- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Debaty ON-LINE
W Krakowie ruszy wypożyczalnia rowerów 4-tej generacji (19432)
2016-04-28Drukuj
W tym roku powstanie w Krakowie pierwszy w Polsce system rowerowy 4-tej generacji. Jak dotąd miasto miało 34 stacje i 300 tradycyjnych rowerów miejskich do dyspozycji.
Przedmiot nowej umowy ma na celu wdrożenie co najmniej 150 stacji i 1500 rowerów, z zupełnie innym rozwiązaniem technologicznym. Będzie to drugi co do wielkości system w Polsce, ale pierwszy jeśli chodzi o innowacyjność. Inne systemy rowerowe w Polsce będą póki co mogły pozazdrościć Krakusom tego rozwiązania. Wdroży je firma BikeU oferując miastu królów system rowerowy firmy Social Bicycles. Zarówno firma BikeU, jak i Social Bicycles znają Kraków i jego potrzeby. BikeU już raz była operatorem roweru miejskiego pod Wawelem, w 2014 roku. Z kolei Social Bicycle (SoBi) to amerykańska firma z siedzibą w Nowym Jorku, konsekwentnie rozwijająca koncepcję systemu rowerów publicznych 4-tej generacji. System SoBi funkcjonuje już w Ameryce, Kanadzie i w Australii (m.in. w Phoenix, Los Angeles, Portland, Tampa).
4 generacja, co to oznacza?
Rowery wyposażone są w komputery pokładowe, zasilane przez dynamo i panel słoneczny oraz zapięcie kłódką typu U. Flota rowerów śledzona jest poprzez wbudowane moduły GPS. Jest to zdecydowanie bardziej elastyczny system zarówno dla użytkownika, operatora, jak i samego miasta. Jego cechą charakterystyczną jest możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru bez stacji dokujących. Za pomocą komputera pokładowego znajdującego się na rowerze istnieje możliwość pozostawienia go w dowolnym miejscu poza stacją - pod domem, kinem, sklepem, szkołą czy przychodnią lekarską. GPS pozwoli w łatwy sposób zlokalizować rower, co w przypadku obecnego systemu było technicznie niemożliwe. W prosty i szybki sposób będzie można pobrać rower poprzez terminal z zamkiem wbudowanym w rower. Zdecydowano także, by nowy Krakowski Rower Miejski działał przez cały rok, jednak w zimie liczba dostępnych rowerów byłaby mniejsza niż latem.
Zarezerwuj i jedź
- Z pewnością atutem dla wszystkich użytkowników stanie się możliwość rezerwacji roweru oraz pełna i aktualna informacja o miejscu postoju wszystkich rowerów za pomocą specjalnej aplikacji na smartfonie lub przez Internet. Udostępniona będzie także możliwość wstrzymania wypożyczenia roweru na określony czas np. podczas wizyty w sklepie – zaznacza zapewnia Marcin Jeż, Dyrektor ds. Rozwoju BikeU.
Parkujesz i zyskujesz bonusy
W przypadku gdy wypożyczymy rower spoza stacji, a zwrócimy do stacji dokującej, operator przewiduje wprowadzenie premii bonusowej, która ma zachęcić użytkowników, by mimo wszystko odstawiali rowery w wyznaczone miejsca. Mało tego, rowery pozostawione w przypadkowych miejscach, są także widoczne dla potencjalnych użytkowników na witrynie internetowej, a przede wszystkim na mapie w aplikacji mobilnej. Pozwali to na ich zdalne wyszukiwanie, rezerwowanie oraz wypożyczanie wprost "z ulicy". Może się więc okazać, że niezbędny nam rower w danym momencie mamy tuż za rogiem.
Rower sam powiadomi o kradzieży
Dzięki wbudowanemu GPS możliwy będzie ciągły monitoring rowerów powiązanych z alarmem dźwiękowym wbudowanym w rower. W chwili, gdy np. rower zacznie zmieniać położenie bez zmiany statusu, powiadomi o tym fakcie operatora. Ma to chronić przed jego kradzieżą i minimalizować koszty ewentualnych strat.
Zgłoszenie usterek
W szybki sposób będzie można zgłosić awarię roweru bezpośrednio z komputera pokładowego prosto do mechanika i zawiesić wypożyczenie w trakcie zgłaszania usterki poprzez wybranie z menu opcji awarii (np. uszkodzona opona).
Mobilne stacje w zależności od potrzeb
- Dodatkowym atutem z posiadania rowerów 4G, ale już dla samego miasta, stanie się możliwość szybkiego rozstawienia stacji w dowolnych miejscach i zmiany ich ustawienia w zależności od potrzeb. Takie rozwiązanie stanie się niezbędne w przypadku organizowania eventów, konferencji i innych imprez plenerowych – zapewnia Marcin Jeż.
Elastyczny system i ceny
Wprowadzenie nowego systemu będzie się wiązać z abonamentem miesięcznym, w ramach którego otrzymamy codziennie do wykorzystania pakiet darmowych minut. Cennik ma być równie elastyczny jak cały projekt. - Bez problemu skorzysta z niego zarówno turysta z Polski, jak i innego kraju. Abonamenty będą zróżnicowane w zależności od potrzeb i częstotliwości korzystania z rowerów miejskich. Będą też odpowiedzią na indywidualne potrzeby użytkowników – podsumowuje Mathieu Deloly, Członek Zarządu BikeU.
Źródło: www.infobike.pl/
Podobne artykuły
- Łódź wsiada na rower
Łódź dopływa do czołówki polskich miast, gdzie działa system rowerów miejskich. Po komplikacjach z przetargami wreszcie udało się podpisać umowę. Łódzki Rower Publiczny wystartuje najpóźniej 1 maja.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Zespół
Koordynatorka projektu
Agata Golec
Konkurs dla gimnazjalistów
Katarzyna Sołdaczuk
Promocja
Aleksandra Stępniak
Kontakt:
klimapolka@ine-isd.org.pl
Patronaty
Finansowanie
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Newsletter
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności