- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Biblioteka
Nasze wnioski do KPO (21773)
Wojciech Szymalski2021-03-31
Drukuj
Prezentujemy główne tezy wystąpienia dr Wojciecha Szymalskiego podczas wysłuchania publicznego dotyczącego zielonej, zrównoważonej mobilności w Krajowym Planie Odbudowy. Wysłuchanie odbyło się 30 marca 2021 roku. Dr Szymalski wystąpił jako przedstawiciel strony społecznej. Jego wystąpienia można posłuchać w minucie -5:05 materiału video.
Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju jako ekologiczny think tank już w 1999 roku przedstawiła założenia dot. zrównoważonego transportu Polski i w tym duchu, jak również w duchu neutralności klimatycznej, utrzymam swoją wypowiedź.
Kolej
KPO dostrzega kolej, ale przewidziana tamże reforma systemu finansowania przewozów kolejowych jedynie utrzyma status quo, które powoduje, że na wielu liniach kolejowych w Polsce kursują 2-3 pociągi dzienne, albo nie ma ich w ogóle. Tymczasem do 2030 roku Unia Europejska oczekuje się, że podróże do 500 km będą neutralne klimatycznie. Nie może to się udać bez zwiększenia siatki połączeń kolejowych. Pociąg co godzinę pomiędzy głównymi miastami Polski oraz w dym regionie do stolicy województwa – to standard, do którego powinno się w Polsce dążyć i który proponujemy, jako cel reform w kolejowym transporcie pasażerskim. Przyjęcie standardu „pociąg co godzinę” musi pociągnąć za sobą także zmianę z sposobie remontowania linii kolejowych. Remonty muszą uwzględniać cel zakresie rozkładu jazdy – czyli pociąg co godzinę. To tzw.: zintegrowany system rozkładu jazdy. Jest on od lat wdrażany w Szwajcarii, a dziś już także w Niemczech. Chcemy takiego systemu także w Polsce.
Drugi nasz postulat kolejowy także jest związany z neutralnością klimatyczną. Aby ją osiągnąć remonty torów oraz zakup taboru już nie wystarczą. Tylko wysokoemisyjną koleją spalinową można dziś dojechać do bardzo wielu ważnych miast w Polsce. Gorzowa Wielkopolskiego, Grudziądza, Krosna, Suwałk, Zamościa, Chojnic, etc. etc. Takich miast jest o wiele za dużo. Trzeba do nich doprowadzić trakcję elektryczną, aby nowy zakupiony tabor elektryczny mógł tam pojechać, aby pociągi tam jeżdżące mogły być uruchamiane taniej i mogło być ich więcej. To właśnie powinno być zadanie KPO.
Transport miejski
KPO przewiduje strefy czystego transportu w miastach, jako jedną z flagowych reform. Jednak te strefy muszą być sensowne. Ustawa w tym zakresie nie powinna, w szczególności:
–Dawać mieszkańcom dyspensy od reguł strefy;
–Regulować godzin czy stawek poboru opłat;
–Ograniczać strefy do postawienia znaków drogowych
Takich drobnych błędów w ustawie jest więcej, ale w sumie prowadzą one do dużego absurdu.
Trzeba dać samorządom szansę dostosowania tych stref do ich lokalnej sytuacji. Jeśli rząd chce kontrolować ich powstawanie, to niech stworzy stanowisko w odpowiednim ministerstwie, które będzie opiniowało lub zatwierdzało uchwały miast ustanawiające takie strefy. Ale zapisanie czegokolwiek więcej ponad możliwość tworzenia stref w ustawie będzie przeciwskuteczne. Zaufajmy lokalnej mądrości.
Fundusz tzw.: autobusowy. Jestem całym sercem za tego typu rozwiązaniem. Nigdy nie zapomnę, jak ostatnie 20km mojego dojazdu na wakacje kosztowało mnie więcej, niż pierwsze 600km. Taki fundusz musi być jednak dostosowany do aktualnej wiedzy o tym co może transport publiczny i czego chcieliby mieszkańcy. A dziś to często nie jest rozkładowy autobus, ale np.: „autobus na żądanie” czy lokalny system „car-sharingu”.
W tym rozwiązaniu trzeba także uniknąć błędów takich jak kanibalizm transportu publicznego. W wielu miejscach w Polsce autobusy podbierały pasażerów kolei. Dlatego sądzę, że fundusz powinien wspierać lokalne formy transportu publicznego w różnych jego formach, a nie jedynie rozkładowe przewozy autobusowe. O tym co zostanie wsparte powinny pomagać decydować lokalne plany zrównoważonej mobilności.
Rowery
Być może taki fundusz lokalnego transportu mógłby wspierać także systemy transportu rowerowego. Ale na początek KPO musi w ogóle zacząć wspierać transport rowerowy. Nie można dobrze dbać o zdrowie społeczeństwa zamykając go w domach czy wciskając do samochodów i pozbawiając możliwości ruchu na świeżym powietrzu. Bez osobnego projektu na budowę systemu dróg rowerowych KPO nie pozwoli odbudować turystyki i pozostawić naszego nieba czystego od spalin. Taki projekt trzeba w KPO wydzielić a do jego wdrożenia, jako reformę, wyznaczyć krajowego koordynatora rowerowego.
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podobne artykuły
- Strefy Czystego Transportu, czyli czysty absurd
Od dwóch lat próbujemy w Polsce wprowadzić strefy czystego transportu. Mają już takie Niemcy, Szwedzi, Anglicy, Belgowie, ale my zamiast naśladować najlepszych, wciąż próbujemy zrobić je po swojemu. I jak nam wychodzi? Też po polsku!
Więcej
- Kolej tworzy klimat, czas na stworzenie klimatu dla kolei
Już tylko dwa tygodnie dzieli nas od inauguracji raportu „Kolej dla klimatu – klimat dla kolei” – pierwszą tak ekspercką publikację opisującą kwestie ograniczania oddziaływania na środowisko w sektorze transportu zbiorowego.
Więcej
- Krajowy Plan Odbudowy - KPO czyli co?
Od dwóch tygodni leży na stole krajowy plan odbudowy. To prawie połowa wszystkich środków z Unii Europejskiej, jakie dostaniemy w najbliższych 6 latach w formie pożyczek i dotacji. Teoretycznie wyłożony projekt mówi nam wszystko, ale w praktyce nie mówi nam jednak nic.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności