- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- O projekcie
- Działania i terminy
- Rezultaty
- Korzyści dla powiatów
- Powiaty
- PPNR
- English version
Aktualności
Nowa ustawa o rynku mocy (20155)
2017-06-12Drukuj
W związku z rozpoczętymi pracami nad planowaną ustawą regulującą rynek mocy w Polsce, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przygotowała opracowanie "Jakościowa ocena wpływu wprowadzenia rynku mocy na emisyjność krajowego systemu elektroenergetycznego (KSE)".
Zgodnie z podstawowymi założeniami o rynku mocy wytwórcy energii otrzymują wynagrodzenie nie tylko za energię elektryczną dostarczoną, ale przede wszystkim za gotowość do jej dostarczenia. Energia finansowana z rynku mocy musi być ekonomiczna oraz efektywna i prowadzić do postępu cywilizacyjnego, a nie służyć podtrzymywaniu tradycyjnego modelu elektroenergetyki.
Natomiast system jaki proponuje projekt wykazuje pewną dwoistość celów, ponieważ z jednej strony ma bilansować moc w okresach szczytowego zapotrzebowania, a z drugiej wspierać opłacalność inwestycji zwiększających moce produkcyjne przeznaczone do pracy długoczasowej. Ten dualizm celów, może spowodować, że w Polsce w wyniku ustawy będą wspierane głównie elektrownie węglowe (nawet te restrukturyzowane i nowo budowane), a państwo nie jest zainteresowane wspieraniem ekologicznych źródeł energii takich jak moce dostarczane z OZE czy też rozwiązań typu zarządzanie popytem czy też elastyczność popytu czy też włączanie instalacji przemysłowych posiadających rezerwy do KSE.
Z oceny skutków regulacji (OSR) wynika, że łączne koszty rynku mocy w ciągu pobierania opłaty przez 10 lat od wejścia w życie zmian wyniosą prawie 26,9 mld zł, z czego dla odbiorców przemysłowych 2,1 mld zł, dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dużych przedsiębiorstw niebędących odbiorcami przemysłowymi prawie 15 mld zł, a dla gospodarstw domowych prawie 7 mld zł. W niedalekiej przyszłości regulacje jakie wprowadzi ustawa rynek mocy mogą doprowadzić do wzrostu cen energii dla pojedynczych gospodarstw domowych o blisko 85 zł rocznie, a dla mikro- małych i średnich przedsiębiorstw kilkakrotnie razy więcej, co oczywiście odbije się na cenach ich produktów i usług dla indywidualnych klientów.
Opracowanie zawiera również analizę dwóch scenariuszy: scentralizowanego oraz zdecentralizowanego. Realizacja scenariusza scentralizowanego może zablokować postęp cywilizacyjny w energetyce o ile będzie finansował technologie schyłkowe. Drugi scenariusz (zdecentralizowany) może stworzyć nowoczesną gospodarkę, o ile będzie koncentrował się na efektywności i energetyce rozproszonej z magazynami i siecią typu SMART.
Kolejnym aspektem, który porusza opracowanie jest emisja CO2. W tradycyjnym modelu, gdzie elektrownie węglowe wspierane są przez państwo, emisja dwutlenku węgla będzie wyższa niż przy modelu wykorzystującym OZE.
Publikacja kompleksowo analizuje pod kątem jakościowym poziom emisji dwutlenku węgla, w zależności od wybranego scenariusza oraz wariantu. W ramach scenariusza pierwszego (centralnego) rozważane są trzy warianty: pierwszy "wiatr i słońce" drugi – "jądrowy" oraz trzeci – "węglowy". Wariant "wiatr i słońce" przynosi wartości średnie w ograniczaniu emisji, natomiast scenariusze "węglowe" i "jądrowy" są niekorzystne przy czym ten ostatni jest najmniej realny ze względu na dalekie w czasie uruchomienie źródeł jądrowych. W ramach scenariusza drugiego (zdecentralizowanego) analizowane były warianty: "wyczerpujący aktualne dostępne zasoby węglowe"; "importowy" oraz "wiatr i słońce". Najkorzystniejsze wartości otrzymano w ramach wariantu "wiatr i słońce" oraz „importowego", a wartości średnie dla wariantu "wyczerpujący aktualne dostępne zasoby węglowe". Zestawiając wszystkie wartości uzyskujemy najkorzystniejszy model energetyczny.
Źródło: Instytut na rzecz Ekorozwoju
Pliki do pobrania
-
A qualitative assessment of the effect of the introduction of the capacity market on the CO2 intensity of the Polish Power System
ENGLISH VERSION
-
Jakościowa ocena wpływu wprowadzenia rynku mocy na emisyjność krajowego systemu elektroenergetycznego
ZAPOZNAJ SIĘ Z ZAGROŻENIAMI JAKIE NIESIE ZE SOBĄ NOWA USTAWA O RYNKU MOCY
Podziel się swoją opinią
Polecamy
Projekt realizowany z udziałem środków instrumentu finansowego LIFE+ Komisji Europejskiej oraz dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Do pobrania
-
Biuletyn DOKLIP nr 1
-
Biuletyn DOKLIP nr 2
-
Biuletyn DOKLIP nr 3
-
Biuletyn DOKLIP nr 4
-
Biuletyn DOKLIP nr 5
-
Biuletyn DOKLIP nr 6
-
Biuletyn DOKLIP nr 7
-
Biuletyn DOKLIP nr 8
-
Biuletyn DOKLIP nr 9
-
Biuletyn DOKLIP nr 10
-
Biuletyn DOKLIP nr 11
-
Biuletyn DOKLIP nr 12
-
Biuletyn DOKLIP nr 13
-
Biuletyn DOKLIP nr 14
-
Biuletyn DOKLIP nr 15
-
Deklaracja "Dobry klimat dla powiatów"
-
Biuletyn DOKLIP nr 17
-
Biuletyn DOKLIP nr 16
-
Biuletyn DOKLIP nr 18
-
Biuletyn DOKLIP nr 19
-
Biuletyn DOKLIP nr 20
Zespół
Per Markus Törnberg
koordynator
Katarzyna Sołdaczuk
asystent
dr Andrzej Kassenberg
ekspert ds. klimatu
Krzysztof Kamieniecki
ekspert ds. edukacji
Ewa Świerkula
ekspert ds. monitoringu
Marek Korzyński
ekspert ds. promocji
Hanna Kryszyńska
księgowa
Grzegorz Kubalski
ekspert ds. samorządów
Laura Tregonning
osoba do kontaktów
Kontakt
e-mail: doklip@ine-isd.org.pl
tel.: (22) 851-04-04
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności