- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
System białych certyfikatów do zmiany (17539)
2014-08-05Drukuj
Analiza prawna „System białych certyfikatów do zmiany” Agaty Bator omawia wdrożenie artykułu 7 dyrektywy o efektywności energetycznej 2012/27/UE (EED) do polskiego porządku prawnego. Dokument został przygotowany przy wsparciu Koalicji Klimatycznej.
5 czerwca 2014 roku minął termin transpozycji do polskiego prawa dyrektywy 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej („dyrektywa EED”), jednak prace nad ustawą wdrażającą te przepisy do polskiego prawa są dopiero na wstępnym etapie. Aby dostosować polskie prawo do wymogów dyrektywy EED, konieczna jest przede wszystkim głęboka reforma systemu białych certyfikatów wprowadzonego ustawą o efektywności energetycznej z 2011 r.
W tej chwili system białych certyfikatów nie działa prawidłowo. Przedsiębiorcy zobowiązani do uzyskania świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów, wolą uiszczać opłatę zastępczą, na co zezwala obecnie ustawa o efektywności energetycznej i co jest wygodną alternatywą niż uzyskać białe certyfikaty z rynku lub w wyniku samodzielnie zrealizowanej inwestycji poprawiającej efektywność energetyczną. Poza tym regulacje dotyczące organizacji i rozstrzygnięcia przetargu na wydanie białych certyfikatów preferują inwestycje przynoszące jak największe oszczędności energii w jak najkrótszym czasie, a dyskryminują przedsięwzięcia generujące oszczędności w długiej perspektywie. Tymczasem, to właśnie one wymagają największego wsparcia, a zarazem zapewniają najlepsze efekty. Przykładem niech będzie kompleksowa i ambitna modernizacja energetyczna budynków (tzw. głęboka termomodernizacja), która może obejmować w szczególności ocieplenie budynku, wymianę okien i drzwi wejściowych, wymianę źródeł ciepła i systemu grzewczego, czy zainstalowanie odnawialnych źródeł energii. Nie ulega wątpliwości, że takie przedsięwzięcie kosztuje, jednak w ostatecznym rozrachunku przyniesie ono większe oszczędności energii niż te obliczone na szybki, ale krótkotrwały efekt. Dodatkowo, pomoże ono zmniejszyć rachunki za energię, na czym skorzystają odbiorcy.
Poza zapewnieniem skuteczności systemu białych certyfikatów, prawodawcy muszą także dostosować go do wymogów dyrektywy EED. Rzuca się w oczy zwłaszcza brak zapewnienia przez obowiązujące obecnie przepisy, że oszczędności energii będą osiągane u odbiorców końcowych, a także brak gwarancji, że system białych certyfikatów przyniesie oszczędność energii na poziomie wymaganym dyrektywą.
Więcej rekomendacji dotyczących niezbędnych zmian w systemie białych certyfikatów znajduje się w analizie „System białych certyfikatów do zmiany”, przygotowanej przez Agatę Bator z Fundacji ClientEarth.
Analizę dostępna poniżej, a także na stronie internetowej fundacji.
źródło: Fundacja ClientEarth
www.clientearth.org
Pliki do pobrania
Podobne artykuły
- Efektywniej o efektywności, czyli jak wdrożyć dyrektywę EED w Polsce
Koalicja Klimatyczna i WWF Polska we współpracy z Fundacją na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii przygotowały przewodnik po wdrożeniu nowej dyrektywy efektywnościowej pt. "Efektywniej o efektywności, czyli jak najlepiej wdrożyć w Polsce dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie efektywności energetycznej".
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności