jednak nowy raport pokazuje, jak mało krajów Unii wykorzystuje do tego celu istniejące fundusze rozwoju regionalnego Unii. Ponieważ budżet unijny jest najlepiej przygotowany do wspierania ożywienia gospodarczego, państwa członkowskie muszą uczynić z działań na rzecz klimatu znacznie większy priorytet w ramach przyszłych wydatków z funduszy UE.
Państwa członkowskie Unii starają się wesprzeć swoje zobowiązania klimatyczne odpowiednimi inwestycjami pochodzącymi z unijnych funduszy rozwoju regionalnego i Funduszu Spójności. Nowy raport „Finansowanie transformacji energetyczno-klimatycznej w Unii: niewykorzystany potencjał funduszy regionalnych” (raport w całości w języku angielskim) ujawnia, że tylko 9,7% bieżących funduszy UE na lata 2014–2020 zmobilizowano na finansowanie infrastruktury zielonej energii. Państwa członkowskie muszą pilnie dokonać przeglądu sposobu, w jaki wydadzą przyszły budżet UE na lata 2021–2027, jeżeli poważnie podchodzą do kwestii neutralności klimatu. W praktyce potrzebne są długoterminowe inwestycje, które mogą stymulować trwałe ożywienie gospodarcze po kryzysie.
Obecnie proponowane środki wsparcia gospodarczego, np. polska tarcza antywirusowa, są bardzo potrzebne w walce z kryzysem zdrowotnym i gospodarczym wywołanym przez koronawirusa. Jednak po przywróceniu podstawowego funkcjonowania naszych gospodarek kraje UE będą musiały opracować długoterminowe plany inwestycyjne, które powinny postawić na neutralność klimatyczną. W szczególności plany wydatkowania funduszy unijnych - tzw. programy operacyjne - są kluczowe dla ukierunkowania inwestycji na rozwój regionalny w kierunku celów klimatycznych Unii.
Markus Trilling, koordynator ds. finansów i subsydiów w Climate Action Network (CAN) Europe komentuje to w następujący sposób:
„Inwestycje ukierunkowane w walkę ze zmianami klimatu przyczyniłyby się do ożywienia gospodarczego w Europie. W tym celu przyszłe fundusze UE muszą priorytetowo traktować inwestycje infrastrukturalne, które katalizują ograniczenie emisji z wszystkich sektorów gospodarki, takie jak energia odnawialna z wiatru i słońca, efektywność energetyczna oraz zrównoważona mobilność i rolnictwo. Przyniesie to długoterminowy zrównoważony bodziec gospodarczy, dzięki czemu nasze społeczeństwa będą bardziej odporne na przyszłe wstrząsy.
Ponieważ przywódcy Unii decydują teraz, w jaki sposób wydadzą fundusze unijne nowej generacji, muszą wyłożyć pieniądze na to co jest rzeczywiście potrzebne. Aby osiągnąć uzgodniony cel neutralności klimatycznej, rządy UE muszą pilnie przekierować fundusze UE na działania w dziedzinie klimatu i z dala od paliw kopalnych. Takie postępowanie jest najlepszym sposobem na przyspieszenie ożywienia gospodarek europejskich.”
Niektóre kraje Europy Środkowej i Wschodniej - będące głównymi beneficjentami funduszy UE - twierdzą, że potrzebują więcej pomocy finansowej z portfela UE w zamian za zaangażowanie w realizację wyższych celów klimatycznych. Raport stwierdza, że dotychczasowe wydatki nie pasują do tych żądań. Polska wydała tylko 7,7% funduszy regionalnych UE (EFRR i FS) na infrastrukturę zielonej energii, co czyni ją czwartym najgorszej wydatkującym środki w Unii po Bułgarii (6,6%), Słowacji (6,7%) i Słowenii (7%).
Wojciech Szymalski z polskiej Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju skomentował to następująco:
„Można było w Polsce zrobić znacznie więcej w zakresie inwestycji w zieloną energię, ale tuż po zakończeniu okresu planowania wydatków na lata 2014-2020 działaniami prawnymi uniemożliwiono realizację wielu inwestycji. Zablokowana w 2016 roku możliwość realizacji nowych siłowni wiatrowych na lądzie jest tylko jednym z przykładów. Wiele samorządów i firm chciało wydać więcej środków, ale nowe przepisy krajowe skutecznie im to uniemożliwiły. W efekcie zagrożony jest cel osiągnięcia 15% udziału OZE w produkcji energii w Polsce w tym roku. Powinniśmy wydawać środki UE bardziej odważnie, zwłaszcza, że ponad 90% obywateli popiera inwestycje w odnawialne źródła energii. Zapowiedź ratowania miejsc pracy po kryzysie pandemii poprzez inwestycje publiczne w OZE na tym tle jest światełkiem w tunelu”.
Przyczyniając się do ożywienia gospodarczego, następny budżet UE na lata 2021-2027 musi bardziej skoncentrować się na działaniach na rzecz klimatu niż dziś. Trzeba przeznaczyć co najmniej 40% na działania na rzecz klimatu. Trzeba zapewnić większe wsparcie dla projektów w zakresie efektywności energetycznej i energii odnawialnej, mieszkalnictwa i mobilności. Jest to konieczne, aby umożliwić Unii, a zwłaszcza jej słabiej rozwiniętym regionom, realizację celu neutralności klimatycznej uzgodnionego w ubiegłym roku przez szefów państw i rządów Unii, a także osiągnięcie przez blok nowego, znacznie podwyższonego celu klimatycznego na 2030 r.
Materiał i raport zostały przygotowane w ramach projektu „LIFE_UNIFY - łącząc Unię Europejską na rzecz działań klimatycznych” dofinansowanego ze środków instrumentu finansowego LIFE Komisji Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podobne artykuły
- Środki z UE na mniejsze emisje
Zbliża się czas, w którym podjęte zostaną kluczowe decyzje dotyczące wykorzystania funduszy unijnych przeznaczonych dla naszego kraju na rozwój w okresie 2021-2027. Znaczna część tych funduszy, ponad 25%, w budżecie Unii Europejskiej ma zostać przeznaczona na cele ograniczenia wpływu gospodarki na klimat Ziemi, którego zmiana jest kluczowym zagrożeniem dla jakości życia w Europie i na świecie. Sprawdziliśmy, jak dalece wydano środki na cele związane z gospodarką niskoemisyjną w okresie 2014-2020.
Więcej
- Czy powstanie odkrywka Złoczew?
12 marca po raz pierwszy spotkał się Parlamentarny Zespół ds. Złoczewa. Zespół będzie decydował o przyszłości kontrowersyjnej odkrywki, która miałaby dostarczać węgiel brunatny do Elektrowni Bełchatów i tym samym przedłużać jej życie. Koszt wybudowania „Złoczewa” to destrukcja środowiska i klimatu, masowe przesiedlenia i straty dla inwestora – spółki PGE.
Więcej
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną - zapis z debaty
3 marca 2020 roku o godzinie 10:00 przeprowadziliśmy debatę on-line na temat funduszy unijnych na gospodarkę niskoemisyjną. Przedstawiamy zapis z debaty.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności