ChronmyKlimat.pl - Portal na temat zmian klimatu - Instytut na rzecz ekorozwoju


Dobre przykłady

Kraków testuje energooszczędny tramwaj polskiego producenta (18250)

2015-02-27

Drukuj
galeria

Kraków testuje energooszczędny tramwaj Solarisa, fot. Solaris

Od 23 lutego przez trzy kolejne miesiące Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie będzie testować niskopodłogowy tramwaj marki Solaris.

O jego zaletach będą mogli przekonać się m.in. mieszkańcy Nowej Huty korzystający z linii nr 1, łączącej Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem.

Tramino, które przyjechało do Małopolski z Poznania, ma długość blisko 32 metrów. Jest to pojazd w pełni niskopodłogowy, jednoprzestrzenny i składa się z pięciu członów. Tramwaj nie posiada żadnych stopni wewnątrz, przez co jest bardzo przyjazny dla pasażerów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Wnętrze w pełni klimatyzowanego Tramino jest oświetlane za pomocą nowoczesnej technologii LED. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku poznański tramwaj wyróżnia się niezwykle nowoczesnym designem. Testowy pojazd, który będzie użytkowany w Krakowie, jest pomalowany w czerwono-perłowe barwy.

Z technicznego punktu widzenia jedną z największych innowacji, jakie oferuje prezentowany w stolicy Małopolski tramwaj Solaris, jest zamontowany na dachu Układ Odzysku Energi z systemem superkondensatorów. Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu. To rozwiązanie powoduje, iż Tramino z takim układem zużywa o około 20-30% energii mniej w porównaniu z innymi tramwajami. Jest to pierwszy w Polsce tak wyposażony tramwaj. Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju.

„Z wielką uwagą przyglądamy się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym. Stąd właśnie zainteresowanie tramwajem wyprodukowanym przez firmę Solaris, wyposażonym w innowacyjny system gromadzenia energii. Warto także podkreślić, że na testach zyskają mieszkańcy Nowej Huty, bo ten niskopodłogowy tramwaj będzie kursował na linii nr 1 ze Wzgórz Krzesławickich do Salwatora” – mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK SA w Krakowie.

„Bardzo się cieszymy, że władze krakowskiego MPK są otwarte na nowe rozwiązania techniczne, jakie pojawiają się na rynku tramwajowym, i wyraziły zainteresowanie przetestowaniem nowoczesnej technologii zastosowanej w tramwajach Solarisa. Mamy także nadzieję, że Tramino zbierze pozytywne oceny wśród krakowskich pasażerów. Zebrane tutaj doświadczenia z pewnością będą niezwykle cennym materiałem dla naszego biura badań i rozwoju, tym bardziej, że Kraków ma bardzo ambitne plany i w niedalekiej przyszłości zamierza zainwestować w nowy tabor i rozbudowę systemu tramwajowego. Firma Solaris z pewnością będzie zainteresowana udziałem w nadchodzących przetargach” – mówi Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris Bus & Coach S.A. odpowiedzialny za obszar pojazdów szynowych.

Solaris Bus & Coach istnieje od 1996 roku. Do tej pory firma z Bolechowa sprzedała ponad 12 tysięcy autobusów do blisko 600 miast w 29 krajach. Solaris zatrudnia 2300 osób w Polsce i ok. 500 w swoich zagranicznych oddziałach.

Źródło: Solaris Bus & Coach


Udostępnij wpis swoim znajomym!



Podobne artykuły


Podziel się swoją opinią



Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju



Portal dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej