- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- O projekcie
- Działania i terminy
- Rezultaty
- Korzyści dla powiatów
- Powiaty
- PPNR
- English version
Aktualności
Jak zredukować emisje w transporcie drogowym (19641)
2016-07-18Drukuj
W Komisji Europejskiej trwają prace nad komunikatem nt. dekarbonizacji sektora transportu oraz nową Dyrektywą ESD, traktującą o podzieleniu między państwa członkowskie zobowiązań, wynikających z założonego na 2030 rok unijnego celu 30% redukcji emisji (względem 2005 r.) w sektorach non-ETS. Czyżby Polska stanęła w obliczu przymusowej elektryfikacji transportu?
– Aktualny udział transportu w emisji gazów cieplarnianych w Polsce wynosi aż 12%. Warto zaznaczyć, że wskaźnik ten nie uwzględnia jednak emisji w produkcji i przesyle energii elektrycznej. Wzrost transportochłonności powoduje szybszy wzrost konsumpcji energii i emisji niż można zaobserwować w innych sektorach. Redukcja lub co najmniej zmniejszenie tempa wzrostu są trudnym wyzwaniem dla Polski – podkreśla prof. dr inż. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.
Przede wszystkich poziom motoryzacji w Polsce jest znacznie wyższy niż w innych państwach europejskich o znacznie wyższych wskaźnikach PKB. Ponadto wiek i stan techniczny znacznej części pojazdów pozostawia wiele do życzenia. Import używanych aut o dużej emisyjności, jest nadal jednym z głównych problemów tego sektora. Zaledwie w pierwszym sześciu miesiącach 2016 roku do Polski sprowadzono prawie pół miliona starych samochodów, o 16,3% więcej już rok wcześniej.
Polski rząd chce w ciągu dekady doprowadzić do tego, aby po naszych drogach jeździło co najmniej milion aut napędzanych energią elektryczną. Czy taki plan jest możliwy do zrealizowania? Jakie będą jego skutki w sytuacji, gdy ponad 80% energii elektrycznej produkowanej jest z węgla?
Najnowsze opracowanie Koalicji Klimatycznej porusza między innymi powyższy problem, starając się podać możliwe kierunki interwencji w zakresie redukcji emisji z transportu. Przeanalizowano w nim m.in. zagadnienia dotyczące modernizacji pojazdów oraz infrastruktury w celu upowszechnienia niskoemisyjnych form czy poprawę efektywności zarządzania transportem. Poruszono temat magazynowania energii elektrycznej w pojazdach oraz zastosowania paliw metanowych, biopaliw i biogazu.
Ograniczenie emisji z transportu drogowego będzie się również wiązało z wprowadzeniem znacznie wyższych standardów paliwowych i emisyjnych dla pojazdów ciężarowych, których w ciągu ostatnich 20 lat nie objęto tak ostrymi normami ekologicznymi, jak samochody osobowe i dostawcze.
– Warto zaznaczyć, że chociaż samochody ciężarowe stanowią zaledwie 3% europejskiej floty pojazdów drogowych, już teraz odpowiadają za jedną czwartą emisji z transportu drogowego. Według aktualnych prognoz można spodziewać się dalszego wzrostu emisji z tego sektora. – stwierdził dr Andrzej Kassenberg z Instytutu na rzecz Ekorozwoju.
Więcej informacji w najnowszym raporcie Koalicji Klimatycznej pt. "Jak ograniczyć emisje w transporcie drogowym".
Źródło: Koalicja Klimatyczna
Podziel się swoją opinią
Polecamy
Projekt realizowany z udziałem środków instrumentu finansowego LIFE+ Komisji Europejskiej oraz dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Do pobrania
-
Biuletyn DOKLIP nr 1
-
Biuletyn DOKLIP nr 2
-
Biuletyn DOKLIP nr 3
-
Biuletyn DOKLIP nr 4
-
Biuletyn DOKLIP nr 5
-
Biuletyn DOKLIP nr 6
-
Biuletyn DOKLIP nr 7
-
Biuletyn DOKLIP nr 8
-
Biuletyn DOKLIP nr 9
-
Biuletyn DOKLIP nr 10
-
Biuletyn DOKLIP nr 11
-
Biuletyn DOKLIP nr 12
-
Biuletyn DOKLIP nr 13
-
Biuletyn DOKLIP nr 14
-
Biuletyn DOKLIP nr 15
-
Deklaracja "Dobry klimat dla powiatów"
-
Biuletyn DOKLIP nr 17
-
Biuletyn DOKLIP nr 16
-
Biuletyn DOKLIP nr 18
-
Biuletyn DOKLIP nr 19
-
Biuletyn DOKLIP nr 20
Zespół
Per Markus Törnberg
koordynator
Katarzyna Sołdaczuk
asystent
dr Andrzej Kassenberg
ekspert ds. klimatu
Krzysztof Kamieniecki
ekspert ds. edukacji
Ewa Świerkula
ekspert ds. monitoringu
Marek Korzyński
ekspert ds. promocji
Hanna Kryszyńska
księgowa
Grzegorz Kubalski
ekspert ds. samorządów
Laura Tregonning
osoba do kontaktów
Kontakt
e-mail: doklip@ine-isd.org.pl
tel.: (22) 851-04-04
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności