- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Książki / raporty
Ekspresem przeciw suszy (21472)
Wojciech Szymalski2020-09-11
Drukuj
Już niecały tydzień pozostał do zakończenia terminu składania uwag do projektu ustawy o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy. Mimo suszy ustawa brnie dalej w bagno. Bagno braku planowania. Ekspresowo.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie dotyczy ona inwestycji polegających na „budowie, przebudowie lub zmianie sposobu użytkowania urządzeń wodnych, mających na celu zachowanie, tworzenie i odtworzenie systemów retencji wód lub zapobieganie obniżaniu poziomu wód powierzchniowych i podziemnych”. Ewidentnie zatem wdrożenie ustawy przyczyni się raczej do przeciwdziałania suszy, niż do przeciwdziałania jej skutkom. Skutkiem suszy jest bowiem brak wody, która mogłaby się w tego typu urządzeniach wodnych zatrzymać (retencjonować), aby następnie wsiąknąć w glebę i stać się np. wodą podziemną. Powstaje zatem pytanie, po co w tytule ustawy pojawiają się skutki suszy?
Po lekturze całości, nie mam wątpliwości. Chodzi o to, aby po raz kolejny przepchnąć ekspresem możliwość realizacji, w dużej mierze państwowych, inwestycji poza oczami społeczeństwa i poza jego kontrolą, jaką dają przepisy o planowaniu przestrzennym. Choć w ustawie nie pada sakramentalne „nie stosuje się przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym”, to jednak de facto wprowadza się dla określonych wyżej budowli te same procedury, które omijają planowanie przestrzenne w przypadku już co najmniej 23 innego rodzaju inwestycji. Zresztą wszystkie one są już spisane w osobnych ustępach ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Stworzony jest tam swoisty katalog wyjątków od stosowania się do przepisów o planowaniu przestrzennym. Katalog ten tworzy swoisty festiwal inwestycji, które pozostają poza jakimkolwiek perspektywicznym planowaniem naszego polskiego krajobrazu, zwanego także przestrzenią. W celu ich realizacji można błyskawicznie wywłaszczać, uwłaszczać, dzielić działki w przypadkowy sposób, nie stosować kodeksu postępowania administracyjnego czy też wysłać zawiadomienia o postępowaniu w sprawie inwestycji na Berdyczów. A wszystko to w imię absorpcji funduszy unijnych, bo pierwsze tego typu przepisy zostały wprowadzone na rzecz dróg, na które mieliśmy w okresie 2004-2006 finansową górkę od Unii Europejskiej.
Tak zwane specustawy stworzyły z polskich inwestycji państwowych i niepaństwowych swoistą grę w łapki, w której przed upływem określonego czasu wygra ten, którego łapka będzie ostatnia na górze. Co się bowiem może stać kiedy w jednym miejscu zbiegłoby się kilka inwestycji, które mają swoje specjalne prawa ustawowe? Zapewne trzeba będzie rozważyć, która łapka jest aktualnie na górze. Sędzią w tej grze, do której wciąż dochodzi coraz więcej graczy, jest dziś wojewoda. Kiedyś nie było sędziego, ale był plan podejmowany przez radę gminy, która nie patrzyła czyja łapka jest w górze, ale starała się zatwierdzić plan tak narysowany, aby wielu różnych inwestycji znalazło się miejsce.
Dziś już trochę trudno rozsądzić, które rozwiązanie prawne jest lepsze. Pewne jest, że tam na dole mamy dziś mniej do powiedzenia. Część dzisiejszych inwestycji funkcjonujących na osobnych prawach, jako szczególnie ważna, być może faktycznie powinna mieć nieco inne zasady realizacji, niż zwykły dom czy biurowiec. Jednak nie można przyjąć do wiadomości faktu, że rządzi nami przyczynkowość, a potrzeba chwili może podważać sens czyjegoś życia. Bez negocjacji, którym służyły plany zagospodarowania przestrzennego. To łatwe, ale czy sprawiedliwe?
Podobne artykuły
- Apel o reformę planowania przestrzennego w Polsce
W Państwa ręce składamy niezwykły apel. Jest to bowiem apel do Premiera Rządu RP, ale tego rządu, który dopiero zostanie utworzony po wyborach parlamentarnych jesienią 2019 roku. Jest to apel o przeprowadzenie szerokiej i rzeczowej dyskusji na temat sposobu realizacji inwestycji w Polsce w formule planowania przestrzennego. Od losów tego apelu zależy odpowiedzialny i zrównoważony rozwój Polski w kolejnych latach, którego formuła zawiera się w 17. Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Dlatego zwracamy się do Państwa, organizacji i instytucji społecznych oraz samorządowych z prośbą o poparcie tego apelu.
Więcej
- Walka z suszą - projekt ustawy trafił do konsultacji
Wprowadzenie do systemu prawnego rozwiązań pozwalających uprościć oraz przyspieszyć prace związane z przygotowaniem do realizacji przedsięwzięć retencyjnych mających na celu ograniczenie skutków suszy w Polsce zakłada projekt ustawy, który trafił do konsultacji publicznych.
Więcej
- Odporni inaczej
W ostatnich dniach sierpnia Polskę nawiedził front, który przyniósł wielokomórkowe burze, deszcz i szkwałowy wiatr. Co powiedział nam o naszej gotowości do działania w obliczu widocznych zniszczeń i utrudnień? Jest w nas ziarno odporności na skutki zmian klimatu?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności