Polecane publikacje

Strefa Ultra Czystego Transportu w Londynie oczyściła miasto (21982)

2021-08-12

Drukuj
galeria

Jak donosiliśmy nieco ponad 2 lata temu, Londyn zdecydował się wprowadzić zaostrzoną Strefę Czystego Transportu, mającą na celu ograniczenie emisji tlenków azotu oraz PM2,5 z transportu. Minął niecały rok od przedstawienia ewaluacji pierwszych 10 miesięcy działania strefy. Jest skuteczna!

Ultra Low Emission Zone (ULEZ), czyli Strefa Czystego Transportu, ale o zaostrzonych normach w stosunku do wcześniej wprowadzonej zwykłej SCT (majce na celu ograniczenie pyłów PM10), działa w Londynie zaledwie od maja 2019 roku. Pierwsza faza programu ULEZ 24/7 obejmuje centrum Londynu - obszar ten objęty już opłatami kordonowymi za wjazd do miasta. Pojazdy muszą spełniać bardziej rygorystyczne normy emisji spalin – tlenków azotu, lub płacić dzienną opłatę (12,50 GBP za samochody osobowe, dostawcze i motocykle, 100 GBP za autobusy, autokary i ciężarówki).

Już w lutym 2020 roku, czyli zaledwie po 10 miesiącach od jej wdrożenia widoczne były pierwsze efekty działania strefy. Przeanalizowano je w związku z cykliczną trzyletnią ewaluacją jakości powietrza w mieście, której wyniki ukazały się w październiku 2020 roku. W skrócie to:

- Analiza pokazuje, że w lutym 2020 r. stężenia NO2 na terenach przydrożnych w strefie centralnej Londynu były o 39 μg/m3 mniejsze niż w lutym 2017 r., czyli nastąpiła redukcja stężeń zanieczyszczeń o 44 procent[1].

- Po pierwszych dziesięciu miesiącach działania średni wskaźnik zgodności pojazdów wjeżdżających do strefy ze standardem ULEZ wynosił 79 procent w ciągu 24 godzin (a 77 procent w godzinach pobierania opłat za wjazd do centrum). To znacznie więcej niż 39 proc. osiągnięte w lutym 2017 r. i 61 proc. w marcu 2019, na miesiąc przed wprowadzeniem ULEZ.

- Analiza mająca na celu określenie bezpośrednio wpływu ULEZ na zmiany pokazuje, że w pierwsze dwa miesiące 2020 r. stężenia NO2 w przydrożnych lokalizacjach w centrum Londynu były średnio o 29 μg/m3 niższe niż byłyby bez wprowadzenia tego rozwiązania, co odpowiada obniżce o 37 proc.

- Wstępne szacunki wskazują, że do końca 2019 r. ULEZ zmniejszyła emisje NOx z transportu drogowego w strefie centralnej o 230 ton, czyli o 35 procent.

- ULEZ pomaga również w radzeniu sobie z kryzysem klimatycznym, wstępne szacunki wskazują, że do końca 2019 r. ULEZ ograniczył emisję CO2 z dróg w strefie centralnej o 12 300 ton, czyli o 6 proc.

Opłaty za wjazd do strefy można wnosić automatycznie po zarejestrowaniu się w systemie londyńskiej opłaty kordonowej.

Informacja własna



[1] Już w lutym 2017 r. burmistrz Londynu potwierdził wprowadzenie ULEZ i już od tego momentu można dostrzec początek przyspieszonej zmiany we flocie pojazdów londyńczyków i firm przygotowujących się na nowe zasady. Także autobusy na trasach w centrum Londynu zaczęły być modernizowane, aby być zgodne ze standardami ULEZ.


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej