- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Energetyka
Odbiorca wrażliwy – jak mu skutecznie pomagać? (15428)
2013-02-28Drukuj
W lutym 2013 roku na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. małego trójpaku ministerstwo gospodarki zaproponowało poprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy "Prawo energetyczne" oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 946). Poprawka wprowadza propozycje definicji „odbiorcy wrażliwego" oraz propozycję zapisu o przysługującym mu zryczałtowanym dodatku energetycznym, wynoszącym rocznie nie więcej niż 30% iloczynu limitu zużycia energii elektrycznej oraz średniej ceny energii elektrycznej. Wysokość rocznego limitu zużycia energii ma wynosić 900kWh dla osoby samotnej, 1250 kWh dla rodziny 2-4osobowej i 1500 kWh dla rodzin liczniejszych.
Zgodnie z poprawką, minister finansów do 30 kwietnia każdego roku będzie miał obowiązek ogłoszenia w drodze obwieszczenia w dzienniku urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", wysokość dodatku energetycznego na dany rok w ustawie budżetowej. Dodatek energetyczny ma być wypłacany do rąk odbiorcy wrażliwego, a przyznawać go będzie w drodze decyzji administracyjnej burmistrz, wójt lub prezydent miasta na wniosek odbiorcy wrażliwego. W art. 3 poprawki wykazano maksymalny limit wydatków budżetu państwa na dodatki energetyczne w kolejnych latach. W sumie na ten cel w okresie 2013-2022 ma zostać wydane ok. 3 mld zł.
Propozycja zapisów zgłoszonych przez ministerstwo gospodarki nie była jeszcze konsultowana z ministerstwem finansów, ani z innymi resortami, nie wiemy więc jaki będzie jej los. Nie mniej jednak tryb jej wprowadzenia oraz brak poszukiwania rozwiązań alternatywnych lub uzupełniających proponowany dodatek energetyczny trochę nas niepokoi. „Rozwiązanie zaproponowane przez ministerstwo gospodarki sprowadzi się do tego, że odbiorca wrażliwy licząc na zasiłek nie będzie widział interesu w tym, aby bardziej efektywnie korzystać z energii, a za tę niefrasobliwość zapłacimy my wszyscy" – mówi Andrzej Kassenberg, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju.
Tymczasem w dyrektywie dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego , na którą powołało się ministerstwo gospodarki proponując ww poprawkę znajduję się zapis nakazujący, aby państwa członkowskie nie tylko zapewniły odbiorcom wrażliwym niezbędne dostawy energii, ale także zastosowały zintegrowane podejście zawierające w sobie polityki socjalne oraz poprawę efektywności energetycznej w mieszkalnictwie. W szczególności art. 3.4 dyrektywy zawiera zapis, że państwa członkowskie powinny przyjąć krajowe plany działań przewidujące zasiłki społeczne, umożliwiające niezbędne dostawy gazu dla odbiorców wrażliwych lub wsparcie dla poprawy efektywności energetycznej, w celu likwidacji istniejących przypadków ubóstwa energetycznego. Wszystko rozbija się więc o słowo "lub". W polskich warunkach szczególny nacisk powinien być bowiem położony na poprawę efektywności energetycznej, a zasiłki traktowane jako ostateczność.
Instytut na rzecz Ekorozwoju całym sercem jest za tym, aby pomagać odbiorcy wrażliwemu, i zapobiegać ubóstwu energetycznemu – zjawisku, które choć nie zdefiniowane prawnie staje się co raz powszechniejsze w związku z kryzysem gospodarczym i brakiem środków na opłaty za energię. "Chcielibyśmy jednak, aby pomoc udzielana przez państwo miała charakter bardziej kompleksowy i strategiczny oraz wiązała się z poprawą efektywności energetycznej budynków zamieszkiwanych przez odbiorców wrażliwych. Tego typu programy realizowane są w innych krajach z korzyścią nie tylko dla odbiorcy wrażliwego, ale też dla całego społeczeństwa, o czym piszemy w naszej najnowszej analizie pt. „Ubóstwo energetyczne a efektywność energetyczna – analiza problemu i rekomendacje" – mówi Agnieszka Tomaszewska z Instytut na rzecz Ekorozwoju. Takie programy pomagają likwidować problem w sposób trwały i skuteczny, a nie tylko doraźnie.
Walka z ubóstwem energetycznym poprzez poprawę efektywności energetycznej, którą promuje Instytut na rzecz Ekorozwoju, może przynieść szereg długofalowych korzyści nie tylko społecznych ale też gospodarczych. Może on m.in. dać impuls na rynku budowlanym, gdzie w ostatnim czasie wiele firm upadło z powodu braku nowych kontraktów. Firmy te tymczasem mogłyby się zająć termomodernizacją. Takie podejście sprzyjałoby także tworzeniu lokalnych miejsc pracy i nowej oferty usług adresowanych do gospodarstw domowych w postaci doradztwa energetycznego, czy wymiany i montażu bardziej efektywnego energetycznie sprzętu, systemu ogrzewania czy urządzeń do kontroli zużycia energii.
Co ważne, takie programy pomagają likwidować problem ubóstwa energetycznego w sposób trwały i skuteczny, bo to leży w interesie państwa, a nie tylko doraźnie, bo "dyrektywa nakazuje coś z tym problemem zrobić".
Przypisy:
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE Tekst mający znaczenie dla EOG
Agnieszka Tomaszewska, Aleksandra Stępniak
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności