- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
9 na 10 aut z silnikiem diesla nie spełnia unijnych norm (18958)
2015-10-05Drukuj
Niemal żaden z nowych modeli pojazdów z silnikiem diesla nie spełnia europejskich norm środowiskowych – wynika z raportu T&E.
Jak podaje organizacja Transport & Environment (T&E) nowe samochody z silnikiem diesla sprzedawane w Europie średnio pięciokrotnie przekraczają limit emisji dopuszczony nową normą Euro 6.
Te same modele samochodów przeznaczone na rynek amerykański produkują znacznie mniej zanieczyszczeń. W USA przepisy dotyczące emisji spalin są bardziej restrykcyjne. Amerykańskie firmy kontrolują poziom emitowanych do środowiska spalin za pomocą wbudowanych w systemy samochodowe urządzeń wartych kilkaset euro.
Jak stwierdził Greg Archer z Transport & Environment: „firmy w USA sprzedają samochody z lepszymi silnikami niż w Europie. Właśnie te gorsze silniki stanowią główną przyczynę problemu zanieczyszczeń powietrza w europejskich miastach”.
Co z tym zrobić?
Raport Transport & Environment wskazuje sposób na zmniejszenie ilości substancji toksycznych wytwarzanych przez samochody. To m.in.:
- ustalenie limitów emisji spalin i testy zatwierdzające poziom emisji dla niemobilnych maszyn oraz umieszczenie tych limitów na liście nowych norm;
- wprowadzenie losowych systemów sprawdzających, czy produkowane maszyny są zgodne z unijnymi normami oraz utworzenie z ramienia UE niezależnego urzędu zatwierdzającego;
- utworzenie normy Euro 7 dot. limitów spalin dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, w celu dostosowania ograniczeń emisji spalin przez silniki benzynowe oraz napędzane gazem;
- włączenie w normy Euro 5 standardów ograniczenia wydzielania substancji toksycznych przez motocykle i skutery oraz promowanie poruszania się jednośladami napędzanymi elektrycznie;
- uproszczenie procedur sankcjonujących naruszanie przepisów unijnych przez państwa członkowskie.
Euro 6 uderza głównie w diesla
Od 1 września br. obowiązuje zaostrzona norma czystości spalin samochodów z silnikiem benzynowym i diesla – Euro 6. Obecnie w spalinach może znaleźć się co najwyżej 0,5 g/kWh tlenku węgla (CO), 0,08 g/kWh tlenku azotu (NOx) oraz 0,005 g/kWh cząstek stałych (PM). Dla porównania według norm Euro 4 z 2005 r. spaliny mogły zawierać 0,5 g/kWh CO, 0,25 g/kWh NOx i 0,025 PM.
Zaostrzenie przepisów uderza głównie w samochody w silnikiem diesla. Te z silnikiem benzynowym już wcześniej spełniały stosunkowo wysokie normy.
Producenci samochodów planują wprowadzić specjalne badania, które sprawdzałyby, ile w praktyce spalin emitują pojazdy. Stanie się to jednak dopiero w roku 2018.
Opracowanie, tytuł, śródtytuły i wytłuszczenia: Marta Śmigrowska. Źródła: Euractiv.pl, Transport & Environment
Podobne artykuły
- Skandaliczne rozbieżności między danymi producentów, a rzeczywistym spalaniem samochodów
Rośnie różnica między danymi z prospektów a rzeczywistym zużyciem paliwa i emisją CO 2 . W roku 2001 wynosiła ona średnio 10%, rok temu było to już 40%. Testy laboratoryjne producentów to katalog trików i sztuczek.
Więcej
- Co szkodzi mniej środowisku: podróż autem czy samolotem?
Wielokrotnie proszono mnie o porównanie zużycia energii i emisji z gazów cieplarnianych podczas przelotu i jazdy autem. Postanowiłem to przeliczyć i udostępnić. Wyniki są interesujące.
Więcej
- Volkswagen – król jest nagi
Afera spalinowa, dotycząca 11 milionów volkswagenów, przetestuje nasze podejście do ograniczeń emisji spalin. Ilu posiadaczy aut z silnikami, które trują tylko wtedy, gdy nikt nie patrzy, podda swój samochód zmianie oprogramowania?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Skontaktuj się z nami!
Koordynator Projektu
Asystent Koordynatora Projektu
Redaktor
Specjalista ds. Finansowych
Promocja
Social Media
Newsletter
Dofinansowanie
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności