ChronmyKlimat.pl - Portal na temat zmian klimatu - Instytut na rzecz ekorozwoju


Debaty ON-LINE

Elektryczne auta pomogą w bilansowaniu systemu (20002)

2017-01-27

Drukuj
galeria

Fot. Pixabay

Eksperci z Fortum i Polityka Insight zaprezentowali wnioski opracowanego przez nich raportu na temat perspektyw rozwoju elektrycznej motoryzacji w Polsce.

Zapewniają, że rozwój infrastruktury do ładowania aut elektrycznych będzie korzystny dla pracy sieci elektroenergetycznych.

Dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce stanowi niepowtarzalną okazję do transformacji sektora energetycznego – Fortum informuje, że to najważniejszy wniosek płynący z raportu Polityki Insight pt. "Cicha rewolucja w energetyce – elektromobilność w Polsce".

Jak wyliczają autorzy raportu, skuteczny rozwój elektromobilności w Polsce może przynieść wiele korzyści. Zwiększenie liczby samochodów elektrycznych pozwoli między innymi na poprawę jakości powietrza poprzez ograniczenie szkodliwych emisji komunikacyjnych, co jest szczególnie istotne w świetle problemów polskich miast ze smogiem. Ponadto realizacja ambitnych planów umożliwi zmniejszenie uzależnienia od importu ropy naftowej, wpłynie na unowocześnienie sektora energetycznego i ustabilizuje system energetyczny.

Rozwój elektromobilności może zdecydowanie pomóc polskiej energetyce i umożliwić wprowadzenie do niej nowoczesnych technologii. Milion aut elektrycznych stworzy możliwość lepszego bilansowania systemu, zagospodarowania doliny nocnej i integracji odnawialnych źródeł energii. W dłuższej perspektywie może być też przyczynkiem do upowszechnienia się rewolucyjnych rozwiązań, takich jak magazynowanie energii. Sukces całego projektu jest jednak uzależniony od ścisłego dialogu między administracją centralną, samorządami, biznesem oraz sektorem pozarządowym – podkreśla Krzysztof Bolesta, dyrektor ds. badań PI Research, jeden z autorów raportu.

Z kolei do barier w rozwoju elektrycznych aut autorzy raportu zaliczają m.in. fakt, że ‘zakup takiego samochodu jest znacznie droższy niż kupno pojazdu spalinowego, a jego właściciel nie odnosi niemal żadnych korzyści z jego posiadania; nie może liczyć na wsparcie, ponieważ na względ­nie proste i sprawdzone przez inne kraje meto­dy wspierania rozwoju rynku nie pozwala polskie prawo; braku­je również stacji ładowania, co dodatkowo zniechęca potencjalnych kierowców do zakupu". 

Aby można było z powodzeniem wykorzystywać pojazdy elektryczne bez obaw o wyczerpanie akumulatora, konieczne jest stworzenie kompleksowej infrastruktury punktów ładowania, opartej na niezawodnym systemie teleinformatycznym. Nasze doświadczenia z rynków skandynawskich pokazują, że niezwykle istotna jest również wysoka jakość samych ładowarek oraz poziom obsługi klienta. Kierowcy potrzebują nie tylko dokładnych informacji na temat lokalizacji i dostępności poszczególnych punktów ładowania, ale również porad i wsparcia związanego z ich użytkowaniem – komentuje treść raportu Rami Syväri, odpowiedzialny w Fortum za międzynarodowy rozwój biznesu Charge&Drive.

Fortum to jeden z europejskich liderów w rozwoju infrastruktury dla samochodów elektrycznych. Wywodzący się z Finlandii koncern energetyczny buduje innowacyjną instalację ładowania pojazdów elektrycznych m.in. w Oslo. Ma tam powstać system baterii, który pozwoli na uniknięcie przeciążeń sieci energetycznej w momentach największego zapotrzebowania na ładowanie pojazdów. Do dyspozycji klientów udostępnione zostanie ponad 100 stacji ładowania. 

Uczestniczący w prezentacji raportu wiceminister energii Michał Kurtyka poinformował, że rząd powinien przyjąć zapowiadany program rozwoju elektromobilności w ciągu kilku tygodni i że ma już on akceptację Komitetu Stałego Rady Ministrów.

W ramach rządowych planów, które sygnalizowało wcześniej Ministerstwo Energii, do 2020 r. ma powstać 400 szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych i 6 tys. publicznie dostępnych punktów o "normalnej" mocy.

ME zaznacza, że decyzje o wyborze konkretnych lokalizacji pod infrastrukturę ładowania będą jednak zależały od "decyzji biznesowych podejmowanych przez podmioty prywatne, co gwarantuje, że infrastruktura będzie powstawać w miejscach najwygodniejszych dla kierowców". – W chwili obecnej nie ma żadnych przesądzeń co do szczegółowego umiejscowienia stacji ładowania – zapewnił resort energii.

Źródło: www.gramwzielone.pl



Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią




Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej