Opinie

Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat? (21865)

2021-05-21

Drukuj
galeria

Debatować każdy może, czasem lepiej, a czasem gorzej. Ważne jednak by debatować, bo poruszane są wtedy ważne kwestie i współczesne problemy z którymi czasem trzeba się zmierzyć. Kolejna debata od portalu chronmyklimat.pl, będzie dotyczyła tematyki zmian w transporcie, które mogą korzystnie wpłynąć na klimat.

Debata neutralności klimatycznej w transporcie najbliższych latach

Goście kolejnej debaty od portalu chronmyklimat.pl przyjrzą się dokładnie współczesnemu transportowi i jego koniecznej modernizacji. Transport, który przez ostatnich 25 lat znacząco zwiększył emisję spalin, wymaga gruntownej modernizacji. O ile stopniowo pojawiają się autobusy i auta zero-emisyjne, o tyle takich ciężarówek wciąż nie produkuje się masowo. O statkach czy samolotach nie wspominając. Czas na zmiany, by utrzymać termin neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Gdzie popełniono błędy? Co robimy niewłaściwie? Czy można to wszystko jeszcze odwrócić? To tylko kilka pytań, które warto sobie zadać analizując aktualną sytuację klimatycznej szkodliwości transportu na świecie.

Zaproszeni goście i kwestie do rozwiązania

Tym razem wśród planowanych gości debaty, znaleźli się:

  • Bartosz Mazur - Przedstawiciele Fundacji Pro Kolej, Urząd Miasta Rybnik
  • Jacek Mizak - Przedstawiciele Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych
  • Michał Lewarski - Przedstawiciele Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych
  • Przedstawiciele Spółki Centralny Port Komunikacyjny
  • Przedstawiciele Ministerstwa infrastruktury
  • Przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Zaproszone osoby postarają się znaleźć odpowiedzi na szereg pytań:

Co trzeba zmieniać, aby dążyć w ciągu najbliższych 30 lat do osiągnięcia neutralnego dla klimatu systemu transportowego, jednocześnie nie obniżającego mobilności ludzi i towarów?

Jak tego najlepiej dokonać - podatkami, zakazami czy może jednak bezkompromisowymi inwestycjami?

Skoro inwestować, to w co konkretnie i dlaczego akurat w to?

Czy ewentualne dynamiczne zmiany w celu poprawy i ratowania klimatu nie wpłyną drastycznie na wolność przemieszczania się?

Organizator debaty „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?”

Organizatorem debaty „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?” jest chronmyklimat.pl - niekomercyjny portal informacyjny dotyczący polityki klimatycznej w prowadzonym przez Fundację Instytut na rzecz Ekorozwoju (pierwszy ekologiczny think-tank w Polsce). Portal śledzi blisko 150 tys. użytkowników rocznie, a organizowane na żywo debaty docierają średnio nawet do 1000 oglądających jednocześnie.

Debata w ramach projektu dofinansowanego ze środków UE

Debata „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?” odbywa się w ramach projektu „LIFE_UNIFY – łącząc Unię Europejską na rzecz działań klimatycznych” dofinansowanego ze środków Komisji Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Cały projekt jest przedsięwzięciem kilkunastu unijnych partnerów pod przewodnictwem CAN-Europe.

Wśród wspomnianych partnerów znajdują się:

  • Centrum pro dopravu a energetiku, z.s. (Słowacja),
  • Društvo za oblikovanje održivog razvoja (Chorwacja),
  • 92-gruppen (Dania),
  • Eestimaa Looduse Fond (Estonia),
  • Germanwatch e.V. (Niemcy),
  • Glopolis, o.p.s. (Belgia),
  • Instytut Na Rzecz Ekorozwoju (Polska),
  • Réseau Action Climat – France (Francja),
  • Sociedad Española de Ornitología (Hiszpania),
  • ZERO – Associação Sistema Terrestre Sustentável (Portugalia).

W założeniach, projekt ma stymulować transformację energetyczną krajów członkowskich, poprzez oddziaływanie na fundusze europejskie czy przygotowywanie Krajowych Planów Energii i Klimatu oraz Długoterminowych Strategii Klimatycznych.


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej