- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- O projekcie
- Działania i terminy
- Rezultaty
- Korzyści dla powiatów
- Powiaty
- PPNR
- English version
Aktualności
Czy zmiany na rynku OZE są możliwe jeszcze w tym roku? (18803)
Kamil Szydłowski, teraz-srodowisko.pl2015-08-17
Drukuj
Elektrownia słoneczna na dachu przychodni w Ścinawie (woj. dolnośląskie). Fot. Greenpeace Polska, flickr, (CC BY-ND 2.0)
Rząd opublikował kolejną wersję nowelizacji ustawy o OZE. Branża z zadowoleniem przyjęła proponowany przez resort gospodarki kurs, ale istnieje wątpliwość, czy z pracami uda się „wyrobić” przed końcem kadencji parlamentu.
Pierwsza wersja noweli ukazała się w maju, czyli już trzy miesiące po uchwaleniu ustawy i zawierała szereg kontestowanych przez branżę OZE zmian. Zarzucano wtedy ustawodawcy, że projekt skierowany jest przeciwko prosumentom, niepotrzebnie komplikuje procedury związane z realizacją inwestycji i w istocie będzie zniechęcał do inwestowania w zieloną energetykę. Choć opublikowana w lipcu wersja nie zawiera już części z tych kontrowersyjnych przepisów, pojawia się pytanie, czy politycy zdążą w ogóle przyjąć zmiany przed końcem kadencji parlamentu.
Taryfy gwarantowane, ale na jak długo?
W nowej wersji projektu zrezygnowano z krytykowanych powszechnie „widełek” poziomu wsparcia i skomplikowanego wzoru, według którego prosumenci, pod groźbą kary, mieli sami wyliczać należny im poziom wsparcia. Lipcowy projekt przewiduje, że minister gospodarki będzie do 15 grudnia ustalał obowiązujące w kolejnym roku stawki taryf.
Ta propozycja stawia pod znakiem zapytania podstawową cechę konstrukcyjną systemu feed-in-tariff, którą miała być właśnie stałość cen. To z kolei miało stanowić gwarancję zarówno dla inwestora, jak i banku na to, że projekt przyniesie w dłuższej perspektywie stały i łatwy do określenia przychód. Projekt nie określa ponadto czytelnych wytycznych, jakimi miałby kierować się minister, ustalając nowe poziomy taryf gwarantowanych. Sformułowanie: „biorąc pod uwagę politykę energetyczną państwa oraz informacje zawarte w krajowym planie działania, a także tempo zmian techniczno-ekonomicznych w poszczególnych technologiach wytwarzania energii elektrycznej w instalacjach odnawialnych źródeł energii” nie daje pewności w tym zakresie.
Progi bez zmian i niższa opłata OZE
Projekt utrzymuje progi łącznych zainstalowanych mocy, po których osiągnięciu przestaną obowiązywać taryfy gwarantowane, tj. 300 MW dla instalacji do 3 kW oraz 500 MW w grupie do 10 kW. Po przekroczeniu limitów taryfy mają być jeszcze stosowane dla instalacji uruchamianych w miesiącu, w którym URE podało informację o osiągnięciu pułapów. W przypadku instalacji uruchamianych po tym terminie stosowana byłaby stawka sprzedaży energii na poziomie 100% średniej ceny energii na rynku hurtowym z poprzedniego kwartału.
Resort gospodarki przychylił się z kolei do postulowanego przez branżę OZE obniżenia tzw. opłaty OZE, czyli doliczanej do rachunków odbiorców końcowych opłaty mającej przynajmniej częściowo rekompensować koszty funkcjonowania nowego systemu wsparcia. Zamiast proponowanej w maju kwoty 4,01 zł/MWh ma to być 3,35 zł/MWh.
Wyścig z czasem
Trzeba pamiętać, że ustawa w dalszym ciągu znajduje się na etapie prac rządowych, a do jej ostatecznego uchwalenia przez Sejm jeszcze daleka droga. Ministerstwo szacuje, że w sierpniu br. po-winna odbyć się konferencja uzgodnieniowa, po czym projekt zostałby przekazany pod obrady Sta-łego Komitetu Rady Ministrów i rozpatrzony przez rząd. Pamiętając przedłużające się prace nad ustawą o OZE oraz wielość spornych kwestii, jakich dotyka rządowa nowela, można mieć wątpliwości, czy projekt ma szansę zostać przyjęty przez parlament obecnej kadencji. Z pewnością niezbędne będą polityczny konsensus i realna chęć zmiany. Bez tego projekt trafi „do kosza”.
Opracowanie i wytłuszczenia: Marta Śmigrowska, za: Kamil Szydłowski, Teraz środowisko.pl.
Podobne artykuły
- Prof. Mielczarski: ustawa o OZE - potrzebne zmiany
Utrwalenie neatywnego postrzegania OZE, brak wsparcia dla spółdzielni energetycznych oraz zachęt do harmonijnego współdziałania OZE z systemem – to, według prof. Mielczarskiego, największe wady ustawy OZE.
Więcej
- PSL przygotował projekt nowelizacji ustawy o OZE
Posłowie PSL przedstawili projekt nowelizacji ustawy o OZE. Chcą poprawić warunki funkcjonowania biogazowni rolniczych w ramach systemu świadectw pochodzenia.
Więcej
- Taryfy gwarantowane w ustawie o OZE – netto czy brutto?
Chociaż istnieją kontrowersje odnośnie tego, czy podana w ustawie stawka dla taryf gwarantowanych jest kwotą netto czy brutto to widzimy argumenty przemawiające za tym, że jest to stawka netto.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Polecamy
Projekt realizowany z udziałem środków instrumentu finansowego LIFE+ Komisji Europejskiej oraz dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Do pobrania
-
Biuletyn DOKLIP nr 1
-
Biuletyn DOKLIP nr 2
-
Biuletyn DOKLIP nr 3
-
Biuletyn DOKLIP nr 4
-
Biuletyn DOKLIP nr 5
-
Biuletyn DOKLIP nr 6
-
Biuletyn DOKLIP nr 7
-
Biuletyn DOKLIP nr 8
-
Biuletyn DOKLIP nr 9
-
Biuletyn DOKLIP nr 10
-
Biuletyn DOKLIP nr 11
-
Biuletyn DOKLIP nr 12
-
Biuletyn DOKLIP nr 13
-
Biuletyn DOKLIP nr 14
-
Biuletyn DOKLIP nr 15
-
Deklaracja "Dobry klimat dla powiatów"
-
Biuletyn DOKLIP nr 17
-
Biuletyn DOKLIP nr 16
-
Biuletyn DOKLIP nr 18
-
Biuletyn DOKLIP nr 19
-
Biuletyn DOKLIP nr 20
Zespół
Per Markus Törnberg
koordynator
Katarzyna Sołdaczuk
asystent
dr Andrzej Kassenberg
ekspert ds. klimatu
Krzysztof Kamieniecki
ekspert ds. edukacji
Ewa Świerkula
ekspert ds. monitoringu
Marek Korzyński
ekspert ds. promocji
Hanna Kryszyńska
księgowa
Grzegorz Kubalski
ekspert ds. samorządów
Laura Tregonning
osoba do kontaktów
Kontakt
e-mail: doklip@ine-isd.org.pl
tel.: (22) 851-04-04
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności