- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Książki / raporty
Uzdrowienie funduszy w Polsce (21274)
Wojciech Szymalski2020-04-20
Drukuj
Niskie alokacje i ich szybkie wykorzystanie wskazują, że możliwe są wyższe ambicje klimatyczne i finansowanie zielonej energii w Polsce.
Podczas gdy w okresie 2014-2020 niektóre regiony w Polsce wydały 2-3 razy więcej środków unijnych na energię odnawialną i zwiększenie efektywności energetycznej budynków publicznych, niż pierwotnie planowano, poziom planowanych wydatków na energię niskoemisyjną był wyjątkowo niski: tylko 7,7% środków z EFRR i FS przeznaczono na infrastrukturę zielonej energii (bez czystego transportu). To czyni Polskę 4. najmniej wydatkującym krajem pod tym względem.
Niski priorytet finansowania infrastruktury zielonej energii wiąże się z brakiem strategii oraz planowania długoterminowego, bo krajowe polityki energetyczne lub klimatyczne są przestarzałe lub nie istnieją. Chociaż znaczne kwoty funduszy unijnych zostały wchłonięte od czasu przystąpienia Polski do UE, to ich wkład nie pozwolił krajowi na osiągnięcie - skromnego – 15%. celu w zakresie energii odnawialnej na 2020 r.
Jednocześnie wsparcie finansowe rządu dla sektora węglowego pozostało wysokie. Przejście na czystą energię powinno zostać przekazane w ręce obywateli polskich, indywidualnych lub stowarzyszonych i organizowanych przez władze lokalne. Tam właśnie fundusze unijne mogą dać największy pożytek.
Rekomendacje dla polski na okres finansowania 2021-2027:
- Wyższe alokacje należy przyznać odnawialnym źródłom energii. W bieżącym okresie alokacje OZE zostały przekroczone o 30% (na energię słoneczną) pomimo ogólnego opóźnienia we wdrażaniu funduszy unijnych. Bariery prawne dla inwestycji w siłownie wiatrowe powinny zostać usunięte, aby przydziały odpowiednio wzrosły.
- Środki na rzecz efektywności energetycznej powinny zostać zwiększone, ponieważ prawie 100% dostępnego finansowania zostało już wykorzystane. Środki na efektywność energetyczną zostały wykorzystane bez żalu, co pokazuje, że bardziej ambitny program można wdrożyć niezwłocznie i tym samym pomóc w walce z zanieczyszczeniem powietrza;
- Programy mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej budynków prywatnych muszą być lepiej przygotowane, aby zaradzić obecnemu opóźnieniu w wydatkowaniu funduszy UE w sektorze mieszkaniowym.
- Należy dążyć do bardziej zintegrowanego podejścia do projektów w celu integracji różnych aspektów, takich jak: odnawialne źródła energii, efektywność energetyczna, magazynowanie energii elektrycznej.
- Wymagane są większe wydatki na inteligentne sieci, ponieważ obecny wskaźnik absorpcji na poziomie 88% podkreśla potrzebę lepszego zarządzania energią elektryczną;
- Należy promować rozwiązania oparte na przyrodzie w miastach i na obszarach wiejskich, które zapewniają potrójne dywidendy w postaci łagodzenia zmiany klimatu, adaptacji i ochrony ekosystemów. Te rodzaje projektów uzyskały marginalną uwagę w okresie 2014-2020.
Materiał jest fragmentem raportu: Finansowanie transformacji energetyczno-klimatycznej w Unii: niewykorzystany potencjał funduszy regionalnych (raport w całosci w języku angielskim), wydanego przez CAN-Europe.
Materiał opublikowano jako część projektu LIFE_UNIFY - łącząc Unię Europejską na rzecz działań klimatycznych dofinansowanego ze środków instrumentu finansowego LIFE Komisji Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Poglądy wyrażone w tej informacji nie muszą być zgodne ze stanowiskiem Komisji Europejskiej.
Podobne artykuły
- Środki z UE na mniejsze emisje
Zbliża się czas, w którym podjęte zostaną kluczowe decyzje dotyczące wykorzystania funduszy unijnych przeznaczonych dla naszego kraju na rozwój w okresie 2021-2027. Znaczna część tych funduszy, ponad 25%, w budżecie Unii Europejskiej ma zostać przeznaczona na cele ograniczenia wpływu gospodarki na klimat Ziemi, którego zmiana jest kluczowym zagrożeniem dla jakości życia w Europie i na świecie. Sprawdziliśmy, jak dalece wydano środki na cele związane z gospodarką niskoemisyjną w okresie 2014-2020.
Więcej
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną - zapis z debaty
3 marca 2020 roku o godzinie 10:00 przeprowadziliśmy debatę on-line na temat funduszy unijnych na gospodarkę niskoemisyjną. Przedstawiamy zapis z debaty.
Więcej
- Przez klimat do uzdrowienia
Nowy raport CAN-Europe pokazuje niewykorzystany potencjał funduszy UE na rzecz neutralności klimatycznej i wzywa do istotnych zmian w sposobie wydatkowania funduszy.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności