- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Aktualności
- Poradnik
- Teksty ekspertów
- Wywiady i reportaże
- Dobre przykłady
- Dofinansowania i dotacje
- Quiz
- O projekcie
Aktualności
Pierwszy polski autobus z ogniwem wodorowym oficjalnie zaprezentowany w Hamburgu (18036)
2015-01-04Drukuj
W najnowszych autobusach elektrycznych marki Solaris do wytwarzania energii zastosowano wodorowe ogniwa paliwowe. Podpoznański producent jako pierwszy w Polsce wykorzystał tę ultranowoczesną technologię w swoich pojazdach.
Uroczysta prezentacja pierwszego z nich odbyła się 18 grudnia w Hamburgu. Dwa nowatorskie Solarisy Urbino 18,75 zostały zbudowane dla przewoźnika Hochbahn i wyposażono je w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu. Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych baterii, energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW.
Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100% jego mocy. Takie rozwiązanie znacząco wydłuża żywotność urządzenia. Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem zaplanowano tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia.
Wart odnotowania jest fakt, że mierzące 18,75 metra Urbino to najdłuższe dotychczas elektrobusy zbudowane przez polskiego producenta.
Pierwszy z nich świętował swoją premierę podczas uroczystego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej 109, po której będą poruszały się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Honorowymi gośćmi tego niezwykle znaczącego dla europejskiej branży transportu publicznego przedsięwzięcia byli m.in. Burmistrz Hamburga – Olaf Scholz, Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu – Rainer Bomba, Prezes Hochbahn – Günter Elste, a także wysocy rangą przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego.
Źródło: Solaris Bus & Coach S.A.
Podobne artykuły
- Samochód elektryczny – tylko w mieście?
Po miastach będziemy poruszać się samochodami elektrycznymi, w dalszą trasę zawieżie nas samochód napędzany ogniwami paliwowymi – to wizja przyszłości według Didiera Leroy, prezesa Toyota Motor Europe.
Więcej
- Dlaczego Hofman i Kamiński nie jechali samochodem?
Kilometrówka jest od kilku do kilkunastu razy więcej warta niż koszt przejazdu komunikacją zbiorową. A może powinniśmy powiedzieć, że kraju o tak niskim PKB i tak dużym zadłużeniu jak Polska nie stać na służbowe samochody czy wynajem prywatnych?
Więcej
- Elektryczne autobusy z Polski będą jeździć po Hanowerze
Solaris Bus & Coach podpisał 5 grudnia 2014 roku kontrakt z hanowerskim przedsiębiorstwem komunikacji publicznej üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe na dostawę trzech autobusów Solaris Urbino 12 electric.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Polecamy
Kontakt
Koordynatorka projektu:
Agata Golec
Informacje o projekcie:
4katy@chronmyklimat.pl
Newsletter
Projekt "Energooszczędne 4 kąty” jest realizowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności