- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Poradnik
- Teksty ekspertów
- Wywiady i reportaże
- Dobre przykłady
- Dofinansowania i dotacje
- Quiz
- O projekcie
Aktualności
Polska na COP20 – będziemy uczyć ekologii (17967)
Paulina Szabat2014-12-08
Drukuj
Paulina Szabat pisze z Limy: Polska w trakcie tegorocznej ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych ogłosiła nową inicjatywę. Czy powinniśmy być zadowoleni? I tak, i nie.
Inicjatywa dotyczy wspólnej deklaracji 194 państw Konwencji do poprawy wysiłków na rzecz edukacji ekologicznej. - Chcielibyśmy, aby w podsumowaniu szczytu w Limie taka deklaracja została przyjęta przez aklamację. Za zmiany klimatu odpowiada każdy z nas. Każdy z nas powinien więc posiadać wiedzę i świadomość, jak może im przeciwdziałać. – powiedział minister Korolec.
Miałam nadzieją, że będzie to ambitna propozycja długoterminowego planu stopniowego ograniczania zużycia paliw kopalnych albo przyjęcie postępowej ustawy o odnawialnych źródłach energii. Nic bardziej mylnego! Jest to ministerialna deklaracja na temat edukacji i podnoszenia świadomości ekologicznej. Ktoś mógłby nawet pomyśleć: czego świat może nauczyć się od Polski w kwestii troski o klimat?
Poczułam się zawiedziona, tym że rząd Polski nie ma planów zaprezentowania bardziej ambitnej propozycji w Limie, w ramach COP20. Ta propozycja daje wiele do myślenia.
Dlaczego rząd kraju, którego gospodarka jest najbardziej energochłonną w Europie, w 90% uzależniona od węgla, z jednej strony wraz z grupą lobbystów forsuje kolejne inwestycje węglowe i atomowe, a z drugiej chce promować inicjatywy edukacyjne?
Dlaczego kiedy inne kraje Unii Europejskiej podejmują kroki do zmiany swoich gospodarek na niskoemisyjne, szósty pod względem wielkości kraj Unii Europejskiej blokuje bardzo ambitne cele unijnej polityki klimatycznej?
Dlaczego kolejne rządy konsekwentnie przekazują astronomiczne wsparcie finansowe z funduszy publicznych, aby ratować nierentowne kopalnie?
I przede wszystkim, czego miałby nauczyć świat na temat ochrony klimatu kraj, który w opinii wielu nie podołał roli gospodarza zeszłorocznej COP19?
Podczas sesji negocjacyjnej dotyczącej adaptacji do zmian klimatu przedstawiciel Wysp Lagunowych (Tuvalu) stwierdził, że „edukacja i społeczna świadomości powinny być włączone do tekstu nowego porozumienia klimatycznego, jako znak najwyższego politycznego zobowiązania”.
Jego słowa przypomniały trudności, jakich doświadczyłam, prowadząc cykl prezentacji dotyczących zmian klimatu dla dzieci i młodzieży w polskich szkołach. Niezależnie od wieku i poziomu wykształcenia, prawie w każdej grupie zdarzały się osoby, które powtarzały utarte frazesy i stereotypy na temat dbałości o środowisko. Moim zdaniem polska polityka klimatyczna jest wyjątkowo opieszała, a polski rząd marginalizuje kwestie ochrony klimatu. Obecnie jednak może mógłby wykorzystać swoją silną pozycję na forum międzynarodowym, żeby wypromować podjętą inicjatywę? W końcu to ważna inicjatywa, którą warto docenić.
W trakcie ceremonii otwarcia tegorocznej konferencji klimatycznej w Limie, minister Marcin Korolec powiedział: „Już niedługo będzie nas na Ziemi 9 miliardów. Tylko na podstawie lepszego zrozumienia praw rządzących przyrodą i wpływu działalności człowieka na klimat będziemy w stanie zbudować odpowiednią politykę w naszych krajach. Polska będzie starała się pozyskać poparcie wszystkich stron dla Deklaracji Ministerialnej na temat edukacji i podnoszenia świadomości ekologicznej”.
Zgodnie ze stwierdzeniem Nelsona Mandeli, że "edukacja jest najpotężniejszą bronią, jakiej możesz użyć, aby zmienić świat", Polska powinna wykorzystać tę inicjatywę, aby stworzyć najlepszy instrument do walki o ochronę klimatu. Edukacja ekologiczna powinna być fundamentem edukacji społecznej i polityki informacyjnej. Kraje na całym świecie są zgodne co do wielkiej wagi edukacji, chociaż nie zawarły tego w umowie dotyczącej adaptacji czy mitygacji.
Ta inicjatywa może stworzyć warunki do zjednoczenia sił w szerzeniu świadomości ekologicznej wśród młodych ludzi, ponieważ to oni będą jako pierwsi walczyć ze zmianami klimatycznymi, ale także to oni będą liderami transformacji w kierunku niskoemisyjnej gospodarki i przyszłości opartej na odnawialnych źródłach energii.
Popularyzacja edukacji ekologicznej powinna być motywowana troską o jakość naszego życia. Każdy obywatel powinien mieć możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności, które pozwolą mu lepiej zadbać o środowisko. Jest to także niepowtarzalna szansa, aby wypracować nowe wzorce zachowań wobec wykorzystania surowców naturalnych i rozwoju nowoczesnych „zielonych” technologii.
Polska powinna wspierać rozwój edukacji ekologicznej, zarówno w Unii Europejskiej, jak i na jeszcze szerszym, ponadnarodowym poziomie. Państwa powinny wykorzystać każdą nadarzającą się okazję, żeby dzielić się najlepszymi praktykami i wiedzą na ten temat. To ze wszech miar słuszna inicjatywa. Uważam jednak, że polski rząd powinien zwalczać zmiany klimatu w różnorodny sposób i na wielu poziomach, a nie ograniczać się do jednej inicjatywy. Jedna inicjatywa to za mało na ogłaszanie sukcesu!
Paulina Szabat, Lima, COP20
Podobne artykuły
- Materiał z debaty online „Szczyt klimatyczny w Limie – jakie są kierunki światowej polityki klimatycznej?”
Zapraszamy do oglądania materiału z debaty on-line, która odbyła się w środę, 17 grudnia o godz 11.00. Tematem dyskusji była 20. Konferencja Stron (COP) Konwencji Klimatycznej w Limie. Nagranie z debaty dostępne jest TUTAJ
Więcej
- COP20 - Duże nadzieje w pierwszym dniu negocjacji
Paulina Szabat pisze z Limy: od 1 grudnia przez kolejne dwa tygodnie oczy całego świata będą zwrócone na Limę, która jest tegorocznym gospodarzem 20 Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Klimatu - COP20.
Więcej
- COP20 Lima – skamielina dnia dla najbogatszych państw.
Skamielina Dnia (ang. Fossil of the Day) to niechlubna nagroda przyznawana przez Climate Action Network każdego dnia negocjacji państwom i organizacjom najmocniej szkodzącym procesowi negocjacyjnemu. Kto otrzyma ją tym razem?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Polecamy
Kontakt
Koordynatorka projektu:
Agata Golec
Informacje o projekcie:
4katy@chronmyklimat.pl
Newsletter
Projekt "Energooszczędne 4 kąty” jest realizowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności