- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Poradnik
- Teksty ekspertów
- Wywiady i reportaże
- Dobre przykłady
- Dofinansowania i dotacje
- Quiz
- O projekcie
Aktualności
Licznik przedpłatowy ― motywator do oszczędzania (17254)
2014-05-15Drukuj
Amerykańskie badania dowodzą, że system przedpłatowej sprzedaży energii sprawdza się nie tylko w przypadku tzw. odbiorców wrażliwych, którzy mają problem z regulowaniem należności wobec zakładów energetycznych. To także skuteczny motywator dla wszystkich, którzy chcą bardziej świadomie i oszczędnie korzystać z energii.
Zasada działania przedpłatowych układów pomiarowo-rozliczeniowych, zwanych licznikami przedpłatowymi, najczęściej bywa porównywana do funkcjonowania telefonów komórkowych na kartę. W przypadku liczników przedpłatowych pobieranie energii, podobnie jak wykonywanie rozmów w przypadku telefonów na kartę, umożliwiane jest dopiero po wcześniejszym doładowaniu „konta”, czyli uiszczeniu należności z góry za określoną porcję energii. W Polsce konsumenci korzystający z liczników typu pre-paid mogą dokonać zakupu energii m.in. poprzez Biura Obsługi Klienta danego dystrybutora, przez Internet lub w określonych punktach handlowych.
Chociaż liczniki przedpłatowe zyskują na popularności, to jednak nadal nie można mówić o powszechności stosowania tej formy płatności za energię.
― W Polsce na sieci elektroenergetycznej pracuje około 500 tysięcy liczników przedpłatowych, podczas gdy wszystkich gospodarstw domowych podłączonych do sieci dystrybucyjnej w Polsce jest 16,5 miliona ― wyjaśniał w rozmowie z portalem Chrońmy Klimat w kwietniu br. Krzysztof Pilarski, specjalista pracujący w grupie Apator.
Wydatki pod kontrolą
Jeszcze do niedawna liczniki przedpłatowe traktowane były przede wszystkim jako narzędzie windykacyjne względem osób, które zalegają z opłatami na rzecz przedsiębiorstw energetycznych. Obecnie coraz częściej wśród zalet tego systemu wymienia się wzrost świadomości konsumentów i większą kontrolę nad sposobem korzystania z energii.
Zależność pomiędzy stosowaniem przedpłatowych systemów sprzedaży energii, a ograniczaniem wielkości jej zużycia, od kilku lat bada amerykańska firma doradcza DEFG (Distributed Energy Financial Group). Z najnowszej analizy przeprowadzonej jesienią 2013 roku wynika, że klienci, którzy zdecydowali się na liczniki przedpłatowe, ograniczyli zużycie energii o 5,5-14%. W ramach badania przeanalizowano dane prawie 1400 klientów korzystających z liczników przedpłatowych na północno-zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.
― Wyniki badania pokazują, że klienci zmieniają swoje nawyki po tym, jak dobrowolnie decydują się zmienić licznik na przedpłatowy. W bardziej aktywny sposób szukają sposobów na ograniczenie zużycia energii i obniżenie rachunków ― tłumaczy Darren Brady, wiceprezes DEFG. ― Usługa przedpłatowa nie tylko ułatwia regulowanie opłat za energię, ale także zapewnia natychmiastowy dostęp do informacji na temat codziennych kosztów zużywanej energii. Wpływa na to, jak ludzie myślą o energii i jak z niej korzystają.
Zdaniem autorów to właśnie dostęp do bieżących informacji o zużyciu energii i świadomość wiążących się z tym kosztów motywuje konsumentów do oszczędzania. Analizie danych dotyczących zużycia energii towarzyszyła ankieta konsumencka, która wykazała, że 75% respondentów po przejściu na licznik przedpłatowy podjęło działania w celu obniżenia rachunków. Celem ankiety było także poznanie sposobów na ograniczenie zużycie energii, jakie stosują konsumenci, odkąd przestawili się na nowy rodzaj liczników.
― Ogólnie rzecz biorąc badanie pokazuje, że liczniki przedpłatowe zwiększają u użytkowników świadomość korzystania z energii i zachęcają do podejmowania zarówno podstawowych działań (wyłączanie światła czy obniżanie temperatury), jak i poważniejszych inwestycji (wymiana oświetlenia, ocieplenie budynku czy zastosowanie energooszczędnych systemów ogrzewania i wentylacji) ― twierdzi wiceprezes DEFG.
ChronmyKlimat.pl
Energooszczędne 4 kąty
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Polecamy
Kontakt
Koordynatorka projektu:
Agata Golec
Informacje o projekcie:
4katy@chronmyklimat.pl
Newsletter
Projekt "Energooszczędne 4 kąty” jest realizowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności